Gå til innhold

Skolen har kortere dager, og det er ikke satt opp transport?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn som går i niende har vedtak om skoleskyss. Dette fordi vi bor ganske langt utenfor sentrum der skolen er. Nå har de kortere dager, men det er ikke satt opp transport. Jeg har hjemmekontor og kan ikke hente ham. Så hans vedtak om skoleskyss er ikke verdt papiret det er skrevet på? Jeg kan ikke akkurat si opp jobben for å hente sønnen min fra skolen hver dag... Argh. Nå må han slenge rundt på kjøpesenteret i flere timer og vente på bussen. Vakkert. 

Anonymkode: 41c04...03a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får han ikke lov til å sitte på skolen heller? Biblioteket er ikke åpent?

Dette kan kan jo ha opp med skoleledelsen, og forklare at dersom det ikke finnes transport, så må han også ha hjemmekontor i en periode.

Anonymkode: ac6a3...4bc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så rart. Da er jeg glad for at det her er 200 elever som har skoleskyss, for her legges skoledagen opp etter hva de får til med bussene.

Anonymkode: 32ad1...248

Skrevet

Finnes det ikke vanlig buss på strekningen? I det minste burde han få sitte på skolen og gjøre leksene mens han venter. 

Men det er noe rart her hos oss også (barneskole). Skolebussene skal kjøre litt over kl 14 fire dager i uken, det er da de slutter til vanlig. Nå skal de slutte kl 12.30 men bussene skal ikke gå før 14.10 likevel. De løser dette med å tilby alle busselever (også 5-7. klasse), og det er mange på denne skolen!, å være på sfo frem til bussen går.

Merkelig opplegg i disse tider. Da blir jo alt av grupper uunngåelig blandet. Kan de ikke ordne at bussene går før? Kan da vel ikke være så vanskelig? 

• Liker 1
Skrevet

Han får sikkert sitte på skolen hvis dere spør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Finnes det ikke vanlig buss på strekningen? I det minste burde han få sitte på skolen og gjøre leksene mens han venter. 

Men det er noe rart her hos oss også (barneskole). Skolebussene skal kjøre litt over kl 14 fire dager i uken, det er da de slutter til vanlig. Nå skal de slutte kl 12.30 men bussene skal ikke gå før 14.10 likevel. De løser dette med å tilby alle busselever (også 5-7. klasse), og det er mange på denne skolen!, å være på sfo frem til bussen går.

Merkelig opplegg i disse tider. Da blir jo alt av grupper uunngåelig blandet. Kan de ikke ordne at bussene går før? Kan da vel ikke være så vanskelig? 

Man skulle tro det, men busselskapene kan være vanskelig. Vi har måttet legge hele kabalen rundt skolebussen, for flere busser eller andre tidspunkt var ikke snakk om. Så her er det ikke pedagogiske hensyn eller smittevern som avgjør, men når bussene går. 

Anonymkode: bc047...5af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Det går kun skolebuss her vi bor, to ganger om dagen. Og den skolebussen er satt til kl 14, slik som tidligere. Jeg har tre skolebarn som alle begynner til forskjellige tider og slutter likedan. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er skoletidene nå? Jeg og sønnen min må ta bussen til barnehagen, og normalt bruker det å være allerede stappfullt med skoleungdom når vi går på. Håpa at vi slapp dette nå som barnehagen åpner 08.30. Vi har ikke annet valg dessverre 😞

Anonymkode: ddd25...678

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan er skoletidene nå? Jeg og sønnen min må ta bussen til barnehagen, og normalt bruker det å være allerede stappfullt med skoleungdom når vi går på. Håpa at vi slapp dette nå som barnehagen åpner 08.30. Vi har ikke annet valg dessverre 😞

Hos oss klarer ikke bussen å endre tidene, så skoledagen er som vanlig. De begynner ytterst på ruta og tar opp folk til bussen er halvfull. Så kjører den til skolen, snur og kjører tilbake for å hente resten. Jeg tipper det ikke fungerer i lengden og at det fortsetter med litt hjemmeskole om ikke nok folk kan kjøre ungene sine eller de som bor nærmest kan sykle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at alle disse kravene om at alt fra smått til stort skal tilrettelegges og ordnes av andre enn en selv, begynner å ta helt av. TS: sønnen din får enten vente til skolebussen kjører, eller ta en annen buss. Det får bli hans bidrag i denne situasjonen vi alle er i. Han er 9. klassing, ikke et lite barn. Han fikser nok dette.

Anonymkode: 3d9a6...dd6

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Så hans vedtak om skoleskyss er ikke verdt papiret det er skrevet på?

Åh, har han aldri blitt hentet/fått skyss?

Fordi, du vet, det er litt spesielle tider om dagen. Sånn, en smule, så det kan være at et og annet faller utenfor.

Hva sier kommune/skole/de som styrer med transporten? Sa de at de driter i ungen, så forstår jeg jo greia.

Men ja, hva sa de du kontaktet om dette?

Anonymkode: e5f51...bee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at alle disse kravene om at alt fra smått til stort skal tilrettelegges og ordnes av andre enn en selv, begynner å ta helt av. TS: sønnen din får enten vente til skolebussen kjører, eller ta en annen buss. Det får bli hans bidrag i denne situasjonen vi alle er i. Han er 9. klassing, ikke et lite barn. Han fikser nok dette.

Det er ingen andre busser som han kan ta. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, har han aldri blitt hentet/fått skyss?

Fordi, du vet, det er litt spesielle tider om dagen. Sånn, en smule, så det kan være at et og annet faller utenfor.

Hva sier kommune/skole/de som styrer med transporten? Sa de at de driter i ungen, så forstår jeg jo greia.

Men ja, hva sa de du kontaktet om dette?

Anonymkode: e5f51...bee

De har sagt at vi selv må ordne transport eller at han kan vente i sentrum på skolebussen som går kl 14. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han får sykle da. 

Anonymkode: 51055...5ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har sagt at vi selv må ordne transport eller at han kan vente i sentrum på skolebussen som går kl 14. 

Da må det bli slik. Kan du ikke hente, så må han vente. 

Min sønn gikk på skole 17 km hjemmefra i hele VG1. Det gikk kun en direktebuss til skolen, og det var om morgenen. På ettermiddagen måtte han pent vente. Han brukte gjerne over en time hjem, hver dag, fordi han først måtte ta to busser. Og de gikk en gang i timen. 

AnonymBruker
Skrevet

Min 8.klassing tar også skolebuss pga lang og farlig skolevei. På onsdag begynner skolen igjen, kun to timer midt på dagen. Så kan ikke ta buss hverken til eller fra! Må sykle, og her snør det i tillegg... Voldsomt mye styr for kun to skoletimer og så hjemmearbeid igjen. Det gjelder ikke bare min, mange skoleelever som bor her. Alle klassetrinnene starter og slutter til forskjellige tider. 

Anonymkode: f99d2...6b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss klarer ikke bussen å endre tidene, så skoledagen er som vanlig. De begynner ytterst på ruta og tar opp folk til bussen er halvfull. Så kjører den til skolen, snur og kjører tilbake for å hente resten. Jeg tipper det ikke fungerer i lengden og at det fortsetter med litt hjemmeskole om ikke nok folk kan kjøre ungene sine eller de som bor nærmest kan sykle.

Her jeg bor i Oslo tar skoleungdommen de vanlige rutebussene med oss andre. Det betyr at det er voldsomt press på rutene som går rett før skolen starter. Håper de fleste har kommet seg til skolen før vi må ta bussen 08.30 🙏🏻

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min 8.klassing tar også skolebuss pga lang og farlig skolevei. På onsdag begynner skolen igjen, kun to timer midt på dagen. Så kan ikke ta buss hverken til eller fra! Må sykle, og her snør det i tillegg... Voldsomt mye styr for kun to skoletimer og så hjemmearbeid igjen. Det gjelder ikke bare min, mange skoleelever som bor her. Alle klassetrinnene starter og slutter til forskjellige tider. 

Anonymkode: f99d2...6b0

Og det verste er at det ifølge FHI ikke er helsefaglig begrunnet å i det hele tatt stenge skolene. Må ettersom alle tiltak ble satt inn på en gang, aner ikke politikerne hva som har hatt effekt, og dermed må de være varsomme med alt som igangsettes. 

Til syvende og sist ville det mest sannsynlig ha vært ok om ungene hadde vært på skolen. Nå får vi istedenfor kaos, usikkerhet, irritasjon og skoleelever fra 1. klasse - videregående som får 4 måneder med mangelfull skolegang.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han får sykle da. 

Anonymkode: 51055...5ca

25 km en veg i 80-sone uten sykkelfelt? Nope. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må det bli slik. Kan du ikke hente, så må han vente. 

Min sønn gikk på skole 17 km hjemmefra i hele VG1. Det gikk kun en direktebuss til skolen, og det var om morgenen. På ettermiddagen måtte han pent vente. Han brukte gjerne over en time hjem, hver dag, fordi han først måtte ta to busser. Og de gikk en gang i timen. 

Men da hadde han ikke vedtak om skyss. I tillegg er videregående skole ikke obligatorisk, noe ungdomsskolen er. 

• Liker 1
  • Opprett ny...