Gå til innhold

Er nordmenn som bor på østkanten fattige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forstått det slik at det er et problem at ungdommer fra Oslo øst raner andre ungdommer for å ta skoene deres, jakkene deres og andre klær de måtte ha på seg. 

Så på vestkanten er de så merke fokusert at de mobber unger som ikke flotter seg med merkevarer og på østkanten raner de ungdommer som har noe de selv har lyst på. 

Sunne verdier ser ut til å være mangelvare på begge sider av elven. 

Anonymkode: 60e90...6cd

• Liker 1
Skrevet

Jeg har råd til å kjøpe tilsvarende bolig som den jeg har på Frogner hvis jeg vil. Men jeg trives kjempegodt her på Tøyen så har ingen ønske om å flytte på meg. 

Vet at mange tror det er bare elendighet her, men sånt bryr jeg meg ikke nevneverdig om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så dyrt.

Leilighet for 7 millioner på oslo østkant? Er den verdt 7 millioner eller kjøpte dere den for 7 millioner?

De fleste eneboliger koster ikke over 9 millioner på ensjø. Det er kun noen få.

Anonymkode: f9de3...924

Kanskje ikke så rart. Dårlig med eneboliger på Ensjø gitt.

Anonymkode: f5954...215

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, her var det mange generaliseringer! 
Sammenlignet med utkantstrøk så er vel ingen boliger i Oslo «billige». Og det er forskjell på Groruddalen og Nordstrand. Ja, det er til og med forskjeller innad i Groruddalen! 

Selv har jeg aldri bodd på østkanten, kun på vestkanten og nå i Bærum. Og her merker jeg egentlig svært lite til «merkepresset» dere snakker om. Det jeg har lagt mest merke til i Bærum er fokuset på treningstøy-og utstyr, faktisk :P Alle flyr jo oppi fjellet og jogger og trener og alt mulig rart :P Da jeg bodde i byen «trente» jeg kun ved å rusle rundt mellom butikker samt gå på treningssenter :P Men det er store forskjeller innad i Bærum også, så det beste er egentlig å slutte å generalisere :P 

Anonymkode: d356f...e80

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere nordmenn som bor på østkanten? Hvorfor? Er det fordi dere tjener dårlig? Hadde dere tjent OK hadde dere vel ikke bodd på østkanten.

Bolig i Oslo er vel generelt syyyykt dyrt, jeg bor ikke i Oslo, men bruker 1,5 min å gå ned til båten hvor jeg ligger "gratis", 3 min åkjøre til REMA, biltema etc enebolig 200 kvm å 1 mål tomt, å betalte 1 mill for 15 år siden, med min inntekt hadde jeg sikkert vært for"fattig" til og bo på Oslo øst, å hadde ikke trives med å ikke bo i enebolig 

Anonymkode: 1f9f3...7a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bydel Bjerke du snakker om? En leilighet på vestkanten kan koste alt fra 3.5 millioner til 20 millioner. Har du råd til en enebolig på vestkanten til over 10 mill uten boliglån da snakker vi.

Jeg bor ikke i bydelen Bjerke, og har ikke tenkt å kjøpe noen enebolig på vestkanten heller. Det har jeg ikke behov for.

Anonymkode: 2acbd...f3a

AnonymBruker
Skrevet

Nordstrand regner jeg ikke som "østkant". Man finner ikke rike folk på østkanten. Den rikeste personen jeg har møtt fra østkanten var kun god for 15 millioner kroner. Han hadde pakistansk bakgrunn itilegg så ikke norsk. 15 millioner er ikke så mye, men hva er rik for deg siden du mener at man finner rike folk på østkanten?

Det å kjøpe en bolig for 10 millioner er noe annet en å ha takst på 10 millioner. Noen ganger kan boligprisene stige kraftig. Kommer også ann på alder. Om dere er unge eller gamle.

Vi er relativt unge og kjøpte for 9, hvis det er relevant for problemstillingen. 

Anonymkode: 593ce...e1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så dyrt.

Leilighet for 7 millioner på oslo østkant? Er den verdt 7 millioner eller kjøpte dere den for 7 millioner?

De fleste eneboliger koster ikke over 9 millioner på ensjø. Det er kun noen få.

Det var ikke snakk om Ensjø, men Østensjø. På Finn ligger det nå tre eneboliger i Østensjø bydel til salgs. De har prisantydning 8,7 mill, 11,6 mill og 15 mill....

Anonymkode: 8cb97...790

• Liker 4
Skrevet

For en idiotisk tråd. Fattigdom måles ikke etter hvor du bor men hva du eier. Det bor mange med dårlig råd på Frogner. «Halve Frogner» er jo utleieleiligheter som leies ut som kollektiv til studenter, butikkmedarbeidere, servitører og andre lavinntektsyrker. Rekkehus på Oppsal går vel for godt over 7 millioner, og de som har råd til det kvalifiserer ikke som fattig. Oslo øst har nok høyere kvadratmeterpris enn de fleste andre steder i Norge, så få som eier bolig i Oslo øst er fattige.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest denne tråden innser jeg at jeg er og blir fattig!

Anonymkode: f24e3...812

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri bodd på østkanten, blir for multikulturelt og utrygt. Ikke bra for etnisk norske barn med bare innvandrere i klassen som ikke kan skikkelig norsk.

Anonymkode: ce4ff...613

• Liker 2
Gjest loveli
Skrevet

Bor øst i Oslo og boligen min er verdt rundt 9 mill. Familien til naboen min er verdt 2-300 millioner. Den ene bilen til faren i huset er verdt like mye som en liten leilighet på Oslo vest, de andre bilene som bare koster et par millioner hver står i garasjen til pynt. De har hytte på fjellet, ved vannet og noen båter. De spiser middag med fiffen på dyre restauranter og betaler gjerne for oppgraderinger på naboenes boliger fordi det blir finere for dem å se ut av vinduene sine hvis det er noe de vil endre og som vi har ytret planer om å endre.

Så jeg skjønner godt hva du mener TS, du har helt rett i det du sier, vi er skikkelig fattige her og det er faktisk ganske synd på oss. 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere nordmenn som bor på østkanten? Hvorfor? Er det fordi dere tjener dårlig? Hadde dere tjent OK hadde dere vel ikke bodd på østkanten.

5 mill er ikke 5 mill. I Norge. 

Så får du finne ut av om du er fattig om du bor ved siden av røkke og co over gata.

Anonymkode: 3ae47...537

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville aldri bodd på østkanten, blir for multikulturelt og utrygt. Ikke bra for etnisk norske barn med bare innvandrere i klassen som ikke kan skikkelig norsk.

Hvorfor er ikke det bra? Og de barna lærer seg nok rimelig fort norsk da de går på skole og må snakke det hver dag. 

Anonymkode: 74f4d...7eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, loveli skrev:

Bor øst i Oslo og boligen min er verdt rundt 9 mill. Familien til naboen min er verdt 2-300 millioner. Den ene bilen til faren i huset er verdt like mye som en liten leilighet på Oslo vest, de andre bilene som bare koster et par millioner hver står i garasjen til pynt. De har hytte på fjellet, ved vannet og noen båter. De spiser middag med fiffen på dyre restauranter og betaler gjerne for oppgraderinger på naboenes boliger fordi det blir finere for dem å se ut av vinduene sine hvis det er noe de vil endre og som vi har ytret planer om å endre.

Så jeg skjønner godt hva du mener TS, du har helt rett i det du sier, vi er skikkelig fattige her og det er faktisk ganske synd på oss. 

Har man ikke bodd der, eller hatt venner der er alt svart/hvitt. 

Enten har du masse rynker, eller så er du plettfria ala Norge.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utenlandsk. Bor kjendiskfotballspiller over meg. Tror du er uvelkommen her, siden vi velger hvem som får bo her :P

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kvadratmeterprisen er høyest i Oslo. Da kan man også spørre seg selv om alle som bor alle andre steder enn Oslo er fattige? Tror du oppriktig at alle mennesker ideelt sett ønsker å bo på det dyreste stedet de har råd til? Er du faktisk dum eller later du bare som? 

Anonymkode: 647cc...195

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i bydel Gamle Oslo og stortrives. Finner mange likesinnede her, folk som jobber i kultur, journalistikk etc. De fleste kule barer og kafeer ligger i gangavstand eller et par busstopp unna, så det ville vært upraktisk å bo langt vest. Om jeg er fattig etter din standard er ubetydelig, jeg har en deilig leilighet, venner og stamsteder i nabolaget, og trenger ikke noe mer. De på vestkanten har nok mer penger, men jeg har aldri hatt en drøm om å være veldig rik eller bo i en svær villa.

Anonymkode: b3e33...bfb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ikke det bra? Og de barna lærer seg nok rimelig fort norsk da de går på skole og må snakke det hver dag. 

De lærer seg såkalt kebabnorsk og det smitter over på de som snakker vanlig norsk.

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette spørs veldig. En del skoler på østkanten, spesielt i Grorud/Stovner, Tøyen, Holmlia og Grønland har skoler hvor etniske norske er i et mindretall, og majoriteten er over 90 % fremmdedkulture. Når etniske norske er i mindre tall, så lærer ikke de fremmedspråklige like fort norsk, så jeg ser ikke på dette som en fordel. Fint med forskjellige kulturer og land på skolene, men bør alltid være etniske norske i noe flertall uansett hvem skole barna går på/hvor de bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...