Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan arbeidsgiver tvinge meg til 3 uker ferie i sommer når jeg kun får 8000kr i feriepenger fra aktuel arbeidsgiver? Begynte oktober 2019. Er delvis permittert og permittering vil vedvare ut august.

Anonymkode: 3e9be...881

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unntak fra plikten til å avvikle ferie gjelder dersom du ikke har opptjent tilstrekkelig med feriepenger til å dekke bortfallet av lønn under fraværet. I slike tilfeller kan du la være å ta ferie, med mindre du jobber et sted hvor driften innstilles i forbindelse med ferieavviklingen (fellesferie). Da må ferien avvikles uansett.

Anonymkode: af1be...788

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan arbeidsgiver tvinge meg til 3 uker ferie i sommer når jeg kun får 8000kr i feriepenger fra aktuel arbeidsgiver? Begynte oktober 2019. Er delvis permittert og permittering vil vedvare ut august.

I personalhåndbok står det

- Arbeidstaker har ikke plikt til å avvikle mer ferie  enn det opptjente feriepenger dekker lønnsbortfall for. 

Men regnes da kun feriepenger fra nåværende arbeidsgiver eller teller feriepenger jeg får fra tidligere arbeidsgiver? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I personalhåndbok står det

- Arbeidstaker har ikke plikt til å avvikle mer ferie  enn det opptjente feriepenger dekker lønnsbortfall for. 

Men regnes da kun feriepenger fra nåværende arbeidsgiver eller teller feriepenger jeg får fra tidligere arbeidsgiver? 

Feriepenger fra tidligere arbeidsgiver regnes med.

Anonymkode: 27706...eaa

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feriepenger fra tidligere arbeidsgiver regnes med.

Anonymkode: 27706...eaa

Dette. 

Så ja, arbeidsgiver kan pålegge deg å ta ut ferie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Ullvott skrev:

Dette. 

Så ja, arbeidsgiver kan pålegge deg å ta ut ferie. 

Kan pålegge? Så der er ikke sikkert hvis jeg spør om redusert ferie og gir en god grunn til hvorfor jeg ikke ønsker 3uker sommerferie? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan pålegge? Så der er ikke sikkert hvis jeg spør om redusert ferie og gir en god grunn til hvorfor jeg ikke ønsker 3uker sommerferie? 

Du kan spørre om å slippe å ta sommerferie, jeg tok ikke noe særlig første året hos ny arbeidsgiver.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du må ta ut ferie. Akkurat NÅR du skal ta ut ferien er åpent for forhandling. Ferieloven sier at du har RETT til å ha tre uker sammenhengende i hovedferieperioden, som er 1. juni - 30. september, men dere kan forhandle om tidspunktet. Hvis dere ikke blir enige er det arbeidsgiver som har siste ord. Arbeidsgiver har også rett til å pålegge deg (eller tvinge, som du sier) å ta ferie i permitteringsperioden. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke arbeidsgiver og fritak for full ferieavvikling grunnet ikke full opptjening. Det er opp til arbeidsgiver å godta det eller ikke.

Anonymkode: 96691...71b

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke sikkert. Ja, kan pålegge ferie.

Anonymkode: f4f25...258

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...