AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #1 Skrevet 11. mai 2020 Jeg kjenner ikke noe særlig til min mormors familie, hun døde da min mor var et barn. Nå er også min mor død. Min mormor kommer fra en annen del av landet så jeg vet ingenting, annet enn at hun har tre søsken som ble igjen i den landsdelen. Jeg lurer på om jeg har funnet ut hvem hennes søsken er som antakeligvis er døde, men så har jeg noen navn som muligens er deres barn igjen. Kan jeg sende melding og spørre om de kjenner til søsknene til min mormor? Vil ikke oppnå annet enn å vite om noen av hennes søsken er i live, og om de har barn igjen. Og så hadde det vært hyggelig å høre om barndommen til min mormor - som er fra et meget idyllisk sted i landet. Jeg har nesten feriert der hver sommer i voksen alder. Men hva skriver man? Vil det virke rart? Anonymkode: b2aef...46d
Ullvott Skrevet 11. mai 2020 #2 Skrevet 11. mai 2020 (endret) Jeg ble kontaktet på Messenger (eller var det Insta?) av ei som drev med slektsgranskning en gang. Hun skrev noe slikt som: "Hei. Jeg driver med slektsgranskning og lurer på om du er i slekt med NN som var født på <stedsnavn> i år xxxx og som levde i <stedsnavn>. Takk for hjelpen." I mitt tilfelle var ikke personen i slekt med meg. Jeg synes det var helt i orden å bli kontaktet på den måten, men hold teksten kort. Dersom personen er i slekt med deg kan du heller stille oppfølgende spørsmål. Det går likevel an å skive litt mer. F.eks: "Hei. Jeg leter etter slektninger av min mormor NN som var født på <sted> i år xxxx, og som levde på <sted>. Hun hadde søsken som het <navn> og <navn>. Jeg spør deg fordi du bor i samme område (og har samme etternavn). Kjenner du til noen av disse personene? På forhånd takk." Endret 11. mai 2020 av Ullvott 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #3 Skrevet 11. mai 2020 Det må da være helt OK. Slektsgranskning er jo i vinden som aldri før. Anonymkode: 82b9f...35c
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Skrevet 11. mai 2020 Det gjorde jeg! Jeg har litt merkelig oppvekst, uten kontakt med biologiske foreldre (med god grunn), men for en del år tilbake så fikk jeg ut papirer som viste at min mor jo hadde en bror. Søkte litt, og fant ut at han bodde i nabobyen! Så da ble det en melding på facebook da, "erm, du, vet spørsmålet er litt rart, men kan det hende du er onkelen min"? Haha, det var sikkert en merkelig melding å få, men det viste seg jo at jeg hadde funnet rett kar, og vipps så hadde jeg en onkel! Anonymkode: 1e4fe...475 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #5 Skrevet 11. mai 2020 Skader ikke å spørre. Du risikerer å ikke få svar, eller at de tror det er svindel, eller at de er interessert i å hjelpe. Jeg ville hjulpet, etter å ha kryssjekket på nett hvem du var og at henvendelsen virker pålitelig. Anonymkode: 24e4c...547
Måneskinn Skrevet 12. mai 2020 #6 Skrevet 12. mai 2020 Helt innafor. Har selv fått noen sånne meldinger og det er bare gøy. Noen ganger har jeg funnet noen fjerne slektninger og andre ganger har det vært bom. Men tenker at de aller fleste syns det er hyggelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå