AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #1 Skrevet 11. mai 2020 Hva tenker du om det ? Er du glad i noen eldre personer, f.eks besteforeldre , onkler eller tanter ? Bryr du deg om gammle får mindre og mindre penger å leve for ? I Sverige bor pensjonister på gaten, de er blitt uteliggere etter å ha jobbet i flere tiår.... Hva når du selv blir gammel ? Er dette helt greit siden de skal dø likevel ? Anonymkode: 70f93...2e9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #2 Skrevet 11. mai 2020 Bryr ikke meg mer eller mindre om eldre enn andre grupper i samfunnet. Bryr meg mer om barn feks, siden de er forsvarsløse og ikke har hatt mulighet til å sikre seg. Vil såklart ikke at eldre skal leve på gaten, men samtidig har de hatt veldig mange år på å betale ned bolig osv. Sånn på det personlige plan så setter jeg pris på de eldre i livet mitt som oppfører seg ordentlig, rett og slett. Enkelte eldre er faktisk rasshøl. får ikke free pass for det kun fordi at man er gammel. Anonymkode: 291d1...1d5 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #3 Skrevet 11. mai 2020 Pensjonister er jo den gruppen i Norge som har mest penger, og som har økt sin gjennomsnittlige formue mest de siste årene. De som er fattige og forgjeldet i Norge er jo de under 30. Anonymkode: 63b29...e55 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Skrevet 11. mai 2020 Pensjonister i Norge er jo en byrde, de fleste bidrar mininalt til samfunnet. I andre land og kulturer bidrar nok eldre i langt større grad. Om det er riktig eller feil at det er slik er en annen diskusjon, men nytte for seg gjør de ikke. Selv om mange er friske og raske i 30 år etter at de går av med pensjon Anonymkode: 25c98...978 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #5 Skrevet 11. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Pensjonister er jo den gruppen i Norge som har mest penger, og som har økt sin gjennomsnittlige formue mest de siste årene. De som er fattige og forgjeldet i Norge er jo de under 30. Anonymkode: 63b29...e55 Det er en god del minstepensjonister i Norge. Hovedsakelig kvinner. Anonymkode: 89c30...f43 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #6 Skrevet 11. mai 2020 Alle mennesker er en byrde for de rike. Anonymkode: df928...9c5 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #7 Skrevet 11. mai 2020 Dette må være disse tiders mest idiotiske innlegg. Se deg rundt, se på denne koronadugnaden vi er inne i. Alle vet at de som har størst sjanse for å bli alvorlig syke og dø er først og fremst de eldre. Gjennomsnittalderen på de som har dødd av korona i Norge er over 80, og på 75 på verdensbasis. Likevel stiller vi opp, vasker hendene, holder oss på avstand når vi er ute og hoder oss for det meste hjemme. Vi gjøre det vi kan for å verne om de eldre, også kommer du og spør om de er en byrde. Hva mener du da, at man skal oppheve alle restriksjonen, la viruset herje fritt for å bli kvitt de eldre, det kommer ikke til å skje.. Anonymkode: 2211e...3c8 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #8 Skrevet 11. mai 2020 Har en mor på 78 som stiller opp for barn og barnebarn med både barnepass, hjelp i hjemmet, praktiske tjenester, økonomi (ikke at det trengs, men hun vil ofte bidra allikevel) og alt annet man kan tenke seg. Tilsvarende ser jeg også hos min tante og onkel og enkelte foreldre av mine venner som er godt oppi åra. Men viktigst av alt bidrar de med mye kjærlighet til sine barn/barnebarn. Nei, disse gamlingene er ingen byrde. Anonymkode: 75bd9...066 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #9 Skrevet 11. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Pensjonister i Norge er jo en byrde, de fleste bidrar mininalt til samfunnet. I andre land og kulturer bidrar nok eldre i langt større grad. Om det er riktig eller feil at det er slik er en annen diskusjon, men nytte for seg gjør de ikke. Selv om mange er friske og raske i 30 år etter at de går av med pensjon Anonymkode: 25c98...978 Med "bidra" mener du kanskje "jobbe"? Det er veldig mange eldre som bidrar med forskjellig ulønnet arbeid, enten for familie, venner og nærmiljø, eller i forskjellige frivillige organisasjoner. Slikt arbeid er verdiskapning og i høyeste grad samfunnsnyttig. Alternativet er å opprette stillinger, ansette folk og betale dem for å gjøre slike oppgaver - mener du de da er mer nyttige når de gjør nøyaktig det samme arbeidet? Anonymkode: 7f749...81a 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #10 Skrevet 11. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Pensjonister i Norge er jo en byrde, de fleste bidrar mininalt til samfunnet. I andre land og kulturer bidrar nok eldre i langt større grad. Om det er riktig eller feil at det er slik er en annen diskusjon, men nytte for seg gjør de ikke. Selv om mange er friske og raske i 30 år etter at de går av med pensjon Anonymkode: 25c98...978 Jeg må nesten spørre: Hva bidrar du selv med til samfunnet og hva jobber du med? Anonymkode: 89c30...f43 3
