Gå til innhold

Nettopp blitt ferdig med ubrukelig bachelor. Hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Se for deg at du nettopp har gjort deg ferdig med en helt ubrukelig bachelor i utlandet, og har nå rett under en halv million kroner i studielån. 

Når du nå skal velge veien videre, velger du utifra muligheten du vil ha til å tjene såpass med penger at du slipper å føle deg ukomfortabel økonomisk (nok til å kunne spare en del og kose deg hver måned), og gjerne noe som gjør at du føler du utgjør en forskjell for noen. 

Hva ville ditt neste steg vært? Ta en ny utdannelse? Videreutdanning? Ta en jobb som ...xxxx...? Hva ville du gjort?

Anonymkode: 366b6...4ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt en bra master. Den blir som en slags tattovering for å dekke over strekkmerkene på magen. Har du en master er det ingen som bryr seg om hvilken bachelor du tok.

Dersom jeg ikke fant en passende master jeg kunne tatt på bakgrunn av av bacheloren, ville jeg skaffet meg jobb i NAV. Der får alle jobb uansett hvilken bachelor man har.

Anonymkode: c843c...8ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dersom jeg ikke fant en passende master jeg kunne tatt på bakgrunn av av bacheloren, ville jeg skaffet meg jobb i NAV. Der får alle jobb uansett hvilken bachelor man har.

NAV er faktisk ganske kravstore. Har søkt minst ti jobber der uten å få intervju, og på telefon har jeg fått beskjed om at de helst vil ha sosionomer (og at minst 50 slike søker hver gang), og at de "dessverre er litt dårlige" på å gi søkere med CV-hull en sjanse.

Anonymkode: 65ef1...83d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville tatt en bra master. Den blir som en slags tattovering for å dekke over strekkmerkene på magen. Har du en master er det ingen som bryr seg om hvilken bachelor du tok.

Anonymkode: c843c...8ca

Er ikke problemet i Norge at man må ha bachelor i akkurat det man tar master i (eller 80 SP som de fleste ikke har uten om bacheloren sin)?

Anonymkode: 0f7da...a48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er ikke problemet i Norge at man må ha bachelor i akkurat det man tar master i (eller 80 SP som de fleste ikke har uten om bacheloren sin)?

Anonymkode: 0f7da...a48

Stemmer! Dette utgjør litt av problemet presentert.

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du studert, TS?

Anonymkode: a7540...876

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har du studert, TS?

Anonymkode: a7540...876

En veldig bred bachelor innen kultur. Alt fra nasjonalidentitet til litteratur til kulturminneforvaltning. Ingen spesialisering eller "nok" studiepoeng innenfor noe som helst, ser det ut til.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes enormt mange ubrukelige jobber i Norge. Du med en ubrukelig bachelor bør kunne velge og vrake.

Anonymkode: 18bd4...5a6

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes enormt mange ubrukelige jobber i Norge. Du med en ubrukelig bachelor bør kunne velge og vrake.

Anonymkode: 18bd4...5a6

Det gjør det nok, men i forhold til punktene jeg skrev? Finnes det noe, da også? Hva da, i tilfelle?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Trondheim kommune søker en rådgiver for kunst og kultur nå. 

Anonymkode: fdcce...2e3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV er faktisk ganske kravstore. Har søkt minst ti jobber der uten å få intervju, og på telefon har jeg fått beskjed om at de helst vil ha sosionomer (og at minst 50 slike søker hver gang), og at de "dessverre er litt dårlige" på å gi søkere med CV-hull en sjanse.

Anonymkode: 65ef1...83d

Så sant! Jeg jobber i NAV, har en mastergrad med B i snitt, og relevant arbeidserfaring. Det var 150 kvalifiserte søkere til den faste stillingen jeg endte opp med å få. Når jeg skulle ut i foreldrepermisjon fikk vi over 90 kvalifiserte søkere på mitt svangerskapsvikariat. 

Anonymkode: d0819...8e3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer! Dette utgjør litt av problemet presentert.

TS

Ville skaffet meg nok studiepoeng i en eller annen retning til å ta en master. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med årsstudie i bedriftsøkonomi? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får opp mange stillinger på finn.no bare ved å søke på ordet kultur. Prøv det og se om du finner noe som passer deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får opp mange stillinger på finn.no bare ved å søke på ordet kultur. Prøv det og se om du finner noe som passer deg.

De aller fleste krever dessverre en master innen kultur, ser det ut til.

TS

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

På BI har de en bachelor i kultur og ledelse som er veldig bra, dersom du ønsker å fortsette med noe innen kultur.

https://www.bi.no/studier-og-kurs/bachelorstudier/creative-industries-management/

Ellers anbefaler jeg en økonomi, ingeniør, juss eller annet som er «safe» jobbmessig. 

Anonymkode: 8b9b1...880

Dette så interessant ut! Skulle ønske det der var en master, og ikke bachelor. Eller i det minste at det ikke var BI, så det ikke hadde blitt så dyrt! 

TS

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så sant! Jeg jobber i NAV, har en mastergrad med B i snitt, og relevant arbeidserfaring. Det var 150 kvalifiserte søkere til den faste stillingen jeg endte opp med å få. Når jeg skulle ut i foreldrepermisjon fikk vi over 90 kvalifiserte søkere på mitt svangerskapsvikariat. 

Jeg tror ikke nav bryr seg om karakterer, så jeg tror ikke at NAV ga deg jobben fordi du hadde B i snitt. Vet om en som hadde bachelor i kreativ skriving eller noe i den retningen og han fikk jobb på NAV. En annen jeg vet om hadde tatt utdannelse i drama og fikk jobb på NAV. 

Anonymkode: a28ac...45a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var det jeg tenkte også, NAV-jobbene er liksom forbeholdt sosionomene har jeg alltid hatt inntrykk av!

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke nav bryr seg om karakterer, så jeg tror ikke at NAV ga deg jobben fordi du hadde B i snitt. Vet om en som hadde bachelor i kreativ skriving eller noe i den retningen og han fikk jobb på NAV. En annen jeg vet om hadde tatt utdannelse i drama og fikk jobb på NAV. 

Anonymkode: a28ac...45a

Men dette må vel ha vært en stund siden, eller?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...