Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å følge loven???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner at jeg blir irritert. Jeg er ganske prinsippfast og ønsker å lære barna min det å følge regler, og ikke minst loven.

Her er faren til stebarna superstreng når det gjelder tobakk og alkohol før fylte 18 år. 

men er du 14 eller 15 år så er det ingen problemer å øvelseskjøre. Jeg var kjempestreng med eldste da han var ungdom om at dersom han øvekjørte flere ganger før fylte 16 år, så fikk han ikke øvekjøre med meg. Det skjedde, og dårlig stemning ble det. Alle var sur på meg fordi jeg satte ned foten der. Jeg ba de øvelseskjøre med sin mor i stedet som godtok lovbruddene. 

Det samme med stesønn som nå er 15.. nå har han begynt å øvelseskjøre med foreldrene. Både mor og far lar han få lov. I tillegg så har ikke far hatt lappen i de fem sammenhengende årene heller. 

Så da er det ny runde da.. med dårlig stemning hver gang 16 åringen vil øvelseskjøre og jeg sier nei.. 

Jeg skjønner altså ikke hvorfor det må være så vanskelig å vente til de faktisk har lov?? 

Anonymkode: c5644...338

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

med elendig oppdragelse, så blir ungene slik. Det er ikke noe galt med barna, men de voksne.

Anonymkode: 5ef2e...da8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Deres biler, deres tap noe skjer.

Anonymkode: 0da2a...a47

AnonymBruker
Skrevet

Blir de stoppet så får jo ungdommen utsettelse på førerkortet og den som kjører sammen med han får en bot. Hadde nok varslet politiet neste gang de er ute å kjører. Han må jo også ha trafikalt grunnkurs om det ikke er tatt enda.

Anonymkode: 4d72f...b75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Både mor og far lar han få lov.

Likevel er det barna du straffer, og ikke de voksne?!

Jeg synes det høres absurd ut, det er jo de voksne her som burde få en straff, og ikke barna.

Prøvd å forklare de voksne konsekvensene av å bli stoppet?

Anonymkode: a044a...003

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Deres biler, deres tap noe skjer.

Anonymkode: 0da2a...a47

Hva om noen blir påkjørt og drept da? 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det høres absurd ut, det er jo de voksne her som burde få en straff, og ikke barna.

Jeg har jo gitt beskjed på forhånd om hva som skjer om de kjører før de har lov. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva om noen blir påkjørt og drept da? 

Stadig deres tap. Det er den voksene (den med førerkort) som har ansvaret, og problematikken her har jo lite med ungdommen å gjøre, men desto mer med de uansvarlige voksne. De unge lærer bare av de eldre, og jeg synes ikke det er de unge som skal straffes her.

Ved å vente til de er 16 og har grunnkurset på plass, før du øvelseskjører med dem, så viser du dem hvordan det skal gjøres ordentlig.

Ved å bli sur og nekte øvelseskjøring, ja, hva har du da egentlig oppnådd? De lot jo ikke være å kjøre av den grunn, og .. ja, ble det egentlig noe bedre av det da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stadig deres tap. Det er den voksene (den med førerkort) som har ansvaret, og problematikken her har jo lite med ungdommen å gjøre, men desto mer med de uansvarlige voksne. De unge lærer bare av de eldre, og jeg synes ikke det er de unge som skal straffes her.

Ved å vente til de er 16 og har grunnkurset på plass, før du øvelseskjører med dem, så viser du dem hvordan det skal gjøres ordentlig.

Ved å bli sur og nekte øvelseskjøring, ja, hva har du da egentlig oppnådd? De lot jo ikke være å kjøre av den grunn, og .. ja, ble det egentlig noe bedre av det da?

Så om en 16 åring kjørte på og drepte noen så tror du den kommer seg upreget av det, mtp. at de har brutt loven sammen med foreldrene sine? 

Jeg nekter øvelseskjøring med meg når de velger å trosse det jeg sier er ugreit å heller høre på sine dumme foreldre. De må mer en gjerne øvelseskjøre med mamma og pappa.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan straffer man voksne for å drive med dårlig barneoppdragelse?  Jeg har sendt inn tips til politiet. annet enn det?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan straffer man voksne for å drive med dårlig barneoppdragelse?  Jeg har sendt inn tips til politiet. annet enn det?

Jeg er litt usikker, det spørs jo på forholdet deres. Men jeg mener stadig vekk at det blir helt feil å straffe barnet. Jeg hadde gått i god dialog med barnet om det, forklart rolig hvorfor barnet ikke burde gjøre som foreldrene tillater, vist frem konsekvenser som å få utsettelse på lappen. Kanskje tilby en liten "premie" hvis de velger å være bedre enn foreldrene sine? I stedet for å være stemor fra helvete mener jeg, du kan komme mye lenger med å velge annen taktikk.

For denne taktikken har vel egentlig ikke fungert noe særlig? Jeg synes du heller burde gå foran som et god eksempel og forbilde, og vise hvordan det skal gjøres.

Ovenfor foreldrene hadde jeg vært soleklar på at dette ikke er akseptert, og at du har meldt ifra til politiet - hva sier de da?

Og nei, ingen går fra en dødsulykke uten å bli preget av det, uansett om de har lappen eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så faren deres, din mann, synes det er greit at de øvelseskjører? Jeg hadde mistet mye respekt for han om jeg var deg. Hva kan disse ungdommene finne på i trafikken senere, når det første de lærer er at regler er til for å brytes? Er de i tillegg gutter, som har dårligere forståelse av konsekvenser av egne handlinger?

Fortsett å prøve å få far til å ta seg sammen, og meld dem hver eneste gang de er ute. Som foreldre, sammen, må man være samkjørte. Dette er ikke bra. 

Anonymkode: f4cdf...2c7

Gjest Lama_Drama
Skrevet

Hadde samboeren min syntes det var greit at barn øvelseskjører før fylte 16 hadde jeg mistet respekten for vedkommende. Og sagt veldig klart i fra. Også til politiet. 

AnonymBruker
Skrevet

Man gir jo konsekvenser for å bryte regler.. min regel er at om man skal øvelseskjøre med meg, så venter mann til man er gammel nok. dette vet ungdommene, og de velger da selv om de vil ha dette tilbudet eller ikke.  skjønner ikke at det er feil å straffe dem med dette når de er fullt klar over konsekvensene ved å trosse dette og sette seg inn i bilen med  sin mor/far..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lovbrudd er faktisk ikke noe som blir sett veldig ned på i Norge, tro det eller ei. Jeg er veldig opptatt av rett og galt, og ser til stadighet at folk tar lett på diverse lovbrudd. 

Feks publisering av bilder av andre uten samtykke, da er det den som synes det er galt som er kjip. 

Kjører du fartsgrensa er du kjip fordi du ikke kjører 10 over som alle andre, til tross for at en fartsgrense angir maksimal hastighet i km per time. 

Veldig mange mener det er helt greit å handle mer enn kvoten sin, kjøre for fort så lenge man ikke blir tatt, sende med alkohol til mindreårige barn som skal på fest, øvelseskjøre uten at vilkårene er oppfylt. 

Idioter er de, og jeg har en sterk mistanke om at de er i flertall. 

Anonymkode: 677b8...365

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lovbrudd er faktisk ikke noe som blir sett veldig ned på i Norge, tro det eller ei. Jeg er veldig opptatt av rett og galt, og ser til stadighet at folk tar lett på diverse lovbrudd. 

Feks publisering av bilder av andre uten samtykke, da er det den som synes det er galt som er kjip. 

Kjører du fartsgrensa er du kjip fordi du ikke kjører 10 over som alle andre, til tross for at en fartsgrense angir maksimal hastighet i km per time. 

Veldig mange mener det er helt greit å handle mer enn kvoten sin, kjøre for fort så lenge man ikke blir tatt, sende med alkohol til mindreårige barn som skal på fest, øvelseskjøre uten at vilkårene er oppfylt. 

Idioter er de, og jeg har en sterk mistanke om at de er i flertall. 

Anonymkode: 677b8...365

Her har du rett...  De fleste bryter nok loven på ett slags vis hver dag..   

AnonymBruker
Skrevet

Her glemmer jeg egentlig loven litt.. lg tenker mer på at barna kan få lang utsettelse om dette blir tatt.. da hjelper det lite å øvelseskjøre fra de er 14-15 år gamle..🥴

Anonymkode: c0948...d8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...