detvardet Skrevet 11. mai 2020 #1 Skrevet 11. mai 2020 (endret) Hvordan går det med eksamenslesing i denne perioden? Har dere hatt noen eksamner enda og hvordan gikk det? Håper tråden kan være til trøst eller motivasjon! Kom gjerne med gode råd ❤ Endret 11. mai 2020 av detvardet
detvardet Skrevet 11. mai 2020 Forfatter #2 Skrevet 11. mai 2020 Selv er jeg ferdig med første eksamen og den gikk skikkelig dårlig 😭 Var langt under ordkravet fordi vi fikk så lite tid. Skjønner de må gjøre det vanskeligere når vi har hjemmeeksamen, men 4 timer er fortsatt bare 4 timer.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #3 Skrevet 11. mai 2020 Å det går så dårlig😖 Får lest ca 0. Full jobb - barn hjemme under hjemmeeksamen osv osv. Eksamen om hhv 1 uke og 1 mnd. Anonymkode: d0860...0d9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Skrevet 11. mai 2020 Ganske dårlig! Motivasjon på bunn, trenger noen nye impulser. Ferdig med 3 av 4 eksamener, og heldigvis er halvparten gjort om til bestått / ikke-bestått. Anonymkode: 5e178...73b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #5 Skrevet 12. mai 2020 Selv er jeg privatist! Jeg var skikkelig spent på hvordan hele situasjonen ville påvirke meg, men jeg er ganske vant til å sitte alene med lesing og har dermed hatt disiplin nok til å lese jevnt og trutt. Min første eksamen (mulig siste) er neste uke, så jeg er veldig spent! Jeg tror dog det ville hjulpet meg mye å hatt en studiepartner eller to, spesielt ettersom jeg aldri har hatt faget før. Tidligere hadde jeg veldig dårlig disiplin når det kom til skole. Jeg har alltid prokrastinert. Det fungerte på vgs, men ikke som privatist eller på universitet. Så for meg har det fungert å sette meg på biblioteket, og dette mest for å ha et fast tidspunkt for lesingen, slik at jeg utvikler både en form for "arbeidstid" og et "arbeidssted". I disse dager har jo ikke biblioteket vært tilgjengelig, men for meg har det generelt fungert å ha en fast plass som da er mitt "arbeidssted". Dette har gitt meg disiplin. I tillegg har det ikke fungert for meg å dele lesingen opp i minutter med innlagte pauser, men kanskje det fungerer for noen. Videre fungerer det for meg å sette opp en ordentlig plan for hva jeg skal gjennom. Ellers håper jeg flere kommer med råd! Hvordan går det med deg, TS? ❤️ Anonymkode: a6d04...c69 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #6 Skrevet 12. mai 2020 Har hatt en eksamen, og den var MYE vanskeligere enn de pleier å være. Et ordentlig slag i trynet for oss som har jobbet hardt, mens store deler av Norge har hatt fri. Anonymkode: 0abc2...937
Gjest Fjeud Skrevet 12. mai 2020 #7 Skrevet 12. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt en eksamen, og den var MYE vanskeligere enn de pleier å være. Et ordentlig slag i trynet for oss som har jobbet hardt, mens store deler av Norge har hatt fri. Anonymkode: 0abc2...937 Tenker du eksamen skulle blitt gjort enklere grunnet corona? De som utarbeider eksamen har kompetanse- og læreplanmål å forholde seg til.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #8 Skrevet 12. mai 2020 2 minutter siden, Fjeud skrev: Tenker du eksamen skulle blitt gjort enklere grunnet corona? De som utarbeider eksamen har kompetanse- og læreplanmål å forholde seg til. Nei ikke lettere, men heller ikke vanskeligere. Var en matematikkeksamen på NTNU. Har gått igjennom eldre eksamener før, og de kan ikke sammenlignes med denne. Foreslår at du heller leser kommentaren min på nytt:) Anonymkode: 0abc2...937 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #9 Skrevet 12. mai 2020 Dårlig. Vanskelig å sitte hjemme å lese, men jeg har jobbet steinhardt. Men til hvilken nytte? Har hatt én eksamen (metodefag), og spørsmålene var mye vanskeligere enn noen av de ti andre eksamenssettene jeg gikk gjennom på forhånd! Det er så urettferdig at mange kan sitte sammen og samarbeide selv om det ikke er lov (mattefag med én fasit), mens jeg som er voksen student som ikke er kompis med noen på studiet hadde ingen ekstra hjelp. Karakterfordelingen vil jo gi null mening i år. Måtte jo også bruke en halvtime av de fire korte timene på å ta bilder av arkene i godt lys, sende hvert bilde på epost til meg selv, beskjære dem i photoshop, lime dem inn i et worddokument, sørge for å endre på innstillinger slik at dokumentet ble anonymt, konvertere til PDF, og laste hele greia opp. Det gikk ikke uten problemer for å si det sånn, hadde mye trøbbel med å sende dem over via epost av en eller annen grunn. Det tok tid. Følte for å sende inn ti minutter før tiden for å være sikker på at det faktisk gikk gjennom, stoler ikke automatisk på at alt funker problemfritt. Viktigste var at noe ble sendt. Huff. Stryker nok. Har én sånn type eksamen til. Blir mye tekstbaserte svar, men likevel må vi skrive for hånd. Tar så mye lengre tid... /klaging over 🤣 Anonymkode: 024c4...6bd 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #10 Skrevet 12. mai 2020 7 minutter siden, Fjeud skrev: Tenker du eksamen skulle blitt gjort enklere grunnet corona? De som utarbeider eksamen har kompetanse- og læreplanmål å forholde seg til. Hvem sier at den skulle bli gjort enklere? Hva med å holde seg til samme vanskelighetsgrad som ellers? Anonymkode: 024c4...6bd 3
Silva Pluvialis Skrevet 12. mai 2020 #11 Skrevet 12. mai 2020 (endret) 💗 Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #12 Skrevet 12. mai 2020 Ene eksamen var gjort om til bestått/ikke bestått. Jeg er strålende fornøyd med det, livet har vært tungt i det siste og en A-F karakter ville reflektert min nåværende psyke fremfor hva jeg faktisk kan prestere i faget. Jeg skal ta den eksamen opp igjen senere, for å få en bra bokstavkarakter. Men det passer meg godt akkurat nå å få besått på den, slik at jeg kommer meg litt videre Anonymkode: 38f56...60e 2
pia mater Skrevet 12. mai 2020 #13 Skrevet 12. mai 2020 Har bare en siste "eksamen" igjen. Gleder meg som en unge til å være ferdig med bacheloroppgaven 🥳 1
detvardet Skrevet 12. mai 2020 Forfatter #14 Skrevet 12. mai 2020 (endret) TS her! Jeg er en som prokastinerer, men i eksamenstiden pleier jeg egentlig å ha veldig gode rutiner. Det har sklidd helt ut nå som jeg må være hjemme hele dagen i en trang hybel med samboer. Synes det er skikkelig kjipt at jeg er så lite forberedt. Virker som at alle har ulike forventninger til oss. I to av fagene er de veldig forståelsesfulle og har gitt utrykk for at de øker vanskelighetsgraden, mens i ett av fagene har de laget flere og større oppgaver til tross for at vi har like lite tid som på en skoleeksamen. Endte med at jeg skrev alt for lite. Er ganske bekymret for at det blir stryk på grunn av det. Har planer om å starte på master til høsten og håper virkelig ikke et fritt emne på 10 poeng skal ødelegge for det. Skal ha eksamen nummer to på fredag, men har mer tro på at den skal gå fint selv