AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #1 Skrevet 11. mai 2020 Jeg har tidligere gått hardt ut mot rådet om å kaste klær som har blitt for små. Det er jeg veldig glad for nå, for jeg har slanket meg 15 kg og i prosessen nedover i vekt passet plutselig mye av garderoben min igjen. Selv de optimistiske kjøpene som jeg aldri har brukt tidligere har glidd på en etter en. Men det som har dukket opp som et nytt problem er jo at mye er blitt for stort! Her ønsker jeg rettledning til tre konkrete spørsmål, gjerne fra folk som har erfaring om dette. Jeg anser det første spørsmålet som ganske enkelt og med økende vanskelighetsgrad. 1) Kaste eller ikke kaste klær som er for store? Med stor menes her klær som ikke er stretchy eller funker som oversized og som derfor ikke vil sitte pent på en mindre kropp For kasting: Jeg kan se på det som en livbøye, ubevisst søke meg over i større klær hvis jeg begynner å gå opp i vekt igjen Mot kasting: Jeg kan ende opp med vektoppgang av ulike årsaker jeg ikke kan noe for (graviditet eller sykdom) og da må jeg kjøpe masse nye klær som er irriterende. 2) Kaste eller ikke kaste klær som passer, men som også passer en større kropp? For kasting: Tights, stretchy klær og klær med mye slingringsmonn til hverdagsbruk fordi de f eks kan være oversized er fortsatt fine, men gjør også at jeg ikke blir oppmerksom på om jeg begynner å gå opp i vekt igjen fordi jeg ikke merker det på klærne. Mot kasting: Klærne passer strengt tatt enda, det er mange av dem jeg liker og det er dårlig ressursbruk med bruk og kast (selv det man gis bort til second hand går jo mye i kverna etter erfaring) 3) Bør jeg gå for en garderobe med (bortimot) kun klær uten slingringsmonn slik at jeg fort blir gjort oppmerksom på vektoppgang? På forhånd takk for svar. Setter ekstra stor pris på om dere med konkret erfaring fra denne problemstillingen kommer med det, men alle synspunkter er velkomne Anonymkode: dd54e...009
SosialDistanse Skrevet 11. mai 2020 #2 Skrevet 11. mai 2020 Lagre dem i noen år. Deretter gir du bort. 1
Gjest Lama_Drama Skrevet 11. mai 2020 #3 Skrevet 11. mai 2020 Fordi jeg trenger mindre ting i livet mitt: Fretex. Drit i å gå opp i vekt, så slipper du noe problem.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Skrevet 11. mai 2020 Som jeg misunner problemstillingen. Hadde løpt ned til fretexcontaineren og aldri sett meg tilbake Anonymkode: 46672...67c 4
-lykke- Skrevet 11. mai 2020 #5 Skrevet 11. mai 2020 Gi bort klær som er for store til Fretex eller Uff. Du har klart å bestemme deg for å gå ned i vekt, da kan du klare å bestemme deg for å bli der. Gratulerer med vektnedgangen! 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #6 Skrevet 11. mai 2020 Jeg er i samme situasjon, og tenker å beholde iallfall noen plagg - i tilfelle. Som du sier, man kan jo få en sykdom eller legge på seg ved graviditet, og da er det bortkastet å måtte kjøpe alt nytt. Behold de plaggene du liker og som du kan tenke deg vil være praktiske ved f.eks en eventuell graviditet og selg/gi bort resten av klærne. Anonymkode: e3776...137 1
Ullvott Skrevet 11. mai 2020 #7 Skrevet 11. mai 2020 Hvis det er noen av de store klærne uten stretch som du synes er spesielt fine, eller som har spesielt fint stoff som kan brukes til omsøm: ta vare på akkurat de. Lever resten hos nærmeste bruktbutikk eller selg på nett. Stretchklærne ville jeg beholdt. I alle fall de "beste". Du har neppe BARE stretchklær i garderoben, så du vil merke om vekta endrer seg når du bruker de klærne som ikke har stretch. 1
Gjest Alkoholist Skrevet 11. mai 2020 #8 Skrevet 11. mai 2020 Fretex, røde kors eller andre innsamlingsbokser...
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #9 Skrevet 11. mai 2020 Gi klæra til tjukke venner. -De er for store til meg, men jeg tror de skal passe deg fint! Vennskap ❤️ Anonymkode: b0d07...e03
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #10 Skrevet 11. mai 2020 Gi vekk klær du ikke liker, ikke behold noe bare for en livbøye som du selv sier. Er det mer irriterende å måtte oppbevare tingene enn å kjøpe nytt? Jeg hadde mislikt sterkt å oppbevare noe jeg ikke ville ha brukt igjen. Anonymkode: b52c8...af9 1
SPOCA Skrevet 11. mai 2020 #11 Skrevet 11. mai 2020 (endret) Jeg har gått ned over 80 kg, og har derfor gitt vekk en god del klær til Fretex, men har også solgt mye tøy på Finn.no. Dette gjelder spesielt tøy som man faktisk får noe igjen for, som kanskje ikke er så enkelt å få tak i Norge (retroklær, litt dyrere merker som f.eks Zizzi/Zay/Junarose osv). Jeg ser ingen vits i å ta vare på klær som er 8 størrelser for store, f.eks i str. 56, men noen klær, f.eks i str. 48, passer ved å f.eks ta et belte i livet, eller bruke dem på litt annen måte. Heldigvis har jeg mest kjoler, og de kan ofte gjøres litt med for å få dem til å passe til tross for stor vektnedgang. Når det er sagt: har fått solgt mye klær i det siste. Tydelig at folk kjeder seg i disse koronatider. Endret 11. mai 2020 av SPOCA 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #12 Skrevet 11. mai 2020 Gi bort til fretex eller venner, har du klar du absolutt vil beholde i "tilfelle" gjem dem litt bort. Mange legger ikke merke til vektøkning pga store kler som ikke strammer ved vektøkning. Anonymkode: 4ab2f...040 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #13 Skrevet 11. mai 2020 Behold et plagg som gjør at du husker hvor langt du har kommet da Anonymkode: 2e56b...8cf
GjestSiden2006 Skrevet 11. mai 2020 #14 Skrevet 11. mai 2020 Oppbevar de noen år. Så du ikke havner i felle.
Kajo Skrevet 11. mai 2020 #15 Skrevet 11. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Behold et plagg som gjør at du husker hvor langt du har kommet da Anonymkode: 2e56b...8cf Dette! Et plagg fra man var på det største, og et plagg som var "hvis jeg bare kan komme meg ned til denne størrelsen igjen" som nå er for stort. Jeg hadde en gammel kjole jeg håpet jeg kunne bruke igjen en gang, en lite stretchy bodycon kjole. Vel, den gikk fra å ikke være mulig å få på seg til å bli for stor. Kjekt innimellom å ta på seg både den og noe som en gang var passe på mitt største, og så se hvor langt man har kommet. Hodet spiller en noen puss innimellom, og man føler seg ikke alltid så tynn som man faktisk er. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #16 Skrevet 11. mai 2020 Ta med til h&m så får du 10% rabatt på nye klær Anonymkode: f99c8...2a7 1
Carrot Skrevet 11. mai 2020 #17 Skrevet 11. mai 2020 Jeg hadde gjort hjemmeleksen min og funnet organisasjoner i nærheten som kan distribuere klær til de som virkelig trenger det siden fretex har blitt big business og de ikke lengre hjelper den som trenger det mest. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #18 Skrevet 11. mai 2020 Jeg hadde solgt de beste av de. Hadde ikke gitt så mye som en strømpe til Fretex! Anonymkode: 39fa5...08b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå