Gå til innhold

Har egentlig alle lærere hatt så mye å gjøre de siste månedene?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens hun klager. Det er DET som irriterer meg. For min del er det bare helt topp om de har mer fritid. Men ikke klag samtidig når det er åpenbart at det ikke er særlig mye å gjøre. 

Anonymkode: 8ae99...305

Og du er 100% sikker på at hun så åpenbart har lite å gjøre og ikke stresset i det hele tatt?

Kan hende det er mye du ikke ser. Du vet nok ikke hele situasjonen selv om du kanskje tror det. La det nå være. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forholdt meg til fire lærere nå den siste tiden. To av dem er mine brødre, de to andre er lærerne til barna mine. Mine to lærerbrødre har levd ut livene sine på Instagram, og der har vært MYE fritid. Fjellturer, kajakkturer og teltturer. Daglige stories fra soveposen eller sofaen. I tillegg har jeg fått oppdateringer når jeg var pratet med dem. Som ungdomsskolelærere har de virkelig levd slaraffenliv hele denne koronatiden. Og om litt over en måned skal de ut i åtte ukers fer... jeg mener: avspasering.

De to andre lærerne, altså barnas lærere, har jeg såvidt sett snurten av hver morgen kl 09. De har hatt nettmøte med barna i 15-20 minutter, og så har barna drevet med skolearbeid i 1-2 timer. Jeg har gitt barna ekstraoopgaver og undervist dem i mange temaer ved siden av, da opplegget fra skolen/lærerne har vært alt for dårlig. Begge lærerne, som forøvrig ikke har barn selv, har sannsynligvis hatt ganske rolige dager. Det har ikke vært særlig med innleveringer, så de har sluppet mye av jobben med retting. 

Når dette er sagt: jeg har alltid heiet på lærerne. Jeg ville bli lærer selv (men valgte til slutt noe annet), og jeg har støttet dem i hver eneste kamp de har måttet ta. Forrige gang jeg var i foreldresamtale med dem, hadde jeg med en stor blomsterbukett for å vise hvor takknemlig jeg er for jobben de gjør. Jeg har virkelig sett på dem med stor respekt.

Dessverre har denne siste tiden ødelagt mitt gode inntrykk av lærernes innsats. Femten minutter i et nettmøte med barna er en spøk. De kunne undervist og hatt et skikkelig opplegg. Og jeg har setter barna mine være frustrert over lite undervisning og lite lærerkontakt. Heldigvis har jeg hatt tid til å være lærer i stedet, men det er det langt ifra alle som har hatt tid til. Jeg skjønner folk er frustrerte nå, for å si det sånn.

Anonymkode: 7ea27...4a2

• Liker 3
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare så det er sagt, jeg har stor respekt for lærere og vet at mange av dem jobber mye. Men: naboen min er lærer og har klagd om at det er så mye å gjøre, stress, mye omstilling osv osv. i denne perioden. Hadde det ikke vært fordi at jeg er konfliktsky så skulle jeg egentlig sagt henne imot. Eller vært litt kritisk/spørrende ihvertfall.

Fordi: det ser ikke ut som om jobben har tatt mye tid den siste perioden. Hun er ute og jobber i hagen absolutt hele dagen fra tidlig morgen til sent på ettermiddag. Hun har virkelig fått ordnet der. Klipper hekker, gress og trær, luker og planter, vasker hus, snekrer, fikser ting, kjører bort søppel, oljer og maler, vasker bilen i timesvis, kjøper utemøbler og markise som hun bruker timesvis på å montere, bla bla bla. I de få pausene hun har sitter hun og røyker eller prater med naboene. På kvelden har hun besøk av venninner. Dere tror sikkert jeg overdriver, men det gjør jeg virkelig ikke. Hun har full arbeidsdag og vel så det i hagen hver bidige dag, og det finnes ikke nok timer i døgnet til at hun kan jobbe full tid med den ordentlige jobben sin i tillegg. Og dette er hver dag, uansett vær! Like ivrig om det regner eller blåser hardt. Jeg kan egentlig ikke helt tro at det går an å finne på så mye jobb utendørs.

Og før dere sier det: jeg har bare vært hjemme hele denne tiden, og jeg har uønsket oversikt over hele hagen og terrassen hennes fra både stuen og kjøkkenet mitt. Er umulig å unngå å se det. 

Så har noen av dere andre lærere fått shinet opp huset deres i det siste? 

Jeg kan ikke snakke for andre, men selv har jeg ikke hatt tid til hagearbeid og den slags i arbeidstida. Har hatt nok å gjøre, men har ikke barn, og har stort sett blittferdig med mime oppgaver innenfor normal arbeidstid som ellers. Jobber i voksenopplæring, riktignok. Vi har langt mindre arbeidspress der jeg er enn i grunnskole og vgs. En del av mine kolleger har klaget, men det er påfallende nok dem som gjør minst mulig ellers og kaster bort mye arbeidstid på tull. De hører også til gruppen som er allergisk mot å sette seg inn i noe nytt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, liljene skrev:

Hvis man irriterer seg over noe, har man en tendens til å legge mer merke til ting enn man ellers ville gjort. 

Du har jo ikke kontroll med hele hennes hverdag. Jeg jobber selv som lærer, og har nå jobbet etter behov, og har ingen 8-16 jobb. Så jeg har kanskje gjort ting i hagen eller ute, da det har passet ift elevene. Hvis naboene fører regnskap, vet de jo ikke hva som skjer da jeg er innendørs. Ei heller helg og kveld. 

En lærerjobb er mye mer oppstykket enn å jobbe på et kontor. 

Dessverre har jeg faktisk full oversikt. Jeg ønsker det ikke men det blir sånn her vi bor. Hun er aldri innedørs iløpet av dagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dessverre har jeg faktisk full oversikt. Jeg ønsker det ikke men det blir sånn her vi bor. Hun er aldri innedørs iløpet av dagen. 

Eller kvelden. Om hun ikke er i hagen så er hun på terrassen med venner. Det er ikke tull. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo hatt utrolig lite å gjøre selv, siden du følger med naboen din 24/7, selv om vinduene dine har utsikt til hennes eiendom.

Hun synes vel at hun har hatt mye å gjøre, så har hun kanskje hatt det. Er vel umulig å vite hva hun gjør innendørs. 

Anonymkode: 968c7...98d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo hatt utrolig lite å gjøre selv, siden du følger med naboen din 24/7, selv om vinduene dine har utsikt til hennes eiendom.

Hun synes vel at hun har hatt mye å gjøre, så har hun kanskje hatt det. Er vel umulig å vite hva hun gjør innendørs. 

Anonymkode: 968c7...98d

Hun er ikke innedørs. Jeg har kjøkkenbenk og spisebord/kontorplass slik at det er umulig å unngå å se det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Here we go again.. Jeg skjønner liksom ikke helt poenget med slike tråder. Finnes det lærere som jobber lite? Både nå og ellers? Sikkert. Men slik tror jeg faktisk det er i alle yrker. Og i slike tråder tar det ikke lang tid før noen plutselig har miste respekten for alle lærere, eller roper om privatisering. Denne tråden er intet unntak. Så hva skal man egentlig diskutere? 

Anonymkode: 00197...662

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det å lure på om det har vært roligere dager å være ute etter å ta noen? Hadde det vært farlig om noen lærere har kunnet senke skuldrene litt? Jeg unner i alle fall våre lærere det. Og lærerne til mitt barn har ikke hatt mye å gjøre med ham i alle fall. Og vi har ikke savnet mer oppfølging heller. 

Nesten litt mistenkelig at dette spørsmålet provoserer sånn. Litt sånn som en utro mann som går til motangrep når man stiller spørsmål til ham. 

Anonymkode: 9a48d...4a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet ræva av meg i coronatiden, men jeg fikk tid til husarbeid innimellom. Det var noe med at jeg alltid måtte være tilgjengelig for elevene eller foreldrene. Jeg jobbet fra 9 til kl 22 hver dag! Med småpauser. 

Andre kollegaer har så vidt laget et danseopplegg med link til youtube-videoer. 

Anonymkode: 705ab...fc6

Skrevet

Jeg er lærer og hater hvordan mange tenker om lærere etter denne perioden. Syns det er urettferdig rett og slett med tanke på hvor mye jeg og flertallet av kollegaene har stått på. 

Så uansett om naboen din er lat, lyver, eller snakker sant om egne følelser så har det ikke automatisk noe med gjennomføringen for oss andre å gjøre. 

Nå skal vi tilbake til en arbeidshverdag som også er ganske tøff. Lykke til, alle lærere. 

• Opprett ny...