om jeg ikke har lest så mye. Den er på 4 timer den også, og jeg håper jeg slipper å måtte lete opp ting i pensum slik jeg var nødt til i den første. Det tar så mye tid fordi man er redd for å skrive noe feil. Er veldig glad jeg ikke studerer realfag fordi det virker veldig stressende å skulle skrive for hånd og scanne inn slik noen av dere har måtte gjøre. Planen for de neste dagene er å lese artikler, gå gjennom powerpoints og notere meg de viktigste emnene. Så lese om disse emnene i pensumboka. Har jobb en kveld + masse å gjøre med vervet mitt, så håper det ikke krever for mye energi. Gleder meg til eksamen på fredag er over, da er det bare en 3 dagers hjemmeksamen igjen og det fikser jeg Et tips: Jeg bruker veldig mye Youtube i mitt selvstudie. Før jeg begynner å lese om et emne pleier jeg å sjekke om det finnes noen videoer om akkurat det jeg skal lese om. Det hjelper meg å skape visuelle bilder og forstå konseptene på et overfladisk nivå. Når jeg har sett et par videoer går jeg tilbake til pensumteksten. Er også supert om man ikke har tid til å lese gjennom alt, eller om man sliter med konsentrasjonen. Fungerer kanskje ikke i alle fag, men i historie, samfunnsfag, filosofi, religion, litteraturvitenskap og medievitenskap er det helt perfekt! Det er veldig mange akademikere som bruker youtube for å formidle sin kunnskap. Endret 12. mai 2020 av detvardet
detvardet Skrevet 12. mai 2020 Forfatter #15 Skrevet 12. mai 2020 10 minutter siden, pia mater said: Har bare en siste "eksamen" igjen. Gleder meg som en unge til å være ferdig med bacheloroppgaven 🥳 Lykke til! Skal du rett ut i arbeidslivet?
detvardet Skrevet 12. mai 2020 Forfatter #16 Skrevet 12. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Ene eksamen var gjort om til bestått/ikke bestått. Jeg er strålende fornøyd med det, livet har vært tungt i det siste og en A-F karakter ville reflektert min nåværende psyke fremfor hva jeg faktisk kan prestere i faget. Jeg skal ta den eksamen opp igjen senere, for å få en bra bokstavkarakter. Men det passer meg godt akkurat nå å få besått på den, slik at jeg kommer meg litt videre Anonymkode: 38f56...60e Så deilig! Selv er jeg ikke så glad i bestått/ikke bestått da jeg føler det er høyere krav for å bestå, i alle fall i enkelte emner. Men det er helt klart bedre å få bestått enn en E 1
detvardet Skrevet 12. mai 2020 Forfatter #17 Skrevet 12. mai 2020 16 minutter siden, Gorilla said: Jeg hadde muntlig eksamen i dag. Fikk B, og er fornøyd med det 💗 Gratulerer! Hvordan fungerte det? Måtte du gjøre det på Zoom?
pia mater Skrevet 12. mai 2020 #18 Skrevet 12. mai 2020 Akkurat nå, detvardet skrev: Lykke til! Skal du rett ut i arbeidslivet? Takk! Jepp, har fått sommerjobb og har god mulighet for et vikariat der etterpå. Blir såå godt å jobbe istedet for skole 🙌 1
Silva Pluvialis Skrevet 12. mai 2020 #19 Skrevet 12. mai 2020 (endret) . Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
detvardet Skrevet 12. mai 2020 Forfatter #20 Skrevet 12. mai 2020 2 minutter siden, pia mater said: Takk! Jepp, har fått sommerjobb og har god mulighet for et vikariat der etterpå. Blir såå godt å jobbe istedet for skole 🙌 Så deilig! Selv om jeg elsker friheten av å være student, så gleder jeg meg til å konstant ha dårlig samvittighet for at jeg ikke har lest nok. For ikke å snakke om en mer romslig økonomi 😄 Håper du får vikariat/fast jobb!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå