AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #21 Skrevet 11. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis produktiviteten har gått ned med hjemmekontor forstår jeg det. Hvis ikke så er det meningsløst. Men arbeidslivet består dessverre av mange svake som ikke klarer seg når de blir issolert fra kontor/kolleger, og disse må skal alltid til en hver tid hensyntas, alltid. Voksne barn får dessverre viljen sin alt for ofte. Anonymkode: fc4ef...a47 Produktiviteten min har i alle fall ikke gått ned. Jeg jobber enda (klokka er 21:41, har dopause) og må nok fortsette i 2-3 timer til (ikke med dopausen, altså 🙈) 4 timer siden, Tvist skrev: Ikke økt forurensning hos meg i alle fall, sykler til jobben. Jeg gleder meg også til å se kollegene igjen, men vi får ikke alle være på kontoret samtidig enda. Joda, men jeg vil anta at de aller fleste bor i en slik avstand fra jobb at de må bruke en eller annen form for motorisert transport, så at utpreget bruk av hjemmekontor har en miljøfordel er udiskutabelt. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så ut som det ble en diskusjon rundt temaet, jepp. Berører mange. For min del så jobber jeg på en middels stor kontor"bedrift" hvor alle har egne kontorer, de fleste bor i sykkel - eller gangavstand i vår lille by. For de som må kjøre, har jobben gratis parkering til de med behov. Kjenner at jeg er mindre produktiv når jeg ikke får den nødvendige drøftingsmuligheten rundt saker vi står i, og jeg savner mine gode kollegaer - det må vel være lov å innrømme? Anonymkode: a4ee1...504 Har dere ikke telefoner eller mulighet for videomøter der du bor ? Anonymkode: 9f5e1...0f8
Jolene Skrevet 11. mai 2020 #22 Skrevet 11. mai 2020 Jeg synes det blir kjedelig å ha kontor igjen. Trives godt med å jobbe hjemme, snakker med kollegaer på teams, og jobber mye mer effektivt nå. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #23 Skrevet 11. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ikke ha hjemmekontor, men jeg vil enda mindre ha svake og plagsomme kolleger som ikke klarer å være hjemme ved behov. Anonymkode: fc4ef...a47 Skaff deg ny jobb da vel. Eller enda bedre, start ditt eget firma og kjør strenge psykologiske tester på de du skal ansette, slik at du bare får skikkelige tøffinger. Anonymkode: c4c6e...33b 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #24 Skrevet 11. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har dere ikke telefoner eller mulighet for videomøter der du bor ? Anonymkode: 9f5e1...0f8 Joda, det har vi. Men kan ikke sammenlignes med å ha kollegaene i nærheten. Står egentlig mye her slik jeg opplever det. Var veldig effektiv de første ukene, men så dabbet min motivasjon av. https://www.dinside.no/okonomi/slar-hjemmekontor-alarm/72444384 Anonymkode: a4ee1...504 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #25 Skrevet 11. mai 2020 Hjemmekontor er helt topp. Er minst like effektiv, og har enda mer overskudd etter jobb fordi jeg slipper det enormt store åpne landskapet. Håper vi slipper å tilbake med det første. Anonymkode: 667af...3c9 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #26 Skrevet 12. mai 2020 Jeg er mer effektiv på hjemmekontor enn jeg er på kontoret. Jeg har en ganske introvert jobb som krever konsentrasjon, og i åpent landskap er det mye forstyrrelser. Hjemme har jeg eget kontor med skjermer og tastatur. Mangler bare printer, men printer aldri så er ikke et problem. Jeg hadde allerede en dag med hjemmekontor i uka før Korona pandemien. Jeg kaster jeg bort 1,5 - 2 timer hver dag på logistikken med å pakke sammen og reise til/fra jobb. Jeg blir mye mer sliten på kontoret pga små støy og at temperaturen må passe alle, og det som oftest er for varmt for meg. Og jeg er generelt mye mindre stresset fordi jeg får unna vesentlig mer, og kan sove en time mer hver natt og likevel jobbe full dag og være tidlig ferdig. Det eneste jeg savner med hjemmekontor er det sosiale med kollegaene, så jeg hadde ikke trivdes bare med hjemmekontor. Men 2 dager på kontoret og resten hjemmekontor hadde vært en super løsning. Jeg er veldig motivert i jobben min og trives godt. Hjemmekontorløsningen har økt trivselen min og jeg har en arbeidsgiver som anerkjenner innsatsen min selv om jeg sitter hjemme. Mengden arbeid jeg får unna har lite å gjøre med hvor jeg fysisk sitter siden arbeidet uansett må gjøres, og det er ingen som tar arbeidsoppgavene mine om jeg ikke utfører de. Jeg drives av en indre motivasjon fordi jeg trives i jobben min, og det er viktig for meg å levere godt. Hjemmekontor passer ikke for alle, men for mange av oss så er det gull verdt! Er en tur innom kontoret nå, men regner med at hovedregelen blir hjemmekontor til over sommeren. Anonymkode: 17b79...c62 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #27 Skrevet 12. mai 2020 Vi har begynt å myke opp på jobben vår også, men det er veldig mange regler og retningslinjer som skal følges HVIS man skal møte opp på kontoret. Bl.a. maks antall til stede, skrive seg opp på liste osv. Og da tenker jeg "hvorfor ikke bare sitte hjemme". For meg fungerer det helt strålende med hjemmekontor. Hvorfor reise 30+ minutter og sitte i bråkete kontorlandskap når jeg kan gjøre nøyaktig samme jobb, med mer effektivitet og ro rundt meg hjemme. Jeg har flere kolleger i avdelingen min som har behov for å være på kontoret (av enten praktiske eller sosiale årsaker), så da tar jeg gjerne en for laget og sitter hjemme - slik at de kan være der 😆 Det kommer nok en dag der jeg må tilbake, og helt ærlig gleder jeg meg ikke voldsomt til det. Klart, det er hyggelig å sees, men jeg kunne gjerne hatt 1 dag i uka på kontoret og resten hjemmekontor på permanent basis. Det er helt gull for meg. Anonymkode: f9dd1...de2 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #28 Skrevet 12. mai 2020 Kanskje denne situasjonen fører med seg en positiv forandring for de som er mer effektive hjemme, og som kanskje ikke er effektive på jobb? Hvis man har klart å demonstrere dette for sjefen så har man vel et godt argument for å få ha permanent hjemmekontor. En annen ting er at man slipper å reise til og fra jobb, dette sparer både ens egen tid og miljøet i form av mindre forurensing. I de fleste jobbene jeg har hatt har det å gjøre seg klar + reise til og fra utgjort ca 3 timer av dagen. Og det tærer på motivasjonen. Anonymkode: c4c6e...33b 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #29 Skrevet 12. mai 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Så ut som det ble en diskusjon rundt temaet, jepp. Berører mange. For min del så jobber jeg på en middels stor kontor"bedrift" hvor alle har egne kontorer, de fleste bor i sykkel - eller gangavstand i vår lille by. For de som må kjøre, har jobben gratis parkering til de med behov. Kjenner at jeg er mindre produktiv når jeg ikke får den nødvendige drøftingsmuligheten rundt saker vi står i, og jeg savner mine gode kollegaer - det må vel være lov å innrømme? Anonymkode: a4ee1...504 Det berører meg også. Synes likevel det er greit på et diskusjonsforum at en tråd starter med en problemstilling. Anonymkode: aa334...23c
Anbefalte innlegg