Muskath Skrevet 11. mai 2020 #11 Skrevet 11. mai 2020 (endret) Jeg syns det er andre grupper i samfunnet som er mer byrde enn de eldre. I alle fall enn eldre som har jobbet i mangfoldige år og betalt skatt. Endret 11. mai 2020 av Muskath 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #13 Skrevet 11. mai 2020 35 minutter siden, AnonymBruker said: Det er veldig mange eldre som bidrar med forskjellig ulønnet arbeid, enten for familie, venner og nærmiljø, eller i forskjellige frivillige organisasjoner. Det er ikke mange eldre i Norge som bidrar i frivillige organisasjoner. Noen bidrar med barnepass, andre ikke. Men stort sett lever pensjonister på samfunnet i årevis. Før i tida var de eldre mye mer involvert i barnepass og arbeid. 24 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg må nesten spørre: Hva bidrar du selv med til samfunnet og hva jobber du med? Anonymkode: 89c30...f43 Jobber fulltid, betaler masse skatt, oppdrar barn. Hvordan det? Anonymkode: 25c98...978 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #14 Skrevet 11. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jobber fulltid, betaler masse skatt, oppdrar barn. Hvordan det? Anonymkode: 25c98...978 Atså det samme som de aller, aller fleste pensjonister har gjort, før de ble pensjonister. Anonymkode: 89c30...f43 6
Silva Pluvialis Skrevet 11. mai 2020 #15 Skrevet 11. mai 2020 (endret) For en fæl tråd! De eldre er selvsagt overhodet ikke en byrde. Selv om de ikke jobber, så bidrar de på mange andre måter. Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
HalldirV2 Skrevet 11. mai 2020 #16 Skrevet 11. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker du om det ? Er du glad i noen eldre personer, f.eks besteforeldre , onkler eller tanter ? Bryr du deg om gammle får mindre og mindre penger å leve for ? I Sverige bor pensjonister på gaten, de er blitt uteliggere etter å ha jobbet i flere tiår.... Hva når du selv blir gammel ? Er dette helt greit siden de skal dø likevel ? Anonymkode: 70f93...2e9 Eldre mennesker er en stor ressurs, og vi i den yngre garde har mye å lære av deres livserfaringer. Jeg har en enorm respekt for eldre mennesker, 4
Callisto83 Skrevet 11. mai 2020 #17 Skrevet 11. mai 2020 Hvis arven etter snillismen (og sosialismen - siden Sverige er nevnt) er at eldre er en byrde, så viser det hvor totalt mislykket disse ideologiene er. Vi skal hedre våre eldre som bygde opp dette landet, og heller stille oss kritiske til alle disse yngre "know it alls" som skal diktere politikk og annet, når de ikke har gjort annet i livet enn å få ting tilrettelagt. 4
Gjest theTitanic Skrevet 11. mai 2020 #18 Skrevet 11. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Pensjonister i Norge er jo en byrde, de fleste bidrar mininalt til samfunnet. I andre land og kulturer bidrar nok eldre i langt større grad. Om det er riktig eller feil at det er slik er en annen diskusjon, men nytte for seg gjør de ikke. Selv om mange er friske og raske i 30 år etter at de går av med pensjon Anonymkode: 25c98...978 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bryr ikke meg mer eller mindre om eldre enn andre grupper i samfunnet. Bryr meg mer om barn feks, siden de er forsvarsløse og ikke har hatt mulighet til å sikre seg. Vil såklart ikke at eldre skal leve på gaten, men samtidig har de hatt veldig mange år på å betale ned bolig osv. Sånn på det personlige plan så setter jeg pris på de eldre i livet mitt som oppfører seg ordentlig, rett og slett. Enkelte eldre er faktisk rasshøl. får ikke free pass for det kun fordi at man er gammel. Anonymkode: 291d1...1d5 Jeg er målløs... Har vi blitt så selvopptatte at vi ikke unner noen noe som helst? Er det bare meg, meg, meg og mitt som er viktig? De som kjempes for landet under krigen og har bygget det opp med hardt arbeid, nei de fortjener tydeligvis ikke stort. Hvorfor skal de få et free pass? De skulle ha gitt blaffen i landet og blitt sleipe krigsprofitører for å bygge opp egen formue. Gått over lik, solgt de dødes gulltenner og solgt naboens matrasjon på svartebørsen slik at de hadde hatt større formue i dag. Tydeligvis. Huff, for en verden vi lever i. Jeg skjemmes.
Djungelvrål Skrevet 11. mai 2020 #19 Skrevet 11. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker du om det ? Er du glad i noen eldre personer, f.eks besteforeldre , onkler eller tanter ? Bryr du deg om gammle får mindre og mindre penger å leve for ? I Sverige bor pensjonister på gaten, de er blitt uteliggere etter å ha jobbet i flere tiår.... Hva når du selv blir gammel ? Er dette helt greit siden de skal dø likevel ? Anonymkode: 70f93...2e9 Bor pensjonister på gaten i Sverige? Hvorfor det? Har du en link? 2
Brunello Skrevet 11. mai 2020 #20 Skrevet 11. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker du om det ? Er du glad i noen eldre personer, f.eks besteforeldre , onkler eller tanter ? Bryr du deg om gammle får mindre og mindre penger å leve for ? I Sverige bor pensjonister på gaten, de er blitt uteliggere etter å ha jobbet i flere tiår.... Hva når du selv blir gammel ? Er dette helt greit siden de skal dø likevel ? Anonymkode: 70f93...2e9 Sverige er antakelig et av landene i verden færrest (både pensjonister og andre) bor på gata. I Norge har de fleste pensjonister god råd. Noen få er minstepensjonister. Det er stort sett kvinner over 80 år. ellers har pensjonister som gruppe bedre kjøpekraft enn gjennomsnittlig. Man ser at pensjonister over 85 år som gruppe har dårligere kjøpekraft en snittet, men da er en ofte i en livssituasjon som medfører at man heller ikke bruker så mye penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå