AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #1 Skrevet 10. mai 2020 De fleste har hørt om mansplaining, men jeg plages med momsplaining. Hun insisterer på å detalj-forklare banale simple ting. Nå i kveld var det hvordan gavekort fungerer. Jeg har fått gaverkot til jul nesten hvert år av en eller annen, og jeg feirer med henne hvert år så det vet hun. Det nytter ikke å si at ja, jeg vet hvordan gavekort fungerer. Hun skal på liv og død forklare, og starter bare på nytt om jeg avbryter. Er det ikke gavekort så er det at man må separere mørke og lyse farger når man skal vaske, hvor mye vaskemiddel, teperaturer, ull, silke osv., eller at man må bytte støvsugerpose når den er full og hvordan det gjøres på hennes, at posen må passe, og hvilken butikk som har den osv. Jeg blir helsprø! Det blir alltid bare krangling av dette, og jeg er lei av det. Mulig hun kjeder seg, hun bor alene og jeg bor langt unna, så jeg prøver å få til en prat regelmessig. Men hun ringer hver dag og har ikke jeg noe nytt å fortelle, så går det ofte rett innom denne momsplaining-tendensen. Noen råd? (Jeg er voksen og har bodd for meg selv i 15 år altså, og er ikke akkurat typen til å ikke kunne slike ting.) Anonymkode: 4b7b3...297
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #2 Skrevet 11. mai 2020 Sett pris på det. Du kommer til å savne det så fælt den dagen hun er borte ♥️ Anonymkode: 0f881...042 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #3 Skrevet 11. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Sett pris på det. Du kommer til å savne det så fælt den dagen hun er borte ♥️ Anonymkode: 0f881...042 Nei. Jeg har mine sterke tvil på at jeg blir å savne at hun bruker 10 minutter av tiden min på jobb på å forklare banale ting, og at samtalen forøvrig tar 20 minutter før jeg får lagt på uten at hun ringer opp igjen med en gang. Jeg blir å savne henne, ja, men ikke overforklaring i arbeidstid(eller annen tid for denssaksskyld). Og gud forby om jeg ikke svarer når hun ringer. Da setter hun hele Melkeveien i bevegelse for å få tak i meg, en gang hadde hun klart å finne ut hvem sjefen min var og ringte sjefen på vedkommendes private telefon klokken 11 på kvelden. Jeg har fått så mye påpakk for denne ringingen at noe må jeg foreta meg. Vet dette ikke kom veldig klart frem i HI, men tenkte at det ikke var nødvendig siden å overforklare banale ting til andre voksne mennesker ikke akkurat er normal atferd. Anonymkode: 4b7b3...297 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Skrevet 11. mai 2020 En del mennesker er bare litt snåle, og med alderen blir utsiktene for å kunne endre slikt verre og verre. Det er nesten noe jeg tror du rett og slett bare må leve med, hvis dere skal ha noe forhold fremover. Jeg har for lengst sluttet å prøve, eller engang tenke på, at min far skal kunne endre måten han er på, han kan være litt i samme gate som du beskriver din mor som. Slitsomt, men håpløst. Anonymkode: f1fb1...4cc
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #5 Skrevet 11. mai 2020 Faren min prøver stadig vekk blant annet å forklare meg hvordan kryptovaluta fungerer, hva slags maskinvare kripos og myndighetene har, forteller meg om nøkler i krypteringen man kan finne ut av, og dermed enkelt avdekke informasjon. Jeg har universitetsutdanning innen informatikk, flere år med ekstra kursing innen IT og sikkerhet, samt drevet med IT siden begynnelsen av 90-tallet. Men joda, gamlefar vet best! 😄 Anonymkode: f1fb1...4cc 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå