AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #1 Skrevet 11. mai 2020 Jeg har en søster som har fått påvist ME. I tillegg har hun hatt en prolaps i ryggen. Hun har, siden hun fikk påvist prolaps, gått på smertestillende. Hun gikk på paralgin forte først (siden hvertall 2001) og gikk deretter over til Tramadol (ca 2011). Hun går nå på tramadol som hun får utlevert av legen hver måned. De siste årene har hun brukt opp tramadolen i løpet av den første uken. Deretter går hun rundt til familie og venner og "låner" diverse smertestillende. I tillegg får hun plutselig vondt i ryggen/prolapsen og må til legevakten. Jeg har selv kjørt henne, men som oftest kjører hun selv. Hos legevakten får hun ketorax sprøyte og føler seg fin. Da kan hun kjøre hjem og vaske leiligheten. Etterhvert som årene har gått, har jeg reagert på bruken. Hun har endret oppførselen og går alltid i forsvar. Hun er selvrettferdig og synes jeg overreagerer når jeg tar opp bruken. Hun kan reagere med voldsomt sinne og går bare bort hvis en tar opp ubehagelige temaer. Hun stjal paralgin forte og en annen smertestillende (husker ikke navnet) av en jeg var sammen med. Da en av mine foreldre døde, fikk hun en full paralgin forte boks som sto igjen. Da den andre av mine foreldre døde kort tid etter, tok hun alt hun kunne finne av smertestillende. Dette er vel ikke normalt for en med ME og prolaps? Burde ikke fastlegen hennes oppdage eventuelt misbruk? Jeg er egentlig usikker på om hun skal gå på smertestillende. For ettet så mange år på smertestillende, burde hun ikke gå til avgifting av kroppen for å se om smertene er reelle eller bare inbilt? Etter hennes siste voldsomme reaksjon har jeg måtte kutte henne ut. Jeg har ikke overskudd til å være rundt henne. Jeg tappes for energi når jeg må gå på eggeskall. Jeg er uansett veldig glad i henne og ønsker henne alt godt. Er hun en misbruker og hvis det, hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Anonymkode: 0774a...065 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #2 Skrevet 11. mai 2020 Du bør ta kontakt med fastlegen og forklare dette. Tramadol er IKKE noe man bør gå på lenge da det er veldig avhengighetsskapende! https://relis.no/Aktuelt/Arkiv/2014/Tramadol_et_problematisk_legemiddel_ved_langtidsbruk/ At hun går i forsvar er også et faresignal. Hun kan havne skikkelig på kjøret med sterkere midler etter hvert. Snakk med fastlegen hennes! Anonymkode: 0187f...73f 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #3 Skrevet 11. mai 2020 Ja. Det høres slik ut, både mtp. forbruket hennes, men ikke minst pga. sinne og tyveri, det er jo klare tegn på at noe er alvorlig galt. Tramadol er ekstremt avhengighetsskapende! De sier det ikke tar mange ukene før man kan slite med det. Det finnes klinikker som er spesialisert på avvenning/slutting på medisiner som det. Anonymkode: f665d...634 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Skrevet 11. mai 2020 Jeg hadde skrevet brev til fylkeslegen som pårørende for å melde om overstadig bruk og bekyneing. Det kan ingen nekte deg. Da vil fylkeslegen be om en uttalelse fra fastlegen, og når de fleste leger får brev fra fylkeslege om redegjørelse skjeper de fleste seg og blir mer bevisste på sin foreskrivningsprakisis. Da slipper du å gå i strupen på din avhengige søster og løser det på en annen måte. Anonymkode: 6bbea...457 1
Carrot Skrevet 11. mai 2020 #5 Skrevet 11. mai 2020 Som ryggpasient med erfaring fra prolapser som du nevner med andre diagnoser kjenner jeg at det ringer en liten varsellampe - først fordi jeg savner informasjon om utredningen hun bør gå gjennom, en prolaps ubehandlet tørker som regel inn og blir mindre vond etterhvert, en som ikke tørker inn blir som regel verre, presser mer på nerver, gir sterkere smerter og fører (ofte) til operasjon siden det med nerverpress over tid er skadelig. Jeg ville bestilt en telefonsamtale med hennes fastlege og forkalrt bekymringen samtidig som du forklarer at du ikke er kritisk til legen og behandlingen hvis du ikke kjenner detaljene men til opplevelsen av søsteren din og det ustabile med situasjonen slik du opplever den - vær klar over at legen om denne skal ta det opp nødvendigvis kan komme til å nevne samtalen med pårørende, og at du da kanskje får en veldig såret, frustrert, sint søster å forholde deg til. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #6 Skrevet 11. mai 2020 Takk for gode svar. Jeg skal nå puste godt ut og sende et brev til fylkseslegen. Jeg vet ikke hvilken fastlege hun bruker, kun legekontoret. Jeg har nemlig aldri fått bli med henne inn til legen, jeg har kun kjørt henne til legekontoret. Anonymkode: 0774a...065 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #7 Skrevet 11. mai 2020 Det er ofte slik misbruk kan oppstå, spesielt av smertestillende midler og de lever i full fornektelse selv. Dette har jeg fått erfare av et nært familiemedlem selv. Det verste humøret kommer når de mangler smertestillende. Anonymkode: 46abc...d80 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #8 Skrevet 12. mai 2020 T.S. her igjen. Jeg skulle formulere et brev til fylkeslegen i går. Men tårene bare kom og jeg fikk ikke satt ord på ting. Er det noen her som er flink på sånne formelle brev som kan gi meg en mal eller forslag til hvordan jeg kan formulere et slikt brev? På forhånd tusen takk! Anonymkode: 0774a...065
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #9 Skrevet 12. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: T.S. her igjen. Jeg skulle formulere et brev til fylkeslegen i går. Men tårene bare kom og jeg fikk ikke satt ord på ting. Er det noen her som er flink på sånne formelle brev som kan gi meg en mal eller forslag til hvordan jeg kan formulere et slikt brev? På forhånd tusen takk! Anonymkode: 0774a...065 Gråt ferdig hver gang tårene kommer og prøv igjen 😉 prøv å tenke på din søster som en bruker, ikke som søster og vær så nøytral som mulig. Hold deg kun til fakta og ingen følelser. Distanser deg fra personen på en måte. Anonymkode: 46abc...d80 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #10 Skrevet 12. mai 2020 Ingen innrømmer tabelettavhengighet. De tror ikke de misbruker. De kan være farlige i trafikken og. Ikke bra. Flott du tar grep. Det kan ende stygt. Enten at hun kjører noen ned eller rett og slett sovner inn pga overforbruk. Anonymkode: db729...ff4 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #11 Skrevet 13. mai 2020 Kanskje, kanskje ikke. Vanskelig å si uten mye mer informasjon. Du beskriver kun et par enkelthendelser hvor hun har tatt ekstra piller. Jeg hadde også tatt alt av smertestillende fra noens dødsbo. Det er da ganske normalt? Opiatavhengige fungerer ikke uten. Tar man store doser daglig, så er ikke det noe man tar pause i fra. Jeg vil ikke si avhengig, med din beskrivelse, men det kan være noen som er i faresonen. Paralgin Forte er ikke veldig kraftige greier, og du må spise veldig veldig mange, hver eneste dag, om man skal klare å bli ruset og avhengig av dem. Det farligste med de pillene er Paracetamolen de er blandet med. Anonymkode: e583d...b13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå