monja Skrevet 26. juni 2005 #1 Skrevet 26. juni 2005 Ettersom digitale bilder ikke gir negativer lurer jeg på hvordan du oppbevarer dine bilder?
Brunhilde Skrevet 26. juni 2005 #3 Skrevet 26. juni 2005 Laster de opp på eurofoto.no - bestiller de jeg vil ha som papirkopi.
Gjest 1111 Skrevet 26. juni 2005 #4 Skrevet 26. juni 2005 Ettersom jeg driver endel med foto så har jeg et system med mapper inne på pc'en. En mappe med orginal-fotoet, en mappe med det redigerte fotoet, og omtrent tre mapper med samme bilde i forskjellige størrelser. Og et par mapper med copyright-merket printet på bildene, i forskjellige størrelser. Laster bildene mine opp på www.deviantart.com for å få kommentarer på dem og spare dem i tilfelle noe skulle skje med pc'en min.
Gjest Spacegirl Skrevet 26. juni 2005 #5 Skrevet 26. juni 2005 Jeg lagrer dem på pc'en pluss at jeg sikkerhetskopierer de over på cd'er i tilfelle noe skulle skje med pc'en
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2005 #6 Skrevet 26. juni 2005 Jeg har de lagret på pc'n min, samt at jeg har noen på cd og en del hos www.fotoknudsen.no. Bør vel få alle over på cd snart... K
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2005 #7 Skrevet 26. juni 2005 Har lagret dem på PC'en, samt at jeg har en del brent på CD'er. I tillegg laster jeg dem inn på en nettside hvor jeg kan ha bildene.
Catzy Skrevet 26. juni 2005 #8 Skrevet 26. juni 2005 Godt poeng. Noen bilder ligger både på min arbeidsstasjon og på vår filserver, andre kun på filserveren. Litt usikker på om vi har backups av de... Burde sjekke med mannen, litt dumt hvis filserveren ryker... Catzy
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 26. juni 2005 #9 Skrevet 26. juni 2005 Har originalene på cd, noen i fotoalbum på vg og noen liggende på pc'n hvor jeg redigerer og herjer med dem.
-Fisken- Skrevet 26. juni 2005 #10 Skrevet 26. juni 2005 Ettersom jeg driver endel med foto så har jeg et system med mapper inne på pc'en. En mappe med orginal-fotoet' date=' en mappe med det redigerte fotoet, og omtrent tre mapper med samme bilde i forskjellige størrelser. Og et par mapper med copyright-merket printet på bildene, i forskjellige størrelser. Laster bildene mine opp på www.deviantart.com for å få kommentarer på dem og spare dem i tilfelle noe skulle skje med pc'en min.[/quote'] Visste ikke at du var der! Er skikkelig fan av den siden. Lagret masse bilder derfra. Kan du sende meg nicket ditt på pm eller melding eller noe? Jeg forminsker bildene noe og lagrer de på dataen i mapper. Brenner de etterhvert over på cd'r.
Gjest lmari Skrevet 30. juni 2005 #11 Skrevet 30. juni 2005 Jeg brenner over på cd når jeg har samlet opp rundt 200 bilder (det går fort for meg... ), og da slettes de fra maskinen. Tar så mye bilder at det ikke er plass på sambos lille bærbare. Har cd-ene i en vanntett og brannsikker boks i skapet. Laster også opp alle bilder til fotoknudsen og bestiller papirkopier av dem, men det er mest fordi jeg liker å ha bilder i album.
Cronos Skrevet 30. juni 2005 #12 Skrevet 30. juni 2005 Lar de ligge på harddisken til den krasjer. Etter det blir det plass til mange nye bilder.
Kenny Skrevet 30. juni 2005 #13 Skrevet 30. juni 2005 Jeg har alle bildene mine på dataen, men for å ha ordentlig backup, burde man brenne på en cd, legge den i et godt cover og legge det en mørk plass (cder har ikke godt av sollys). Man burde også ta kopi av platen med jevne mellomron, altså med noen års mellomrom. Topp kvalitets cder har en potensiel varighet på 100År, men man burde ikke regne med at de holder mer enn i ca 10år, og det er uten bruk. Og om 10 år er sikkert uansett cder avleggs så da må man brenne på nytt uansett...
Cronos Skrevet 1. juli 2005 #14 Skrevet 1. juli 2005 Apropos... de første cd'ene jeg brant er 10 år gamle nå. Tror de funker ennå.. De har vart i 10 år, så da varer de sikkert 10 år til.
Malama Skrevet 1. juli 2005 #15 Skrevet 1. juli 2005 Hvordan vi oppbevarer bildene? Altfor dårlig.... I teorien laster vi opp en del på vg/eurofoto/fotoknutsen og fremkaller, de vil vil ha. (Men det har vi ikke gjort med bilder tatt etter at vi begynte på 2004, ligger litt etter kan du si (men de jeg sitter og limer inn er jo 3 år gamle, så bildebunke å ta av har jeg uten tvil) Alle bildene brenner vi på to cd-plater (i tilfelle noe skjer med den ene), og sletter dem deretter fra pc'n. Det har vi ikke gjort på kjeeeeeempelenge. Sambo er lettere fotogal, og tar masse, masse bilder, og vi burde oppbevare dem mye bedre. De to cd-platene med brente bilder skal dessuten i teorien oppbevares på ulike plasser (sånn en her hos oss og en hos mamma og pappa eller i en bankboks eller noe sånn) just in case, men så langt har de lagt pent ved side av hverandre, lite lurt... I teorien er det altså: To cd'er langt frahverandre, opplasting på nett og fremkalling til album. I praksis er det ikke så bra...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå