Gå til innhold

Forkjølt skoleunge, teste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en forkjølt skoleunge hjemme i dag: vondt i hode, halsen og magen. Falsk krupp i natt, mindre i dag.

Hvordan er dette med testing? Får vi test om vi ber om det? Kan hun gå tilbake på skolen når hode og halsen er bra, men fremdeles hoster dersom hun har testet negativt?

Anonymkode: 47a1d...a27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Se denne https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/testkriterier/.

Tenker det er litt tidlig å vurdere testing. Symptomene du nevner kan være så mangt, og det står at man bør se det an ihvertfall 2 dager før man tar kontakt for vurderingen av test. Tester hun evnt negativt på Covid-19, sier det seg selv at hun ikke er smittebærer av dette. På den annen side, ingen ønsker andre former for smitte heller. Så er barnet sykt, så er barnet sykt og blir hjemme til det er friskt.

Anonymkode: c7d46...ce4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se denne https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/testkriterier/.

Tenker det er litt tidlig å vurdere testing. Symptomene du nevner kan være så mangt, og det står at man bør se det an ihvertfall 2 dager før man tar kontakt for vurderingen av test. Tester hun evnt negativt på Covid-19, sier det seg selv at hun ikke er smittebærer av dette. På den annen side, ingen ønsker andre former for smitte heller. Så er barnet sykt, så er barnet sykt og blir hjemme til det er friskt.

Anonymkode: c7d46...ce4

Takk for svar. Har liten eller ingen tro på at det er korona.

Av erfaring så avløses rundene med falsk krupp av en lengre periode med hosting. Enig i at sykt barn skal holdes hjemme, men mener at et barn som hoster ikke er så sykt at det skal holdes hjemme. Med mindre det er korona. Derfor spørsmålet om hun kan dra på skolen med hoste hvis det ikke er korona.

Men ser det ann og tar evt kontakt med koronatelefonen.

ts

Skrevet

Selvfølgelig skal ikke et barn som hoster på skolen med mindre han/hun har testet negativt på Corona.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, prt90 skrev:

Selvfølgelig skal ikke et barn som hoster på skolen med mindre han/hun har testet negativt på Corona.

Derav spørsmålet om man får teste. For NORMALT ville jeg ikke holdt barnet hjemme kun ved hoste. Men nå vet jeg vi må holde hjemme, ihvertfall inntil det er testet negativt.

Og så lurer jeg videre på om barnet kan gå på skole med hoste, hvis det er testet negativt.

ts

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Derav spørsmålet om man får teste. For NORMALT ville jeg ikke holdt barnet hjemme kun ved hoste. Men nå vet jeg vi må holde hjemme, ihvertfall inntil det er testet negativt.

Og så lurer jeg videre på om barnet kan gå på skole med hoste, hvis det er testet negativt.

ts

Da er det selvfølgelig greit, men husk å si fra til skolen :)

Anonymkode: 82ff9...d6b

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ts

Hadde ringt lege/legevakt for å høre istedet for å spekulere her inne.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle. Etter å ha sett tråden for hvordan testen utføres så holder jeg henne hjemme uten test inntil videre.

ts

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Barnet skal være hjemme i 24 timer etter at luftvegssymptomer er borte, selv med negativ test på covid-19.

Anonymkode: d8e5f...e3e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun har jo alle symptomene på covid-19, så jeg ville testet! Men vent til dag 3, så dere ikke får falsk negativ. Ihvertfall ikke sende på skolen med hoste, det vil føles veldig ubehagelig for både barn og lærere i samme klasserom...

Anonymkode: 2da8f...41a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har jo alle symptomene på covid-19, så jeg ville testet! Men vent til dag 3, så dere ikke får falsk negativ. Ihvertfall ikke sende på skolen med hoste, det vil føles veldig ubehagelig for både barn og lærere i samme klasserom...

Og samtidig alle symptomer på vanlig forkjølelse. Ikke vært påvist smitte her de siste 14 dagene, så har veldig liten tro på at hun er smittet. Men som sagt ser det ann noen dager, og vurderer evt test senere.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og samtidig alle symptomer på vanlig forkjølelse. Ikke vært påvist smitte her de siste 14 dagene, så har veldig liten tro på at hun er smittet. Men som sagt ser det ann noen dager, og vurderer evt test senere.

ts

Mine pleier ikke å få vondt i magen ved forkjølelse, men det er sikkert litt forskjellig fra barn til barn.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle. Etter å ha sett tråden for hvordan testen utføres så holder jeg henne hjemme uten test inntil videre.

ts

Det er sterkt overdrevet at den testen er ekkel. Min 2 åring gjør det uten en klage. Det tar seriøst bare 3 sekunder.

Anonymkode: 2d1e0...262

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke sendt barnet på skolen før 24t etter siste luftveissymptom uavhengig av om det er korona eller ikke. Er det noe annet så vil det å smitte en barnegruppe utløse for mange unødvendige tester og karantener. Ingen skal gå ut før de er friske.

Anonymkode: 2d1e0...262

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine pleier ikke å få vondt i magen ved forkjølelse, men det er sikkert litt forskjellig fra barn til barn.

Min pleier heller ikke ha vondt i magen når han er forkjølet så jeg ville fått testet barnet ja!

Anonymkode: e59ab...7fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Det er jo ikke rart om det ikke er påvist smitte når ingen småsyke testes... 

Anonymkode: 4716d...f9b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn på 7 ble testet fredag, hadde feber, tett nese og vond hals. Selve testingen gikk kjempefint, taklet det bedre enn alle voksne jeg kjenner som har tatt den 😄

Fikk beskjed om at alle skolebarn med symptomer skal testes. 

Anonymkode: 4ec75...fca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn på 7 ble testet fredag, hadde feber, tett nese og vond hals. Selve testingen gikk kjempefint, taklet det bedre enn alle voksne jeg kjenner som har tatt den 😄

Fikk beskjed om at alle skolebarn med symptomer skal testes. 

Har du fått svar?

Anonymkode: b3285...6cc

AnonymBruker
Skrevet

Nå tester de alle med luftveissymptomer. Det er mye større testkapasitet i dag. Ta kontakt med lokale helsetjenester. 

Anonymkode: 1f7ca...78b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått svar?

Anonymkode: b3285...6cc

Ja, fikk svar i dag. Negativ test, heldigvis. 

• Liker 2
  • Opprett ny...