AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #1 Skrevet 11. mai 2020 Bare så det er sagt, jeg har stor respekt for lærere og vet at mange av dem jobber mye. Men: naboen min er lærer og har klagd om at det er så mye å gjøre, stress, mye omstilling osv osv. i denne perioden. Hadde det ikke vært fordi at jeg er konfliktsky så skulle jeg egentlig sagt henne imot. Eller vært litt kritisk/spørrende ihvertfall. Fordi: det ser ikke ut som om jobben har tatt mye tid den siste perioden. Hun er ute og jobber i hagen absolutt hele dagen fra tidlig morgen til sent på ettermiddag. Hun har virkelig fått ordnet der. Klipper hekker, gress og trær, luker og planter, vasker hus, snekrer, fikser ting, kjører bort søppel, oljer og maler, vasker bilen i timesvis, kjøper utemøbler og markise som hun bruker timesvis på å montere, bla bla bla. I de få pausene hun har sitter hun og røyker eller prater med naboene. På kvelden har hun besøk av venninner. Dere tror sikkert jeg overdriver, men det gjør jeg virkelig ikke. Hun har full arbeidsdag og vel så det i hagen hver bidige dag, og det finnes ikke nok timer i døgnet til at hun kan jobbe full tid med den ordentlige jobben sin i tillegg. Og dette er hver dag, uansett vær! Like ivrig om det regner eller blåser hardt. Jeg kan egentlig ikke helt tro at det går an å finne på så mye jobb utendørs. Og før dere sier det: jeg har bare vært hjemme hele denne tiden, og jeg har uønsket oversikt over hele hagen og terrassen hennes fra både stuen og kjøkkenet mitt. Er umulig å unngå å se det. Så har noen av dere andre lærere fått shinet opp huset deres i det siste? Anonymkode: 8ae99...305 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #2 Skrevet 11. mai 2020 Altså: jeg ØNSKER ikke å følge med på henne hele tiden, men det er umulig å unngå uten å måtte trekke for alle gardinene. Og til og med da så hører jeg jo alle de elektriske maskinene hun bruker og den høylytte slarvingen med alle og enhver. Anonymkode: 8ae99...305 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #3 Skrevet 11. mai 2020 Hvorfor skal kun bhgansatte og lærere tas? Og butikkansatte og sykepleiere hylles? For ifølge det jeg leser, er sykepleierne kjempeavslappa. Det har aldri vært så rolig på avdelingene før, pga nå er det færre pasienter innom pga korona Og butikkansatte har jeg vært selv på røde dager med stappfulle butikker. 0 stress. Altsp, jeg har ALDRI sett en offentlig ansatt løpe (eller småjogge, for den del) i jobben sin. Andre skryter her inne av kontorjobben sin og hvor chill den er. Begrepet 5 min røyke/kaffepause er et nromalbegrep innenfor de fleste andre yrker. Men neida, den ene gangen lærere og bhgansatte får LITT roligere dager, skal de halshugges Altså, pass på din egen jobb! Anonymkode: 2585e...f1b 9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Skrevet 11. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men neida, den ene gangen lærere og bhgansatte får LITT roligere dager, skal de halshugges LITT roligere dager? Og det irriterer meg fordi hun klager over at det er så mye stress med jobben nå. Ser ikke sånn ut, om ikke det er hagearbeidet som stresser henne da. Anonymkode: 8ae99...305 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #5 Skrevet 11. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Altsp, jeg har ALDRI sett en offentlig ansatt løpe (eller småjogge, for den del) i jobben sin. Da må du ta en tur til arbeidsplassen min på rådhuset. Vi løper stadig vekk! Ikke at jeg tror så alt for mange løper i jobbene sine til vanlig, men jeg føler inntrykket du har er veldig utdatert, ev. lokalt. Via min stilling har jeg god innsikt i lærerens hverdag, og det jeg kan se er at de i hvert fall ikke har hatt et par måneder fri nå - tvert imot, de har jobbet både dag og kveld (mange av dem i hvert fall), det samme som mange av oss andre på rådhuset også har gjort (fra hjemmekontoret). Det var sannelig ikke lett å få opp fjernundervisning over natta, men vi klarte det med en formidabel innsats, overtid og ikke minst en høy lyst til å få dette opp og gå. Anonymkode: 67214...7ca 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #6 Skrevet 11. mai 2020 Nei, mange har hatt veldig lite å gjøre. Men du finner ikke noe mer klagende, sutrende og arbeidssky yrkesgruppe. Uansett hva det gjelder. Etter denne perioden har jeg blitt for mye mer privatisering. Få privatisert hele skoleverket. Det er ikke bærekraftig å ha så mange ansatte som yter så lite. Anonymkode: 6c87b...0e3 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #7 Skrevet 11. mai 2020 Jeg er forresten offentlig ansatt selv, men ikke i noen av yrkene du nevner, men innen administrasjon. En papirflytter som mange vil si... jeg småjogger ofte i gangene jeg. Anonymkode: 8ae99...305
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #8 Skrevet 11. mai 2020 Hva er greia med alt div grupper skal»tas» for å være slappfisker? Drit i å henge deg så opp i andre og konsentrer deg om deg selv!! Anonymkode: 87098...827 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #9 Skrevet 11. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, mange har hatt veldig lite å gjøre. Men du finner ikke noe mer klagende, sutrende og arbeidssky yrkesgruppe. Uansett hva det gjelder. Etter denne perioden har jeg blitt for mye mer privatisering. Få privatisert hele skoleverket. Det er ikke bærekraftig å ha så mange ansatte som yter så lite. Anonymkode: 6c87b...0e3 Enig med dette. Anonymkode: c1fa3...0b6 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #10 Skrevet 11. mai 2020 Lærer og sykepleiere er ro av de mest sytete og irriterende gruppene. De jobber så hardt, de er så flinke, sykepleiere tror de er mer kompetente enn alle andre med en treårig bachelor. Så slitsomt med sytingen fra lærere og sykepleiere. Anonymkode: 61ff1...fc0 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #11 Skrevet 11. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Etter denne perioden har jeg blitt for mye mer privatisering. Få privatisert hele skoleverket. Det er ikke bærekraftig å ha så mange ansatte som yter så lite. Så lærere som jobber i det private blir automatisk en helt annen yrkesgruppe, med andre holdninger. Og selvfølgelig blir det behov for langt færre lærere i det private, fordi lærere som jobber der kan undervise langt flere elever på en gang, siden de er så mye mer effektive. Anonymkode: 67214...7ca 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #12 Skrevet 11. mai 2020 Jeg er lærer og har hatt veldig effektive dager. Har kjørt samme opplegg på flere klasser på samme tidspinat. Akkurat de to timene er intense, og litt forarbeid. Men så er jeg ferdig og det jobbes definitivt færre timer med hjemmeskole som lærer. Anonymkode: a279e...2aa 4
Hei på deg :) Skrevet 11. mai 2020 #13 Skrevet 11. mai 2020 Som elev på VGS tror jeg faktisk lærerne har hatt en god del å gjøre de siste månedene. Barne- og ungdomsskole-lærere også. I barne- og ungdomsskolen tror jeg lærerne prøver å ha veldig mye personlig oppføring av elevene og det tar lang tid over nett. På VGS har lærerne veldig mange fler innleveringer å rette og se igjennom nå enn før. I alle fag, hver dag. Så når din nabo sier at hverdagen er stressende kan jeg tro på det. Er ihvertfall helt annerledes og da tar det lenger tid.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #14 Skrevet 11. mai 2020 Sikkert forskjellig fra skole til skole og lærer til lærer. Men søsteren min er kontaktlærer i 6. klasse, og har nesten hatt mer å gjøre nå under hjemmeskoleperioden. Det er mye mer krevende å planlegge et digitalt opplegg for elevene hver dag, og å skulle følge opp hver enkelt elev godt nok. Hun har jobbet MYE, og jeg vet hun er glad for at hverdagen er på vei tilbake til normalen igjen. Så jeg syns innlegget ditt er litt merkelig, egentlig. Anonymkode: 9971d...e8d 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #15 Skrevet 11. mai 2020 Det er langt mer slitsomt med misunnelige folk. Sukk. Skulle ønske vi kunne kjørt et par år med "testprivatisering" - eller, vent, er det ikke det vi har gjort? Toget for eksempel har jo blitt utrolig mye bedre nå, går alltid til tiden. Etter strømmen ble privatisert så føler jeg tjenesten har blitt sykt mye bedre, og billigere. Elektrikere som jobber i det private tar aldri kaffepauser eller noe som helst. Flyselskapene er også private, og de fungerer som bare det, det har aldri vært noe problem der. Jepp, la oss privatisere med en gang, fordi da kommer alt på stell! 😄 Anonymkode: 67214...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #16 Skrevet 11. mai 2020 2 minutter siden, Hei på deg skrev: Som elev på VGS tror jeg faktisk lærerne har hatt en god del å gjøre de siste månedene. Barne- og ungdomsskole-lærere også. I barne- og ungdomsskolen tror jeg lærerne prøver å ha veldig mye personlig oppføring av elevene og det tar lang tid over nett. På VGS har lærerne veldig mange fler innleveringer å rette og se igjennom nå enn før. I alle fag, hver dag. Så når din nabo sier at hverdagen er stressende kan jeg tro på det. Er ihvertfall helt annerledes og da tar det lenger tid. Men når jeg ser henne og ser at hun definitivt ikke jobber med skolearbeid omtrent tolv timer om dagen (hagearbeid og sosiale greier), HVER dag så bruker hun åpenbart ikke mye tid på det. Anonymkode: 8ae99...305 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #17 Skrevet 11. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når jeg ser henne og ser at hun definitivt ikke jobber med skolearbeid omtrent tolv timer om dagen (hagearbeid og sosiale greier), HVER dag så bruker hun åpenbart ikke mye tid på det. Anonymkode: 8ae99...305 Javel, og så? Anonymkode: 87098...827 1
Hei på deg :) Skrevet 11. mai 2020 #18 Skrevet 11. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når jeg ser henne og ser at hun definitivt ikke jobber med skolearbeid omtrent tolv timer om dagen (hagearbeid og sosiale greier), HVER dag så bruker hun åpenbart ikke mye tid på det. Anonymkode: 8ae99...305 Kan hende hun føler seg stresset selvom. Uansett så er det hennes oppfatning av den nye hverdagen. Du burde ikke bry deg.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #19 Skrevet 11. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Javel, og så? Anonymkode: 87098...827 Mens hun klager. Det er DET som irriterer meg. For min del er det bare helt topp om de har mer fritid. Men ikke klag samtidig når det er åpenbart at det ikke er særlig mye å gjøre. Anonymkode: 8ae99...305 2
liljene Skrevet 11. mai 2020 #20 Skrevet 11. mai 2020 Hvis man irriterer seg over noe, har man en tendens til å legge mer merke til ting enn man ellers ville gjort. Du har jo ikke kontroll med hele hennes hverdag. Jeg jobber selv som lærer, og har nå jobbet etter behov, og har ingen 8-16 jobb. Så jeg har kanskje gjort ting i hagen eller ute, da det har passet ift elevene. Hvis naboene fører regnskap, vet de jo ikke hva som skjer da jeg er innendørs. Ei heller helg og kveld. En lærerjobb er mye mer oppstykket enn å jobbe på et kontor. 1
Anbefalte innlegg