Nonish91 Skrevet 10. mai 2020 #1 Skrevet 10. mai 2020 Hei! kjøpte undulaten min som er 6 måneder. Hatt den i 2 uker. Den er utrolig redd for meg, med engang jeg åpner buret for å legge noe mat igjen til han, så blir han redd og flyr fra meg. Jeg tvinger den ikke til noe heller. Tenker den får komme selv til meg. Men noen som vet hvor langt tid dette vil ta? hadde kjøpt en som var 3 måneder, men den kom til meg allerede første dagen og satt på skulderen min og sovnet der.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #2 Skrevet 10. mai 2020 Sett buret ved siden av deg, og la undulaten bli vant til deg. Etter noen dager kan du ta hånden inn i buret. Den vil flakse og bli redd, men du holder hånden rolig. Dette kan du gjøre lenge. Så tar du fingeren inntil magen så den må sette seg på fingeren. Blir den redd holder du hånden rolig. På denne måten temmer du undulaten og gjør deg fortrolig. I tillegg kan du la den spise fra hånden din inni buret. Etterhvert kan du slippe den ut i rommet. Lykke til. Anonymkode: cc1e5...6c7 1
Minya Skrevet 10. mai 2020 #3 Skrevet 10. mai 2020 Undulater har personligheter de også, og hvor husvarme eller folkevarme de er fra starten av har veldig mye med hvor de vokste opp. Er den 6 måneder og kommer rett fra dyrebutikken, blir den ikke vant til deg på en stund. Ha buret på et relativt rolig sted i stua hvor det ikke blir for mye løping frem og tilbake foran buret, men gjerne rett i nærheten av der du vanligvis sitter. Nært nok til at den kan både se, høre og lukte deg, slik at den blir vant til deg. Evt hvis du har et stort kjøkken du oppholder deg en del, kan du ha den der så lenge den sitter langt nok unna der du kokkelerer for det kan virke skummelt. Snakk til den ofte, lag koselyder når du heller på nytt fór, og gi hirsekolbe et par-tre ganger i uka mens du lager masse koselyder. Skvetter den til når du tar hånda inn i buret, må du bare være tålmodig. Vend den til at du er i nærheten og åpner burdøra litt innimellom, og når den endelig slutter å skvette til når du stikker hånda inn i buret kan du forsiktig begynne å ta hånda nærme fuglen. Hvis du "dytter" pekefingeren vannrett mot nederste del av magen dens, oppfordrer du den til å sette seg på fingeren din. Dette tar tid å venne fuglen til, og det kan ta litt tid å vinne tillit til den. Når det kommer så langt at den setter seg på fingeren din, kan du sette den ned igjen på en annen pinne, lage masse koselyder og belønn med hirsekolbe. Som regel går tilliten til en undulat gjennom magen, så hirsekolbe som belønning er helt genialt. Dette er egenerfaring fra da jeg hadde undulat for første gang, og han ble en liten kosegris som gjerne satt på dataskjermen min eller på skulderen min og plyppet fornøyd.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #4 Skrevet 10. mai 2020 De har ulike personligheter. Vår har dessverre ikke blitt tam, men er en veldig koselig og morsom fyr, selv om han liker best å se oss på avstand. Men fortsett med å være i nærheten av han, lag koselige lyder og gi ham hirse. Da vil til og med vår sitte på fingeren. Anonymkode: b730c...e14 1
Nonish91 Skrevet 10. mai 2020 Forfatter #5 Skrevet 10. mai 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett buret ved siden av deg, og la undulaten bli vant til deg. Etter noen dager kan du ta hånden inn i buret. Den vil flakse og bli redd, men du holder hånden rolig. Dette kan du gjøre lenge. Så tar du fingeren inntil magen så den må sette seg på fingeren. Blir den redd holder du hånden rolig. På denne måten temmer du undulaten og gjør deg fortrolig. I tillegg kan du la den spise fra hånden din inni buret. Etterhvert kan du slippe den ut i rommet. Lykke til. Anonymkode: cc1e5...6c7 Hei! Ja den har spist isbergsalat fra hånden min, dem er veldig glad i det. Når jeg tar hånden min inn sånn ellers så flyr den og blir veldig rar 😕 jeg vil ikke skremme den heller, den kommer ut av buret sitt også, sitter på et maleri jeg har på rommet, og flyr tilbake til buret sitt. Men tror den er fortsatt litt redd. Siden kjøpte over nettet. Og man vet heller ikke helt hvordan den er blitt behandlet. Men det kan ta tid før den blir vant med meg også. takk for svaret
Nonish91 Skrevet 10. mai 2020 Forfatter #6 Skrevet 10. mai 2020 30 minutter siden, Minya skrev: Undulater har personligheter de også, og hvor husvarme eller folkevarme de er fra starten av har veldig mye med hvor de vokste opp. Er den 6 måneder og kommer rett fra dyrebutikken, blir den ikke vant til deg på en stund. Ha buret på et relativt rolig sted i stua hvor det ikke blir for mye løping frem og tilbake foran buret, men gjerne rett i nærheten av der du vanligvis sitter. Nært nok til at den kan både se, høre og lukte deg, slik at den blir vant til deg. Evt hvis du har et stort kjøkken du oppholder deg en del, kan du ha den der så lenge den sitter langt nok unna der du kokkelerer for det kan virke skummelt. Snakk til den ofte, lag koselyder når du heller på nytt fór, og gi hirsekolbe et par-tre ganger i uka mens du lager masse koselyder. Skvetter den til når du tar hånda inn i buret, må du bare være tålmodig. Vend den til at du er i nærheten og åpner burdøra litt innimellom, og når den endelig slutter å skvette til når du stikker hånda inn i buret kan du forsiktig begynne å ta hånda nærme fuglen. Hvis du "dytter" pekefingeren vannrett mot nederste del av magen dens, oppfordrer du den til å sette seg på fingeren din. Dette tar tid å venne fuglen til, og det kan ta litt tid å vinne tillit til den. Når det kommer så langt at den setter seg på fingeren din, kan du sette den ned igjen på en annen pinne, lage masse koselyder og belønn med hirsekolbe. Som regel går tilliten til en undulat gjennom magen, så hirsekolbe som belønning er helt genialt. Dette er egenerfaring fra da jeg hadde undulat for første gang, og han ble en liten kosegris som gjerne satt på dataskjermen min eller på skulderen min og plyppet fornøyd. Hei! Takk det har du helt rett i, ja jeg kjøpte over nettet. Jeg gir den isbergsalat det spiser den fra hånden min 😂 men jeg skal prøve hirse. Det får jeg tak i mat butikker? 😀 det vil ta litt tid men da får jeg være tålmodig😀
Nonish91 Skrevet 10. mai 2020 Forfatter #7 Skrevet 10. mai 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har ulike personligheter. Vår har dessverre ikke blitt tam, men er en veldig koselig og morsom fyr, selv om han liker best å se oss på avstand. Men fortsett med å være i nærheten av han, lag koselige lyder og gi ham hirse. Da vil til og med vår sitte på fingeren. Anonymkode: b730c...e14 Hei! Takk, skal kjøpe det imorgen så får jeg bare prøve det:) er det noe annet som du vet dem liker? Som kan få den til å like meg 🤣🤣
Nonish91 Skrevet 10. mai 2020 Forfatter #8 Skrevet 10. mai 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har ulike personligheter. Vår har dessverre ikke blitt tam, men er en veldig koselig og morsom fyr, selv om han liker best å se oss på avstand. Men fortsett med å være i nærheten av han, lag koselige lyder og gi ham hirse. Da vil til og med vår sitte på fingeren. Anonymkode: b730c...e14 Hvor gammel er undulaten din?
Minya Skrevet 10. mai 2020 #9 Skrevet 10. mai 2020 58 minutter siden, Nonish91 said: Hei! Takk det har du helt rett i, ja jeg kjøpte over nettet. Jeg gir den isbergsalat det spiser den fra hånden min 😂 men jeg skal prøve hirse. Det får jeg tak i mat butikker? 😀 det vil ta litt tid men da får jeg være tålmodig😀 Hisekolber får du kjøpt i alle dyrebutikker, noen få matbutikker har det, men ikke alle og det er som regel kun de matbutikkene med aller størst sortiment som har det inne. Du får også kjøpt det på nett. At den spiser fra hånden din og er ute og flyr er et kjempebra tegn. En undulat som er usikker på omgivelsene vil holde seg i buret og ikke tørre å komme ut. Så du har faktisk kommet mye lenger enn det første innlegget ditt gav inntrykk av. Bra! Fortsett sånn du holder på, det tar litt tid, mye tålmodighet og kjærlighet, men den blir stuevarm etter hvert. Prater du mye til den kan den også etter hvert plukke opp et par ord. Noen undulater imiterer ord veldig godt og blir fryktelig skravlete, mens andre bare prater undulatspråk og kan være ekstremt skravlete når du selv prater, eller er generelt småpratete av seg og bare sitter og pludrer for seg selv når det er stille. Min tass var en skravlebøtte som aldri lærte seg ord, men med en gang jeg enten satt i telefonen eller hadde besøk, skulle han være med i samtalen. Det samme gjaldt hvis det var folk på TV som pratet. Han sluttet å mase hvis jeg hentet ham ut fra buret og satte ham på sofaryggen, da bare pludret han og gikk rundt og nusset folk på ørene og "ryddet" håret deres.. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #10 Skrevet 11. mai 2020 1 hour ago, Nonish91 said: Hei! Takk, skal kjøpe det imorgen så får jeg bare prøve det:) er det noe annet som du vet dem liker? Som kan få den til å like meg 🤣🤣 Viktig! Kjøp hirsekolber, ikke sånne gryn du får i matbutikken. Vi kjøper på musti og tropehgen. Jeg deler opp kolbene i biter på 3-5 cm. Starta med 10. Han er så hekta at han glemmer at han er redd, og kommer gjerne opp på fingeren. Han vil helst bare ha hirse, men liker å knaske på eplebiter. Knekkebrød er også en slager. Vi prøver å introdusere andre ting, men det er ikke så lett med vår. Vet om en annen som elsker salat og urter. De kan gjerne få kokt egg. Det høres kannibalistisk ut, men det er visst bra for dem. De kan spise mye, men ikke alt, så google før du kjøper. Det er også viktig å f. eks vaske epler og lignende godt. Det er ikke sikkert de vil prøve med en gang, vår må se ting mange ganger før han tør å prøve. Legg eple i matskåla eller heng på klype. Ikke bli for skuffa dersom han ikke vil prøve med en gang. Men det virker som din er nysgjerrig og ganske trygg, bare ikke helt sikker på deg. Du er jo en kjempe med svære tentakler. Fortsett med det du holder på med. Du kan gjerne henge post it-lapper på gjennomsiktige flater som glassdører og vinduer nå i starten, han skjønner ikke av seg selv at det er noe der. Vår er 2, men var 9 mnd da vi fikk han. Det er litt gammelt ift temming, men ikke umulig. Igjen, spørs på personligheten, ikke kun alder. Anonymkode: b730c...e14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå