AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #1 Skrevet 11. mai 2020 En ting visste jeg var sant i verden. Jeg var et B-menneske. Jeg har slitt med å stå opp om morgenen siden jeg var liten. Den faste morgenrutinen var å plassere det trøtte trynet mitt på en buss og komme meg til skolen. Under studietiden (der jeg bestemte selv) klarte jeg nesten aldri å komme meg til forelesninger klokken åtte om morgenen, noe jeg i ettertid selvsagt skammer meg en del over. Problemet med B-menneske “stempelet” er ikke bare at det er negativt (tross alt, samfunnet er stilt inn etter A-menneskene) men også at det er deterministisk. Som et stempel som at man er rotete, man ikke kan lage mat, eller at man ikke husker navnene på folk, et personlighetstrekk man bare må akseptere og bygge livet sitt rundt. Som om ikke alle de tingene først og fremst handler om personlig innsats. Et annet problem med stempelet er at det gjerne oppstår når man er enten i tenårene eller tidlig i tjueårene. Hvor mange av de andre "sannheten om en selv" tviholder man på fra den tiden? Ganske få! Sannheten er, i ganske mange tilfeller, at man er trøtt om morgenen fordi man burde slått av Netflix for tre episoder siden og gått og lagt seg, at man har et kosthold som ikke er optimalt for søvn (som meg, som spiste veldig mye mat fra 16-22 og usunt var det også), at man trener for lite, drikker for mye, scroller for mye. Selvfølgelig trenger ikke alle gjelde deg. Kanskje bare noen. Men kanskje man skal prøve? Og ikke tro noe annet. Jeg var der. Jeg trodde at kveldene var min mest produktive tid fordi de ble det - ikke av biologiske årsaker men fordi jeg konsekvent sov mye mindre enn kroppen min trengte, så jeg trengte lang tid på å få kroppen i gjenge igjen. Konsekvente søvnunderskudd gjorde at jeg tok igjen masse tid i helgene når jeg kunne, som gjorde at jeg aldri hadde noen fast søvnrutine ut over at jeg sto opp absolutt så sent jeg kunne og la meg aldri i tide. Jeg undervurderte hvor mye alkohol kvelden før påvirket søvnkvaliteten, så jeg saboterte den jevnlig med et glass vin eller to flere ganger i uken. For meg kom endringen da jeg var nødt (les: fikk barn som var ekstremt tidlig våken). Jeg begynte å legge meg tidligere. Mye tidligere (3-4 timer før jeg vanligvis hadde pleid). Alkohol på kvelden frister svært sjelden rett og slett fordi jeg vet hvordan morgendagen blir, og jeg uansett må stå tidlig opp. Jeg la om kostholdet (sukkerstopp bla.) og trente mer. Til min store overraskelse sov jeg MYE bedre fra 21-05:30 enn jeg noensinne hadde sovet fra 24 (eller 01) til 08-09tiden. Jeg er faktisk våken, skikkelig våken, tidlig på morgenen. Og sjokkerende nok ble jeg også produktiv på morgenen, fordi jeg nettopp var våken. Helt ærlig: Produktiviteten på kveldene er så som så. Men jeg var jo ikke produktiv på kveldene før heller, jeg bare følte det sånn fordi jeg druknet den mest produktive tiden på døgnet i trøtthet. På kveldene var jeg bare overtrøtt og wired. Det kan være at du får morgenene tilbake hvis du bare prøver litt hardere. Er du villig til å prøve? Siden du kanskje kom inn i tråden klar for en rasende forsvarstale, håper jeg svarene tar hensyn til Jeg benekter ikke at det er biologiske forskjeller mellom folk på når de foretrekker være aktive Jeg påpeker at livsstilsvalg (kosthold, søvn, skjerm og alkohol) kanskje har mer for hvordan du føler deg gjennom morgenen enn et arbitrært stempel som A- eller B-menneske du typisk ga deg selv i tenårene der nesten alle hormonelt sett er B-mennesker Kanskje kan du få mye bedre morgener enn hvordan du har hatt det de siste årene? Anonymkode: 2ab91...7b5 16
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #2 Skrevet 11. mai 2020 Har tilsvarende opplevelse. 😊 Anonymkode: 11efb...6e6 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #3 Skrevet 11. mai 2020 Jeg har aldri sett på meg som det ene eller andre. Jeg er trøtt og legger meg kl 23, jeg våkner av meg selv kl 6, også i helgene. Da jeg traff mannen mente han at han var b-menneske, med alle trekkene du beskriver over. Og helgemorgener skulle brukes til å sove ut. Men gjett hva - så snart vi flyttet sammen, droppet snop og junk sent på kvelden, la seg med meg kl 23, så våknet han frisk og uthvilt kl 6.00, også i helgene. Anonymkode: dcb09...107 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Skrevet 11. mai 2020 Takk for at dere deler erfaringene deres! Jeg mistenker at tonene i svarene blir litt endret når klokken begynner å nærme seg ti... 🤪 TS Anonymkode: 2ab91...7b5 8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #5 Skrevet 11. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for at dere deler erfaringene deres! Jeg mistenker at tonene i svarene blir litt endret når klokken begynner å nærme seg ti... 🤪 TS Anonymkode: 2ab91...7b5 Haha😂 er b menneske som er tidelig opp pga jobb.. Gode vaner hjelper på og stopper meg fra å sove til klokken 14.. Men står eg opp før 10 er jeg trøtt uavhengig av hvor godt jeg sov. I tillegge så trives jeg best om natten og føler nesten på trassen når jeg legger meg tidlige pga jobb.. Anonymkode: d3bc2...5b6 3
IkkeAnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #6 Skrevet 11. mai 2020 Liker tråden. Personlig liker jeg aller best å legge meg tidlig, og sove lenge 😂 er det D-menneske, det da? For min del har altså "ordentlige rutiner" mindre å si når det kommer til søvn, jeg kan sove til 10-11-12 selv om jeg legger meg kl 22 kvelden før. Og kun da føler jeg meg ordentlig uthvilt. 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #7 Skrevet 11. mai 2020 Mannen mente også han var et B-menneske. Men når vi fikk barn for 7 år siden viste det seg at han er en av de som ikke trenger så lang søvnperiode. Han legger seg 00.30 og står opp 6. Jeg legger meg 22 og står opp 6. Forskjellen på oss er at han sover som en stein i de 5,5 timene, mens jeg sover som en fjær og våkner av den minste lyd fra barn eller annet. Anonymkode: 3d19f...787 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #8 Skrevet 11. mai 2020 Tror det er en del sannheter i det du skriver og har samme opplevelse selv. Men selv om jeg nå har små barn og legger med tidligere enn vanlig, så er det fortsatt noe inni meg som har kjeempelyst til å være våken lengre på kvelden og føler meg ganske våken. Kan også godt legge meg kl 22 og greie å sove til 10 om jeg hadde hatt mulighet. En venninne er et typisk A-menneske, som våkner tidlig uansett når hun legger seg. Det være seg fest til kl 03 om natten. Og blir alltid kjeeempetrøtt om kvelden. Så vil jo tro det er noen forskjeller uansett. Om som noen skriver over her, noen trives bedre om kvelden enn tidlig morgen. A-mennesker sier de liker den rolige tiden når de våkner tidlig, mens andre kjenner at den tiden er deiligere om kvelden. Der er jeg fortsatt. Anonymkode: 43cee...6ca 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #9 Skrevet 11. mai 2020 Uenig - forskning viser at hjernen er mest kreativ om natten. Så hvis man skal skrive en tørr forskningsrapport eller en diktanalyse, kan man gjerne gjøre det mellom klokkenm 10 og 14, men skal man skrive en spøkelseshistorie eller en poetisk tekst om stjernehimmelens drømmende lyshav, blir den definitivt bedre om man skriver den i de sene nattetimer. Som denne nydelige teksten, skrevet hele natten, og avsluttet med tårer i øynene om morgenen. Å skrive dette om dagen vile ha vært komplett umulig for meg. Eller demoen til denne sangen som jeg holder på med nå: den aller første spontane idéen fikk jeg typisk nok på tampen av en lang natt i høst/vinter. Det er en grunn til at spøkelseshistorier høres mer troverdige ut i et mørkt rom opplyst av blafrende stearinlys enn klokken 16 ved middagsbordet, og verdenslitteraturen ville ha betydelig fattigere om det ikke hadde vært for alle ordene som har blitt til etter at mørket har senket seg; tror neppe Edgar Allan Poe skrev de mest kjente tekstene sine på dagtid. - B. Anonymkode: 022a4...9a0 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #10 Skrevet 11. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uenig - forskning viser at hjernen er mest kreativ om natten. Så hvis man skal skrive en tørr forskningsrapport eller en diktanalyse, kan man gjerne gjøre det mellom klokkenm 10 og 14, men skal man skrive en spøkelseshistorie eller en poetisk tekst om stjernehimmelens drømmende lyshav, blir den definitivt bedre om man skriver den i de sene nattetimer. Som denne nydelige teksten, skrevet hele natten, og avsluttet med tårer i øynene om morgenen. Å skrive dette om dagen vile ha vært komplett umulig for meg. Eller demoen til denne sangen som jeg holder på med nå: den aller første spontane idéen fikk jeg typisk nok på tampen av en lang natt i høst/vinter. Det er en grunn til at spøkelseshistorier høres mer troverdige ut i et mørkt rom opplyst av blafrende stearinlys enn klokken 16 ved middagsbordet, og verdenslitteraturen ville ha betydelig fattigere om det ikke hadde vært for alle ordene som har blitt til etter at mørket har senket seg; tror neppe Edgar Allan Poe skrev de mest kjente tekstene sine på dagtid. - B. Anonymkode: 022a4...9a0 Takk for bidraget ditt og for tekstene du delte med oss! Morsomt å kunne få en sniktitt inn i andres kreative prosess! Når det gjelder det med kreativitet er jeg uansett ikke helt overbevist. Som forfatter kjenner du kanskje også til fenomenet "morning pages" som er et veldig populært kreativitetsverktøy. Jeg mistenker at mye av kreativitetseffekten man ser på nattestimer handler i all hovedsak om at man faktisk får være i fred, at man kan jobbe uforstyrret lenge nok til at man kommer i flyt og blir produktiv. På dagtid vil man typisk bli forstyrret av både mennesker rundt oss og det generelle økte aktivitetsnivået på dagtid. Er ikke rart en del forfattere sverger til å dra til en hytte i skogen eller skrive tekstene sine på rare tidspunkt på døgnet. Blir den kreative prosessen forstyrret av stadige forstyrrelser av stor og liten art? Helt åpenbart. Betyr det at man nødvendigvis er mer kreativ på natten? Mer usikker. Anonymkode: 2ab91...7b5 2
SPOCA Skrevet 11. mai 2020 #11 Skrevet 11. mai 2020 Tja. Jeg tenker at det er ikke helt enten eller heller. Altså, jeg vet at jeg burde slå av Netflix når klokka bikker 00:00, MEN, det er også sånn at jeg faktisk er mer produktiv sent om kvelden og natta. Dager hvor jeg ikke må på jobb dagen etter, er jeg gjerne oppe til 3-4 om natta. Selv om jeg sto opp klokka 8 den dagen (eller dagen før blir det strengt tatt). Etter at jeg måtte jobbe med hjemmekontor har jeg faktisk fått en mye bedre hverdag. Jeg står opp fem minutter før jobben begynner klokka 08:00, så jeg får sovet litt lenger enn vanlig. Og det jeg merker er at jeg sover både lengre og sovner tidligere nå som jeg har hjemmekontor. Uansett. Jeg hadde aldri problemer med å komme meg opp, egentlig. Selv ikke når jeg har lagt meg for sent. Helt til jeg begynte på ungdomsskolen la jeg meg klokka 20:00 hver kveld. Og jeg sto opp rundt klokka 07:00. Jeg trenger MYE søvn, det har jeg alltid gjort, både i ung og voksen alder. Jeg kan fint sove 10 timer etter å ha sovet 8 timer kvelden før. Hvorfor det er sånn er vanskelig å si, jeg har blitt testet for alskens mulig, og min kropp trenger bare mye søvn. Sånn er det bare. Jeg har også gått ned over 80 kg, men det har ikke hatt noe å si for søvnen min. Altså: jeg er like våken klokka 01:00, som jeg tidligere har vært. Jeg må tvinge meg til å legge meg rundt midnatt, og da er jeg virkelig ikke trøtt. Det blir til at jeg ofte ligger og vrir meg. Til slutt sovner jeg. Så jeg tror det er en blanding av at vi er skapt litt forskjellig rent biologisk, og at man også har vaner som bidrar til å øke disse forskjellene. 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #12 Skrevet 11. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for bidraget ditt og for tekstene du delte med oss! Morsomt å kunne få en sniktitt inn i andres kreative prosess! Når det gjelder det med kreativitet er jeg uansett ikke helt overbevist. Som forfatter kjenner du kanskje også til fenomenet "morning pages" som er et veldig populært kreativitetsverktøy. Jeg mistenker at mye av kreativitetseffekten man ser på nattestimer handler i all hovedsak om at man faktisk får være i fred, at man kan jobbe uforstyrret lenge nok til at man kommer i flyt og blir produktiv. På dagtid vil man typisk bli forstyrret av både mennesker rundt oss og det generelle økte aktivitetsnivået på dagtid. Er ikke rart en del forfattere sverger til å dra til en hytte i skogen eller skrive tekstene sine på rare tidspunkt på døgnet. Blir den kreative prosessen forstyrret av stadige forstyrrelser av stor og liten art? Helt åpenbart. Betyr det at man nødvendigvis er mer kreativ på natten? Mer usikker. Anonymkode: 2ab91...7b5 Tusen takk for svar. Tror det at man mer kreativ om natten har mer sammenheng med hvordan hjernen vår fungerer, og til tross for at det på den ene siden skjer flere ulykker om natten (noe som ikke ville vært logisk dersom forstyrrelser eller fravær av disse skulle vært hovedårsaken), er ikke det å være våken nødvendigvis en fordel for hjernen; det er når man er i en slags våken drømmetilstand at de mest kreative idéene dukker opp; vet ikke hvordan det er med deg, men for min del vet jeg at når tankene virkelig begynner å flyte og man tenker på de mest absurde ting, er det like før jeg sovner. Her er en annen artikkel om kreativitet om natten. Antagelig er det når hjernen er trøtt, men samtidig så våken at man er i stand til å gjøre noe - at kreativitetns gullkorn er blitt til; en tilstand mellom det å være våken samtidig som de små grå ser for seg muligheter utenfor det fastlagte tankemønsteret. Gjetter på at det var slik H. P. Lovecraft fikk idéene til novellene sine og Cthulhu-universet; det er ikke så enkelt å se for seg dette mens man spiser egg til frokost. Men når på dagen Marco Rota fant på "Mitt liv i et eggeskall" om Donald Ducks opprinnelse, skal jeg ikke uttale meg om. - B. Anonymkode: 022a4...9a0
Skogkatten Skrevet 11. mai 2020 #13 Skrevet 11. mai 2020 Du mener det sikkert godt, men for meg blir det litt for mye nyfrelst-vibber i innlegget ditt. Som en som har sett lyset etter mange år i mørket og nå skal prøve å frelse alle andre. Det er fint for deg at du har funnet en livsstil som passer deg, men det du beskriver får meg til å tenke "himmel og hav så kjedelig." Det får meg ikke til å ville prøve å passe inn, det bekrefter bare de fordommene jeg allerede har om at en del A-mennesker. Jeg kjenner ikke deg, så jeg sier ikke at du må være en av dem, men jeg har et par stykker i slekta som jeg ikke orker å omgås mer enn jeg absolutt må. De er ikke hyggelige å være sammen med fordi alt for dem er en konkurranse, det er om å gjøre å stå opp tidligst, legge seg tidligst, trene mest, aldri spise usunt, alltid ha det perfekt hjemme, alltid lage all mat fra bunnen, aldri gjøre noe som er unødvendig eller ufornuftig. Jeg besøker dem aldri, for det er ikke hyggelig å være hjemme hos dem, jeg tør knapt å sette meg i sofaen fordi jeg risikerer jo å krølle noe eller legge igjen et hårstrå. Jeg kjenner heldigvis også typiske A-mennesker som ikke er like strenger og tilknappede, bare så det er sagt. Min livsfilosofi er at jeg lever bare en gang, og da vil jeg ha det morsomt mens det står på. Det innebærer å spise en sjokolade på en helt vanlig tirsdag, droppe treningen en gang fordi man heller vil på vinkveld hos en venninne, bli så oppslukt av en bok eller serie at jeg glemmer tiden og ikke kommer meg i seng før alt for sent. For meg er det livskvalitet. Så døm meg gjerne som ustrukturert og rotete, men jeg vil ikke gi slipp på noe som tross alt gir meg så mye glede, selv om morgenene av og til kan være grusomme. Jeg synes heller ikke noe om at man på død og liv må presse alle inn i samme form, selv om samfunnet nå sier at det er mest riktig å være A-menneske så burde vi heller jobbe for økt fleksibilitet så det er rom også for B-mennesker og alle som ikke føler de passer inn i noen av boksene. Hilsen (trassig) firkant, som ikke er interessert i å fjerne kantene sine for å passe inn i et rundt hull. Regner med å få et svar om hvor håpløs jeg er, hvor umulig det er med et mer fleksibelt samfunn og hvor mye bedre jeg hadde hatt det om jeg bare gjorde det som er best for deg. 15
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #14 Skrevet 11. mai 2020 Om du er A eller B-menneske avgjøres ikke av når du legger deg eller står opp. A-mennesker har en indre klokke der et døgn er mindre enn eller 24 timer. Derfor kan de stå opp og legge seg til faste tider, og få nok søvn. Hvis du trenger 8t søvn og blir trøtt etter å ha vært våken i 16 timer, kan du styret søvnmønsteret slik du beskriver i HI. B-mennesker har indre døgn som er lengre enn 24t. Da blir det vrient. Hvis du trenger 8t søvn, men ikke blir trøtt (altså får du ikke sove selv om du legger deg tidligere) før du har vært våken i 18 timer, går det ikke opp. Du kan fint legge deg 21, og våkne uthvilt kl 05. Men du kan ikke sovne igjen før 23 når kvelden kommer, og sover da til 07. Neste dag klarer du derfor ikke å sovne før 01. Dette går ikke. Du kan ikke sove til 9, du må opp 07 for å gå på jobb. Og sovner igjen ikke før 01. Søvnunderskuddet blir 2 timer pr natt. Derfor sover man ut i helgene. Anonymkode: 82713...6b5 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #15 Skrevet 11. mai 2020 Hyggelig det kan funke for noen. Men når jeg har dagvakter, så sover jeg 20:00/21:00-04:30/04:50, og jeg er trøtt hele dagen. Jeg er relativt våken når jeg våkene, ofte av meg selv rundt 04:30 (klokka står på 04:50), men er trøtt hele dagen. Har en skikkelig bomullsdott i hodet hele dagen. Jeg er et B-mennesket. Jeg stiller meg veldig lett inn på å sove rundt 00:00, og stå opp i 09:00-10:00 tiden. Det er behagelig for min del, men jeg får jo ikke velge selv hva jeg vil 😅 Anonymkode: 034ba...7e0 1
Kajo Skrevet 11. mai 2020 #16 Skrevet 11. mai 2020 Tja.. Jeg er definitivt B-menneske. Men står opp kl 06, og legger meg 22. For å fungere på noe som helst vis så må jeg være superstrukturert med leggetid og stå opp samme tid hver dag. Da går det OK å stå opp tidlig, men jeg funker egentlig ikke skikkelig før etter lunsj. Men er aldri trøtt 22, og må ha vekkerklokke for å våkne 06. Om jeg ikke er supernøye så glir jeg helt naturlig inn i en rytme hvor jeg blir trøtt i 01 - 02 tiden og våkner i 09 - 10 tiden uten at matvaner eller trening behøver å endre seg. Så ja, et B-menneske kan nok leve i et A-menneske struktur, men må jobbe masse for det og gå imot egen kropp, mens et A-menneske bare naturlig blir trøtt tidlig og våkner av seg selv tidlig. Jeg bodde i kollektiv med et A-menneske tidligere, helt klart forskjell. Hun ville helst støvsuge 07 på morgenen, jeg gjør det gjerne i 22-23 tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #18 Skrevet 11. mai 2020 Er utpreget B-menneske. Liker å legge meg når det passer meg og stå opp når det passer meg. Samt å disponere tiden min 100% selv. Anonymkode: 3a7c1...6be 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #19 Skrevet 11. mai 2020 Jeg trenger 8 timer søvn. Så enkelt er det. Etter 8 timer våkner jeg. Sover jeg kortere fungerer jeg dårligere, lengre sover jeg aldri, da kroppen våkner etter 8 timer. Anonymkode: 6638c...08d
Silva Pluvialis Skrevet 11. mai 2020 #20 Skrevet 11. mai 2020 (endret) . Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå