Gå til innhold

Er eldre mennesker bare en byrde ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Apocalypte skrev:

Bor pensjonister på gaten i Sverige?  Hvorfor det?  Har du en link?

Har du ikke merket det? Sist jeg var i Sverige måtte jeg måke bostedsløse gamlinger vekk fra gaten.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, theTitanic skrev:

Jeg er målløs...   Har vi blitt så selvopptatte at vi ikke unner noen noe som helst? Er det bare meg, meg, meg og mitt som er viktig? De som kjempes for landet under krigen og har bygget det opp med hardt arbeid, nei de fortjener tydeligvis ikke stort. Hvorfor skal de få et free pass? De skulle ha gitt blaffen i landet og blitt sleipe krigsprofitører for å bygge opp egen formue. Gått over lik, solgt de dødes gulltenner og solgt naboens matrasjon på svartebørsen slik at de hadde hatt større formue i dag. Tydeligvis. Huff, for en verden vi lever i. Jeg skjemmes. 

De fleste av de som kjempet under krigen har gått bort, de er ikke lenger den "eldre generasjonen". Nå er det krigsgenerasjonens barn som er blant de eldre, og i snitt har denne generasjonen langt bedre pensjoner, formuer og vilkår enn noen annen pensjonistgenerasjon før dem. Der krigsgenerasjonen stort sett var fornøyd med det essensielle i livet og langt mindre grad har kunnet nyte godt av en velferdsstat, så har den første etterkrigsgenerasjonen lagt til seg dyre vaner og høyt offentlig forbruk. Det er selvfølgelig ikke bærekraftig i lengden, og deres barn igjen (de som er godt voksne nå, men som ennå har 20-30 år igjen i arbeidslivet) vil neppe selv få ta del i samme goder. 

Anonymkode: 113de...3dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er visst mange som glemmer at ingen blir yngre med årene.

Anonymkode: fbe58...482

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare de som har vært hjemmeværende/trygdet ,men det synet har jeg også på unge mennesker som er trygdet. De er en byrde for samfunnet. De som har jobbet gjennom et helt liv er selvfølgelig ikke en byrde da de har arbeidet hardt hele livet frem til pensjonsalder .

Anonymkode: 3c556...e14

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste av de som kjempet under krigen har gått bort, de er ikke lenger den "eldre generasjonen". Nå er det krigsgenerasjonens barn som er blant de eldre, og i snitt har denne generasjonen langt bedre pensjoner, formuer og vilkår enn noen annen pensjonistgenerasjon før dem. Der krigsgenerasjonen stort sett var fornøyd med det essensielle i livet og langt mindre grad har kunnet nyte godt av en velferdsstat, så har den første etterkrigsgenerasjonen lagt til seg dyre vaner og høyt offentlig forbruk. Det er selvfølgelig ikke bærekraftig i lengden, og deres barn igjen (de som er godt voksne nå, men som ennå har 20-30 år igjen i arbeidslivet) vil neppe selv få ta del i samme goder. 

Det er sant. De eldre er på mange måter kremgenerasjonen, og vi - deres etterfølgere - kan bare drømme om like gunstige betingelser. Når det er sagt, så er ikke respekten min mindre for eldre av den grunn. Eldre er en ressurs, de betyr noe, og de bør lyttes til. 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare de som har vært hjemmeværende/trygdet ,men det synet har jeg også på unge mennesker som er trygdet. De er en byrde for samfunnet. De som har jobbet gjennom et helt liv er selvfølgelig ikke en byrde da de har arbeidet hardt hele livet frem til pensjonsalder .

For et pessimistisk menneskesyn. Penger og profitt er ikke alt her i livet, og folk er ingen byrder fordi de ikke jobber. Mennesker er så mye mer enn penger, jobb, økonomi og profitt.

Mennesker er mennesker, og det viktigste vi har her i livet er hverandre. Relasjoner, kjærlighet og omsorg er viktigere enn all verdens materialisme. 

Heller ekstremt fattig målt i penger, enn fattig i hjertet. Heller rik på kjærlighet, omsorg og menneskelige relasjoner, enn på penger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Det er sant. De eldre er på mange måter kremgenerasjonen, og vi - deres etterfølgere - kan bare drømme om like gunstige betingelser. Når det er sagt, så er ikke respekten min mindre for eldre av den grunn. Eldre er en ressurs, de betyr noe, og de bør lyttes til. 

Selvsagt, og det er selvfølgelig ikke alle blant etterkrigsgenerasjonen som er like "dyre i drift", det var mer et overordnet perspektiv for å sammenlikne med tidligere pensjonister og for å få frem at på det jevne så har etterkrigsgenerasjonen vunnet i lotto. Det var jo faktisk krigsgenerasjonen som egentlig bygde landet. 

Ja, det er mange eldre som er en ressurs med tanke på lang erfaring i arbeidsliv og livet generelt, men jeg foretrekker nå å se an folk uavhengig av alder. Man finner mange troll i alle aldersgrupper, og høy alder er ingen grunn til å oppføre seg dårlig (med mindre det er høyst forklarlige grunner som f. eks. sterkt utviklet demens e.l. som gjør at man ikke er i stand til å være rasjonell lenger). 

Samtidig må vi også tenke på bærekraft, og det blir stadig færre i arbeid per hode som mottar pensjon (eller en annen offentlig ytelse på permanent grunnlag). På et tidspunkt vil det stoppe av seg selv, og jeg tror vi har gjort den perioden kortere i koronasituasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja. Det er jo en sannhet med modifikasjoner. Det er selvfølgelig bedre å bidra store deler av arbeidslivet enn å ikke gjøre det, men de fleste mottar mer i ytelser enn de yter tilbake til samfunnet når man legger sammen alt av offentlige tjenester vi har hatt til nå (skolegang, utdanning, helsevesen, trygder, ordrninger for barnefamilier osv. ). Sagt med andre ord så er ikke gjennomsnittsnordmannen så veldig produktiv tross alt, og etterhvert vil nok det manifistere seg i en kraftig barbert velferdsstat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pensjonister i Norge er jo en byrde, de fleste bidrar mininalt til samfunnet. I andre land og kulturer bidrar nok eldre i langt større grad. Om det er riktig eller feil at det er slik er en annen diskusjon, men nytte for seg gjør de ikke. Selv om mange er friske og raske i 30 år etter at de går av med pensjon

Anonymkode: 25c98...978

Helt enig. Det er ekstremt lite de faktisk gjør for omgivelsene sine,  utenom å dra til granca i 30 år på gullpensjon. Hvor mangeeldre snakker i media om andre grupper enn seg selv vs hvor mange unge som synes synd i bestemor?

Pensjonister er jo den gruppen i Norge som har mest penger, og som har økt sin gjennomsnittlige formue mest de siste årene.

De som er fattige og forgjeldet i Norge er jo de under 30.

Anonymkode: 63b29...e55

Jess, de har dratt stigenopp etter seg.

Det er en god del minstepensjonister i Norge. Hovedsakelig kvinner.

Anonymkode: 89c30...f43

Det er jo fordi at de ikke har vært i jobb, det samme blir vi om vi ikke jobber.  Rart eldre er helter for å være hjemme mens vi hadde blitt kalt slasker 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Atså det samme som de aller, aller fleste pensjonister har gjort, før de ble pensjonister.

Nja, hvor mange kvinner jobbet fullt mens de hadde småbarn? De var jo mye mindre produktive i det store og hele.  Hvor mabge studenter jobbet ved siden av skolen?

Anonymkode: 291d1...1d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Så sent som i 1973 var det bare 5% av førskolebarn som fikk plass i barnehage. Mange kommuner hadde ikke barnehager i det hele tatt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Helt enig. Det er ekstremt lite de faktisk gjør for omgivelsene sine,  utenom å dra til granca i 30 år på gullpensjon. Hvor mangeeldre snakker i media om andre grupper enn seg selv vs hvor mange unge som synes synd i bestemor?

Jess, de har dratt stigenopp etter seg.

Det er jo fordi at de ikke har vært i jobb, det samme blir vi om vi ikke jobber.  Rart eldre er helter for å være hjemme mens vi hadde blitt kalt slasker 

Nja, hvor mange kvinner jobbet fullt mens de hadde småbarn? De var jo mye mindre produktive i det store og hele.  Hvor mabge studenter jobbet ved siden av skolen?

