Gå til innhold

Beste måte å lagre bilder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både pc’n og mobilen min begynner å synge på siste verset, så vil overføre bilder til noe for å ha det ett sted i tilfelle mobil og pc svikter. Har minnepenn fra før av. Kjøpt på clas ohlson. Er det en sikker måte å bevare bilder på? Tenker på at de er jo ikke dyr, og jeg vet ikke kvaliteten på de etter noen år..

Anonymkode: 545b9...2b8

Skrevet

Jeg bruker eksterne harddisker som ligger her og der. Byttes ut hvert 5. år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Minnepenn er ikke et egnet medium for langtidslagring, og noe du bør være forsiktig med.

Skytjenester kan koste noe, men selv sverger jeg til det for både bilder og andre filer av viktighet - det er det verdt å betale noen få kroner i måneden for.

I tillegg har jeg bluray-brenner, hvor platene har garanti på over 100 års levetid, og ikke minst plass til å lagre tusenvis av bilder per plate. Det er jo også en investering, men en som er verdt det for å kunne lagre minner i form av bilder (og andre dokumenter).

Anonymkode: e9693...073

AnonymBruker
Skrevet

Harddisker er også helt greit egnet, men de er langt mer sårbare. Mister man en disk i bakken er det en god sjanse for at den blir ødelagt, legger man en magnet på den er det en sterk mulighet for at dataene blir korrupte. Det er greit å bruke slike disker, men det krever bare litt ekstra mtp. behandlingen.

En annen ulempe med diskene er at de ikke er skrivebeskyttet, slik en blurayplate/DVD og lignende blir. Dermed er den sårbar både for virus/malware/ransomware, og ikke minst brukerfeil (oi, der slettet jeg visst bilder for de siste fem åra).

Totalt sett så er prisen på en bluraybrenner og noen plater litt over hva en eksterndisk koster, men likevel verdt det synes jeg i hvert fall.

Skrevet

Har en ekstern harddisk i tillegg til skylagring gjennom google.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Harddisker er også helt greit egnet, men de er langt mer sårbare. Mister man en disk i bakken er det en god sjanse for at den blir ødelagt, legger man en magnet på den er det en sterk mulighet for at dataene blir korrupte. Det er greit å bruke slike disker, men det krever bare litt ekstra mtp. behandlingen.

En annen ulempe med diskene er at de ikke er skrivebeskyttet, slik en blurayplate/DVD og lignende blir. Dermed er den sårbar både for virus/malware/ransomware, og ikke minst brukerfeil (oi, der slettet jeg visst bilder for de siste fem åra).

Totalt sett så er prisen på en bluraybrenner og noen plater litt over hva en eksterndisk koster, men likevel verdt det synes jeg i hvert fall.

Løsninger som er bundet opp mot den typen lagringsmedier ville jeg vært svært skeptisk til. For meg blir DVD eller blueray som lagringsmedium omtrent som en diskett, eller enda verre: tapebånd - noe man etterhvert vil slite med å finne gode avlesningsverktøy for.  Velg heller skyløsninger. 

Anonymkode: 3ff3f...fe6

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Løsninger som er bundet opp mot den typen lagringsmedier ville jeg vært svært skeptisk til. For meg blir DVD eller blueray som lagringsmedium omtrent som en diskett, eller enda verre: tapebånd - noe man etterhvert vil slite med å finne gode avlesningsverktøy for.  Velg heller skyløsninger. 

Anonymkode: 3ff3f...fe6

Støtter skyløsninger, men er ikke enig med resten. Tape for eksempel, er stadig vekk standarden for backup i store miljøer (datasentre, serverrom mm.).

Det er stadig vekk mulig å bruke CD, selv om det er på vei ut. Og CD-er har vært på markedet i en god del år, men hvis man har en haug med CD-er liggende på hylla som backup nå, så ville jeg jo vurdert å brenne dataene over på noe nyere (som bluray).

Hvis du skal ta backup, for å så ikke følge med eller gjøre noe på de neste 30 åra, så ser jeg jo argumentet som relevant, men hvis man vedlikeholder backupene sine, så er det null problem. Kanskje det kommer en ny teknologi som blir mainstream om en del år, da bør man i så fall benytte seg av det.

Skytjenester er flott, og jeg bruker begge deler (dobbel backup, men det er ikke en stor utgift).

AnonymBruker
Skrevet

Skytjenester for mobilbilder hvor det lastes opp når jeg er på trådløst nett, og to eksterne harddisker hvor den ene ikke oppbevares på samme adresse for bildene jeg tar med speilrefleks. Har også en kopi av alt på stasjonær pc (av speilrefleks).

Det er omtrent så trygt man kan få det. Målet er at begge de eksterne harddiskene også skal ligge i brannsikre skap, er halvveis der. Vedlikeholder dette etter større fotojobber, eller hver 3.-6. mnd som et minimum.

Anonymkode: 30c83...c00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...