Gå til innhold

Hvor mange ganger drar dere på ferie i løpet av et år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange ganger drar dere på ferie i løpet av et år? Hvor mye bruker dere totalt? Har hørt om en del familier som bruker mellom 350 000-400 000. Er dette normalt? Vi brukte "120 000" i fjor. Føler oss så "fattige".

Anonymkode: 8084e...8c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå er jeg alene, men før Korona hadde jeg nok et reisebudsjett på rundt 200 000 i året, så at en familie kan bruke opp imot 400 000 høres ikke usannsynlig ut. Har en jobb hvithet kan ta fri og stykke opp ferien som jeg vil gjennom året, så det kan fort bli 8-10 turer i løpet av et år.

Endret av Jdz
Skrevet

Å bruke 400000 på ferie er nok ikke uvanlig blant de som har råd til det, men slik er det jo ikke for de fleste. Man får en en fin innenlandsferie for 1/40 av den prisen. Skal man til utlander må man nok doble den summen.

• Liker 2
Skrevet

I år tror jeg ikke vi kommer til å reise på ferie i det hele tatt, i fjor var vi på en helgetur tror jeg.

Jeg vet ikke hva mine venner bruker på ferie pr år (kun hvor de har vært og om det var en fin ferie), men opp mot 400.000 hørtes mye ut. Hvis jeg skal gjette ville jeg sagt omkring 100.000. Men jeg spør de ikke hva ferien koster;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle vært veldig rik for å synes det var greit å bruke 200.000 eller mer på ferie pr. år....  Jeg reiser en del, men bruker ikke penger på luksus.  I fjor var jeg på en to ukers ferie på Granca, en ukes ferie i Italia, fire dagers tur til Berlin, og en tur med Kiel-ferga m/ en overnatting i Kiel. Til sammen kom reise- og boutgifter på 23.000,-  Noe mat er også inkludert i den summen, men brukte nok til sammen mellom 13.000 og 15.000 i tillegg for mat/drikke på disse turene. Det er mulig å ha fine ferier uten at det koster skjorta 😄  (nå er jo disse prisene for bare en person, men samtidig er boutgiftene høyere når man reiser alene)

Anonymkode: 929b5...3e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Reiser på ferie en eller to ganger i året, á 3-4 dager. Feriebudsjettet er på rundt 10-15.000 kr. per år. Ikke alle år jeg kan ta meg råd til å bruke så mye da.

Anonymkode: 3b81b...1a4

• Liker 3
Skrevet (endret)

Reiser på ferie 2-4 ganger per år. Stort sett 2 ganger per år. 

Vi bruker mellom 100-150 000 kr på reiser hvert år. Vi er to stykker.

Dette handler jo om prioriteringer som alt annet, og det er derfor ikke noen grunn til å "føle seg fattig", synes jeg.

Vi har møtt litt kritikk fordi vi bruker mye penger på å reise. Nå skal det sies at det har gått mer fra å reise mye til å heller bruke mer penger per reise, og dermed færre reiser da vi reiser på en litt annen måte enn før. 

Uansett. Vi har f.eks ikke bil, vi har få utgifter i hverdagen, ingen av oss røyker, jeg drikker ikke (samboer drikker minimalt), vi fester aldri, vi har heller ikke barn og har generelt en god økonomi, til tross for at vi ikke egentlig tjener kjempebra (vi ligger helt på gjennomsnittet, og til og med litt under når det gjelder lønn). 

Jeg tenker man får bry seg litt mindre om hva andre bruker pengene sine på. Det blir vanskelig å sammenligne seg med andre, fordi man prioriterer penger ulikt. Og jeg fnyser av de som velger å kritisere meg for pengene vi bruker på ferie, spesielt når det kommer fra mennesker som f.eks velger å ha bil og har billån/forsikringer m.m, fester, røyker/snuser og drikker alkohol - og shopper en hel del. Bare hva enkelte snuser og går ut på byen for er jo nesten nok til en ferietur alene. 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke det er vanlig å bruke 400 000 kr i året på ferier, da må du ha særlig god økonomi og prioritere reiser og ikke andre ting.

Vi er glade i å reise, og har nok 2-4 utenlandsturer i året. Men har aldri brukt 400 000 kr, selv om vi har vært flere ganger i Australia, Hawaii og ellers USA, mange turer til Asia og utallige besøk ulike steder i Europa. Det går an å reise på økonomi, og likevel ha en fin ferie altså.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å ha en langtur til Asia, Karibien e.l om vinteren, en langhelg i Europa om våren, sommerferie blir gjerne en sydentur, eller England/Irland/Skottland-tur 1-2 uker, resten av sommerferien blir roadtrip i Norge, også ofte en langhelg i Europa på høsten eller før jul. Så i snitt har vi vel 3-4 utenlandsturer i løpet av et år. Vi er to voksne som reiser og vi pleier å reise ganske billig, flinke til å finne billige flybilletter, ikke kravstore til hotell osv. I fjor brukte vi vel rundt 30000kr pr pers på flyreiser og opphold. Da hadde vi to uker i Thailand, en uke «syden» på sommeren, og en uke «syden» i julen. Pluss ferie på vestlandet, men det teller jeg ikke som ferie, jeg MÅ utenlands.

Anonymkode: 49736...b22

Skrevet (endret)

Det er selvfølgelig få som bruker 400 000,- på ferie. De fleste har ikke råd til det. Et enkelt Google-søk viser at en gjennomsnittlig husstand bruker ca. 40 000,- på ferie.

Endret av Brunello
  • Liker 4
Skrevet

Har ikke vært på ferie på flere år. Jobber i sommerferien (er student) så nærmeste jeg har vært på ferietur er noen få reiser gjennom idrett og en tur på Galdhøpiggen. Gleder meg som en unge til jeg har stabil inntekt så jeg kan dra til alle stedene jeg har lyst til.

AnonymBruker
Skrevet

Vi reiser på ferie til utlandet ca. 2 ganger i året. Vi har dårlig råd i forhold til mange så bruker ikke mye penger, men vi er veldig heldige som har slekt og venner i Frankrike, England og Russland! Så når vi reiser så betaler vi flybilletter og ikke hotell og annen transport. Det å spise ute kan være veldig rimelig i andre land så vi lever greit med de pengene vi har med oss. 

Anonymkode: e1d67...0e7

AnonymBruker
Skrevet

vi har aldri vært på dyr ferie de 8 årene vi har vært sammen, "bare" turer til hytta til svigers som vi får låne gratis, en langhelg i sverige og en uke i danmark. Tror vi har brukt under 20k på ferieturer på 8 år. Vi har prioritert hus og bil isteden.

Vi bor i et hytteområde med sykkelavstand til mange strender og svaberg som vi er veldig flinke til å bruke store deler av året.

Anonymkode: 151e9...681

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger drar dere på ferie i løpet av et år? Hvor mye bruker dere totalt? Har hørt om en del familier som bruker mellom 350 000-400 000. Er dette normalt? Vi brukte "120 000" i fjor. Føler oss så "fattige".

Anonymkode: 8084e...8c8

Vanligvis så har det vært 0 ganger i løpet av et år og det har blitt brukt 0 kroner på ferie. Boligsparing. I år så skulle vi for første gang dra på ferie på 10 år og sløse litt, men ser ut som om det ikke blir noe av. :) Hadde regnet med å bruke rundt 50.000 på to turer. Vi er to, en voksen og et barn på mellomtrinnet i skolen. 

Anonymkode: 550f5...ae2

AnonymBruker
Skrevet

Bruker du 400 tusen på ferie i året som familie, bor du sikkert fint, enten all inclusive, eller har flotte middager og leier solseng på rivieraen til 250 kr dagen. Noen har råd til det, og det er dem vel unt. Selv ser jeg ikke sjarmen i å dra til sånne steder hvert eneste år for å leke med mitt eget speilbilde. Det er så mye morsomt man kan gjøre, se og lære utenom resorter, glitter og fjas. Bli kjent med lokalbefolkningen, invitere dem på middag, bli invitert tilbake. Og gi dem litt sårt tiltrengt valuta.

Anonymkode: faf16...0b7

AnonymBruker
Skrevet

0-3 utenlandsturer, ellers turer på hytta. Vi er et par uten barn der både hans og min familie har hytte i Norge. Vil tro vi har brukt fra 10 til 30 000 per pers på reise per år de siste 10 årene, men vanligvis rundt 15k (lommepenger og mat utenom, tenker da hotell + fly og sånn), høres vilt ut å bruke så mye som 400k.... 

Anonymkode: 74f72...090

AnonymBruker
Skrevet

I fjor var vi på fire ferier (10 land) og vi bruker som regel mellom 100-150 000 på ferie hvert år. I år hadde vi planlagt 5 ferier tror jeg (inkluderer noen langhelger utenlands), men fikk bare gjennomført en av turene før korona. Vil anta at resten blir avlyst. Vi er to voksne, ingen barn,

Det finnes nok noen som tenker vi bruker mye penger på ferie, men det er en viktig prioritering for oss og vi har råd til det. Både grunnet greie lønninger samt at vi har sparer kostnader på endel ting som mange andre bruker penger på, som barn og bil.

Anonymkode: 47bc0...797

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du 400 tusen på ferie i året som familie, bor du sikkert fint, enten all inclusive, eller har flotte middager og leier solseng på rivieraen til 250 kr dagen. Noen har råd til det, og det er dem vel unt. Selv ser jeg ikke sjarmen i å dra til sånne steder hvert eneste år for å leke med mitt eget speilbilde. Det er så mye morsomt man kan gjøre, se og lære utenom resorter, glitter og fjas. Bli kjent med lokalbefolkningen, invitere dem på middag, bli invitert tilbake. Og gi dem litt sårt tiltrengt valuta.

Anonymkode: faf16...0b7

Bruker du 400 000 på ferie, reiser du ikke på all inklusive. Du leier heller ikke solsenger til 250 kroner dagen. Dette er jo «standard charter».

Skrevet

Vi drar vanligvis på ferie 2 uker i mai og 2 uker i september.  Om vi kommer over en billig billig reise til en europeisk storby, hender det vi også slår til.  Bruker garantert under 50.000 kr på disse feriene.  Er to, kjøper billig flyreise og rimelig (men godt og hyggelig) bosted (liker ikke a la 5-stjerners!)

Skrevet

Mange bruker nok en del på ferie. Spesielt unge voksne med god inntekt og ingen barn. Vi bruker jo noen hundre tusen i året på barna. Hadde vi ikke hatt de, ville nok en del mer gått på reise. Men klager ikke. Vi får til (i år uten korona) en lang sommerferie, voksentur til en storby i Europa samt vinterferie, høstferie og påskeferie til hytta. Går nok drøyt 100 000,-.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...