Gå til innhold

Jeg skal prøve å bli smittet med vilje

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette stemmer ikke. 90-95% får ingen eller kun milde symptomer som går over på et par dager.

Anonymkode: 6b002...777

Les denne: https://www.nettavisen.no/nyheter/mannen-som-oppdaget-ebola-ble-korona-syk---det-han-opplever-skremmer-han/3423966196.html

Sitat

Mange tror at covid-19 tar livet av én prosent av pasientene og at resten slipper unna med noen influensalignende symptomer. Men historien er mer komplisert. Mange vil sitte igjen med kroniske nyre- og hjerteproblemer. Det vil bli hundretusenvis av personer verden over som vil trenge behandling som dialyse for resten av livet.

Anonymkode: 49264...4a2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingen data eller studier her. Kun en fyr som ble syk og redd.

Her er noen studier som viser at andelen asymptomatiske er omtrent 75-80%. Av de 20% som får symptomer, er det svært få (kanskje 1 av 50) som får alvorlige symptomer.

https://cmmid.github.io/topics/covid19/asymp-transmission.html

https://www.bmj.com/content/368/bmj.m1165

https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1375

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke like sannsynlig som å bli truffet av lynet. Korona gir pusteproblemer, det skaper ekstra stress på hjerte, lunger, blodomløp, hjernen, det hele. Og sånne skader kan ta lang tid for kroppen å reparere. 

Men jeg syns faktisk du skal bli smittet. Så kan du være inne noen måneder til. Jo færre IQ-kompromitterte, naive amøber som kreker rundt i offentligheten jo bedre. 

Anonymkode: a047e...e2a

De færreste får så store problemer. Når det er sagt vil jeg nå si at det er idiotisk å smitte seg selv med vilje.

Anonymkode: 29c1a...da4

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingen data eller studier her. Kun en fyr som ble syk og redd.

Her er noen studier som viser at andelen asymptomatiske er omtrent 75-80%. Av de 20% som får symptomer, er det svært få (kanskje 1 av 50) som får alvorlige symptomer.

https://cmmid.github.io/topics/covid19/asymp-transmission.html

https://www.bmj.com/content/368/bmj.m1165

https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1375

Dette er en mann som av erfaring og kunnskap advarer om senskader etter gjennomført sykdom, og når du reduserer hans totale yrkeserfaring til at han bare "er en fyr som ble syk og redd" bommer du ikke bare på målet, men på banen også. 

Hvordan få studier over senskader få uker etter et nytt virus har oppstått?  Det går ikke, man må basere seg på erfaring inntil relevant forskning foreligger. 

At noen velger å utsette seg selv for dette er opp til dem, men de har ingen rett til å, med viten og vilje, utsette andre for det.

Nå tror jeg at TS bare er ute etter å provosere, men på generelt grunnlag: hvis noen velger å oppsøke smitte har hun/han ingen kunnskap om hva som vil skje.  H*n kan bli en asymptomatisk smitter, som med viten og vilje utsetter andre for fare.  H*n vil være smitteførende i timer og dager før symptomer oppstår, og dermed smitte andre.  H*n kan bli alvorlig syk og dermed med viten og vilje utsette helsepersonell for fare...

Ved å med vilje utsette seg selv for smitte tar man et valg for alle de man selv møter i etterkant, og dem disse møter osv, og den retten til å bestemme over andres liv har ingen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er omtrent ikke et eneste smittet menneske i dette landet, så det skal godt gjøres! Nesten imponerende å klare å bli smittet nå. 

Anonymkode: c1186...349

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå som det ser ut som vi med stor sikkerhet kan anta at vi blir immune etter gjennomgått covid-19 infeksjon, tenker jeg at det vil være lurt å bli smittet selv så raskt som mulig. Jeg er ung og frisk, så viruset er helt ufarlig for meg. Ved å bli smittet nå og få det overstått, så kan jeg leve mitt liv mer normalt frem til det kommer en vaksine. Jeg vil selvfølgelig holde meg inne og unna folk hvis jeg skulle bli smittet, så dere trenger ikke bli hysteriske av det. 

Hvor har du det fra? 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en mann som av erfaring og kunnskap advarer om senskader etter gjennomført sykdom, og når du reduserer hans totale yrkeserfaring til at han bare "er en fyr som ble syk og redd" bommer du ikke bare på målet, men på banen også. 

Hvordan få studier over senskader få uker etter et nytt virus har oppstått?  Det går ikke, man må basere seg på erfaring inntil relevant forskning foreligger. 

At noen velger å utsette seg selv for dette er opp til dem, men de har ingen rett til å, med viten og vilje, utsette andre for det.

Nå tror jeg at TS bare er ute etter å provosere, men på generelt grunnlag: hvis noen velger å oppsøke smitte har hun/han ingen kunnskap om hva som vil skje.  H*n kan bli en asymptomatisk smitter, som med viten og vilje utsetter andre for fare.  H*n vil være smitteførende i timer og dager før symptomer oppstår, og dermed smitte andre.  H*n kan bli alvorlig syk og dermed med viten og vilje utsette helsepersonell for fare...

Ved å med vilje utsette seg selv for smitte tar man et valg for alle de man selv møter i etterkant, og dem disse møter osv, og den retten til å bestemme over andres liv har ingen!

Det er en mann som ble syk og redd. Han har ingen data å vise til.

Men det han snakker om er at noen av dem som får alvorlige symptomer kan også få senskader. Dette er ikke uventet. Når man blir hardt rammet av luftveisinfeksjoner kan man få langvarige plager. Men, andelen som får alvorlige symptomer av covid-19 er svært liten. FHI sier at ca. 1% av de smittede får alvorlige symptomer. Av disse trenger ca. 1/4 intensivbehandling. Det er i denne gruppen at enkelte vil få langvarige plager. Men dette er nesten utelukkende eldre og/eller syke mennesker. Frisk og unge mennesker har ingenting å frykte.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frisk og unge mennesker har ingenting å frykte.

Og det er der du tar feil!  Det finnes unge og friske som blir hardt rammet av denne sykdommen.  De er ikke mange, men de finnes. Ts kan i teorien selv befinne seg i denne kategorien.

Hvilken rett har ts, og andre som med viten og vilje velger å bli smittet, til å utsette andre for smitte og risiko, og potensielt skadelig sykdom?

AnonymBruker
Skrevet

Og det er der du tar feil!  Det finnes unge og friske som blir hardt rammet av denne sykdommen.  De er ikke mange, men de finnes. Ts kan i teorien selv befinne seg i denne kategorien.

Hvilken rett har ts, og andre som med viten og vilje velger å bli smittet, til å utsette andre for smitte og risiko, og potensielt skadelig sykdom?

Det finnes også unge, tilsynelatende friske personer som faller om og dør av hjertestans. Eller får kreft. Eller dør av sepsis. Osv. osv.

Anonymkode: 34556...6dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er helt rett. Dødeligheten til viruset er iflg FHI for unge voksne under 1/1000. For unge og friske voksne er den mye lavere enn det igjen. Viruset er ufarlig for meg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Lasox skrev:

Folk er så dumme at man gjerne skulle bare ha gitt dem viruset, men problemet er jo at sjansen for å smitte andre er ekstrem høy og de kan være i risikogruppa og kan dø av viruset. Enkelte folk tenker ikke langt. Flere andre som er i nærheten kan også bli alvorlige syke og hvorfor belaste sykehuset unødvendig når andre har mere behov for de tilbudene som vi har enn noen idioter?

Må jo være trolletråd!!!

Tror dessverre det finnes endel av de med denne holdningen. Burde være straffbart å bli smittet med vilje, dersom det kunne bevises.

Anonymkode: 1a750...559

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er helt rett. Dødeligheten til viruset er iflg FHI for unge voksne under 1/1000. For unge og friske voksne er den mye lavere enn det igjen. Viruset er ufarlig for meg.

Og jeg har ikke snakket om dødelighet, men om alvorlig sykdomsforløp og potensielle senskader. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg har ikke snakket om dødelighet, men om alvorlig sykdomsforløp og potensielle senskader. 

Også her tar du feil. FHI anslår at samlet sett får ca. 1% av de smittede så alvorlige symptomer at de trenger sykehusinnleggelse. Det er blant denne 1% at noen kanskje får senskader. Denne 1% består nesten utelukkende av eldre (over 50 år) og/eller folk med alvorlige helseproblemer. Covid-19 er helt ufarlig for meg.

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser du selv de sidene du lenker til? Sitat fra den øverste:

»Å være immun mot en infeksjonssykdom kan bare demonstreres i praksis. Man må bli utsatt for smitten på nytt og likevel forbli frisk.

Vi kan derfor ennå ikke vite sikkert om man blir immun mot covid-19 etter å ha vært syk, siden det ikke har gått lang nok tid med koronaviruset blant oss. Først må mange nok bli smittet og deretter friske. Så må det gå en stund, minst noen uker, før man kan begynne å følge med på om noen av de som har vært syke, blir syke på nytt. 

Det vil derfor fortsatt ta tid før man får det endelige svaret på hvor god immunitet folk får etter gjennomgått covid-19-infeksjon. Av samme grunn vil det ta tid før vi får en vaksine som er vist å beskytte mot sykdommen.»

Den nederste lenken er fra april, og etter det har WHO sagt at man enda ikke vet om smitte av Covid-19 gir immunitet.

Så du sprer farlig feilinformasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Også her tar du feil. FHI anslår at samlet sett får ca. 1% av de smittede så alvorlige symptomer at de trenger sykehusinnleggelse. Det er blant denne 1% at noen kanskje får senskader. Denne 1% består nesten utelukkende av eldre (over 50 år) og/eller folk med alvorlige helseproblemer. Covid-19 er helt ufarlig for meg.

Ja da, men det er fremdeles ikke poenget.

Poenget mitt har hele veien vært at det er totalt likegyldig for meg hva du velger å gjøre med ditt liv. 

Du har rett til å bestemme over eget liv, men du har ikke rett til å frata andre samme rettighet.

For ikke å med viten og vilje frata andre retten til å bestemme over eget liv og helse må den som velger å bli smittet isolere seg umiddelbart etter eksponering for smitte, uten å vite om smitteoverføring var vellykket.   Personen må så være isolert inntil det er påvist antistoffer i blodet.

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Hulderen skrev:

Leser du selv de sidene du lenker til? Sitat fra den øverste:

»Å være immun mot en infeksjonssykdom kan bare demonstreres i praksis. Man må bli utsatt for smitten på nytt og likevel forbli frisk.

Vi kan derfor ennå ikke vite sikkert om man blir immun mot covid-19 etter å ha vært syk, siden det ikke har gått lang nok tid med koronaviruset blant oss. Først må mange nok bli smittet og deretter friske. Så må det gå en stund, minst noen uker, før man kan begynne å følge med på om noen av de som har vært syke, blir syke på nytt. 

Det vil derfor fortsatt ta tid før man får det endelige svaret på hvor god immunitet folk får etter gjennomgått covid-19-infeksjon. Av samme grunn vil det ta tid før vi får en vaksine som er vist å beskytte mot sykdommen.»

Den nederste lenken er fra april, og etter det har WHO sagt at man enda ikke vet om smitte av Covid-19 gir immunitet.

Så du sprer farlig feilinformasjon.

Hjelper ikke med stor skriftstørrelse. Du tar feil.

Konklusjonen i teksten jeg lenket til: " Ja, vi må regne med at vi blir immune etter gjennomgått covid-19 infeksjon."

WHO forventer også immunitet:

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja da, men det er fremdeles ikke poenget.

Poenget mitt har hele veien vært at det er totalt likegyldig for meg hva du velger å gjøre med ditt liv. 

Du har rett til å bestemme over eget liv, men du har ikke rett til å frata andre samme rettighet.

For ikke å med viten og vilje frata andre retten til å bestemme over eget liv og helse må den som velger å bli smittet isolere seg umiddelbart etter eksponering for smitte, uten å vite om smitteoverføring var vellykket.   Personen må så være isolert inntil det er påvist antistoffer i blodet.

Neida. Det er bare å isolere seg inntil et par dager etter man er symptomfri.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neida. Det er bare å isolere seg inntil et par dager etter man er symptomfri.

Hvordan går det med planen din? Hvordan skal du gjennomføre det i praksis? Hvor skal du dra for å oppsøke smittede?

Anonymkode: 18d75...1f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis du dør av vaksinen? Det er mye vi ikke blir fortalt for eneste måte å overføre smitte på, kan være gjennom væske. 

Det i vaksinen er væske, så når folk tar vaksinen vil dem vel dø som fluer eller bli så alvorlig syke at de ikke kan jobbe eller bidra med noe mer? 

Anonymkode: c92ce...68b

• Opprett ny...