Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du er sykepleier på medisinsk avdeling og skal ha ansvar for Klara Andersen f. 10.07.33. Hun ble innlagt tidligere i dag, da hun har vært så slapp den siste tiden. Hun har en kjent atrieflimmer behandles med marevan. Det har nettopp kommet svar på blodprøvene som viser:

Hgb 9
Glucose 9,5 mmol/l
CRP 78
ASAT 50 U/l
ALAT 45
IRN 3,5

Beskriv hvordan du vil vurdere blodprøvesvarene opp mot pasientenes sykdommer og data ved innkomst.

Noen som kan hjelpe meg? Trenger flere synspunkt :) 

Anonymkode: a5fec...620

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro du bør gjøre dine egne oppgaver...

Hun er slapp. Atrieflimmer, marevanisert. Ta utgangspunkt i informasjonen du har fått, blodprøver med referanseverdier, og begynn å trekk sammenhenger. Årsak, virkning. 

Anonymkode: 2f0ad...4ce

• Liker 4
Skrevet

Kan være nyttig med appen "Nasjonal brukerhåndbok i medisinsk biokjemi" når du skal tolke prøvesvar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blodprøvene viser jo lav hgb som kan gjøre henne slapp, men spørsmålet er jo hvordan hennes hgb var for 1 uke siden for eks, har hun falt raskt i hgb vil jo det være en årsak til slapphet. Kanskje har INR vært enda høyere sånn at hun har en liten blødning som har gitt lav hgb?. Hun har jo også forhøyet CRP, som kan tyde på en infeksjon et sted, det vil gjøre henne slapp. Er glukosen tatt fastende? Har hun diabetes? Osv osv

Anonymkode: 7296c...e11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en veldig lett case, og skal du bli sykepleier bør du virkelig klare dette uten hjelp

Anonymkode: 639ce...63c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dette er en veldig lett case, og skal du bli sykepleier bør du virkelig klare dette uten hjelp

Anonymkode: 639ce...63c

Jeg har besvart oppgaven allerede, vil bare få flere synspunkt så jeg er helt sikker på at det er rett og jeg ikke har glemt noe :)

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er sykepleier på medisinsk avdeling og skal ha ansvar for Klara Andersen f. 10.07.33. Hun ble innlagt tidligere i dag, da hun har vært så slapp den siste tiden. Hun har en kjent atrieflimmer behandles med marevan. Det har nettopp kommet svar på blodprøvene som viser:

Hgb 9
Glucose 9,5 mmol/l
CRP 78
ASAT 50 U/l
ALAT 45
IRN 3,5

Beskriv hvordan du vil vurdere blodprøvesvarene opp mot pasientenes sykdommer og data ved innkomst.

Noen som kan hjelpe meg? Trenger flere synspunkt :) 

Altså.. dette er en enkel oppgave. Gjør jobben selv. 

Anonymkode: 15c88...f1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

INR *

Anonymkode: 2777a...d3e

AnonymBruker
Skrevet

Forhøyet CRP - infeksjon? Kreft?

Anemi - blødning (marevanisert)? Kreft?

Forhøyet blodsukker- pga infeksjon? 

Forhøyede leverprøver -hvorfor?

Du har fått vite at pasienten er slapp. Kartlegg b-symptomer, nattesvette, vekttap, matlyst. 
Infeksjon? Temperatur? 

Anonymkode: bc580...ee8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...