Anonymkode: 291d1...1d5

Se svaret mitt over her.

Gjest theTitanic
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du syntes pensjonistene får for mye penger? Du vet at minstepensjon er ca 11000 i mnd? Litt av en luksus på sine gamle dager. Og slett ikke alle har nedbetalt hus. Mange, men ikke alle. Årsakene til at noen ikke kom inn på boligmarkedet kan være mange. Skilsmisse for eksempel. Sykdom. Hjemmeværende ekskoner. Osv osv. Jeg syntes ikke å bo på gaten er noe pensjonister fortjener, men vi er vel alle forskjellige. 

Skrevet
21 minutter siden, theTitanic skrev:

Så du syntes pensjonistene får for mye penger? Du vet at minstepensjon er ca 11000 i mnd? Litt av en luksus på sine gamle dager. Og slett ikke alle har nedbetalt hus. Mange, men ikke alle. Årsakene til at noen ikke kom inn på boligmarkedet kan være mange. Skilsmisse for eksempel. Sykdom. Hjemmeværende ekskoner. Osv osv. Jeg syntes ikke å bo på gaten er noe pensjonister fortjener, men vi er vel alle forskjellige. 

Noen kommer alltid til å ha dårlig råd. Pensjonister som gruppe i dag er svært kjøpesterke og har store verdier. De som ikke har hatt styr på egen økonomi, er selv med minstepensjon sikret Ok levestandard. Minstepensjonister i Norge har vesentlig større kjøpekraft enn tilsvarende grupper i andre Europeiske land.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, theTitanic skrev:

De aller fleste pensjonister har ikke minstepensjon, og mange (enten de er minstepensjonister eller ikke) sitter ofte på store verdier som arv, nedbetalt bolig osv. Og selv om enkelte som ikke har disse tingene kan leve noe luksusliv med minstepensjon, så har de mye mer enn tilsvarende stønader enn de aller fleste andre land i verden. Og husk at til dette tilkommer også medisiner på blå resept og et helsevesen der man kun betaler egenandeler, man bruker jo gjerne litt mer helsetjenester etterhvert som alderen setter inn. Eldre i mesteparten i verden må klare seg med mindre utbetalt, og de fleste må også betale for helseforsikring. Norge er et av de bedre stedene i verden å bli gammel i.

Og selvsagt må det være en forskjell på ha jobbet det meste av livet (og sånn sett ha rett på mer stønad enn minstepensjon) enn å ikke gjøre det, med unntak av de som har blitt syke eller har vært i ulykker (men de mottar uføretrygd). Dersom alle skal få utbetalt det samme i ytelser, så er det nok ganske mange i dette langstrakte landet som ikke gidder å jobbe så mye som de gjør.De fleste andre valg i livet er frivillige, og det å skille seg eller velge å ikke stå i jobb er egne valg som man må ta konsekvensen av.

• Liker 1
Skrevet

Nå må det bli slutt på denne hetsingen av eldre. De er ingen byrde. De har jobbet og slitt ett langt liv slik at du og jeg nyter av godene. Så det skulle bare mangle om de ikke skulle få leve sine siste år i fred og ro. Blir så eitrende forbanna på mennesker som mener eldre er en byrde. Dere kan dra til helvete😡

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 11.5.2020 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Pensjonister er jo den gruppen i Norge som har mest penger, og som har økt sin gjennomsnittlige formue mest de siste årene.

De som er fattige og forgjeldet i Norge er jo de under 30.

Anonymkode: 63b29...e55

Er det galt å spare penger også nå? Hva blir det neste?

Anonymkode: be599...5f6

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, OPIgirl skrev:

Nå må det bli slutt på denne hetsingen av eldre. De er ingen byrde. De har jobbet og slitt ett langt liv slik at du og jeg nyter av godene. Så det skulle bare mangle om de ikke skulle få leve sine siste år i fred og ro. Blir så eitrende forbanna på mennesker som mener eldre er en byrde. Dere kan dra til helvete😡

Ikke enig med det siste der. Ellers er jeg enig med deg.

Anonymkode: be599...5f6

AnonymBruker
Skrevet

rekk opp hånda de som ikke er en byrde... Nei tenkte meg det.

Anonymkode: b9eb3...45c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...