Kid-a Skrevet 13. september 2002 #1 Skrevet 13. september 2002 Jeg holder på å sovne hele tiden....... skal jeg gjøre det eller skal jeg la være? Det er snakk om myyye søvn, bare for å ha det klart, sikkert seksten timer i døgnet.... Det tyder vel på at noe er galt, eller?
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2002 #2 Skrevet 13. september 2002 Sånn har jeg det også..... venter spent på svar.....
Mistyen Skrevet 13. september 2002 #3 Skrevet 13. september 2002 Hadde det sånn jeg da, og noe er jo feil med systemet mitt. Tok en tur til lege og han fant ut at jeg manglet både det ene og det andre. Så nå er det små piller og sprøyter hver 2dre uke som gjelder - og jommen har jeg blitt myyye piggere nå. Liker fortsatt å sove, men ikke sånn som før hvertfall - jeg MÅ ikke, om dere skjønner............ Ta en tur til legen og få tatt et par blodprøver er mitt råd.
Gjest Lea Skrevet 13. september 2002 #4 Skrevet 13. september 2002 Det kan også være en ond sirkel du har kommet inn i. Hvis du sover mye blir du vant med å sove i så mange timer og kroppen instiller seg etter det. Hvis du tvinger deg selv til å sove kun 7 timer hver natt en stund vil søvnbehovet bli mindre. Men ta en liten legesjekk du!
choop Skrevet 14. september 2002 #5 Skrevet 14. september 2002 Jeg har det sånn jeg også. Siden jeg går på skole har dette blitt nærmest et problem for meg. Jeg er alltid uopplagt på skolen,og får ikke med meg stort i timene. Jerninnholdet mitt er normalt,så det er ikke grunnen. Jeg får ikke sove om kveldene. Det hender at jeg prøver å legge meg kl.21 for å ligge og slappe av i senga,og prøve å sove,men det er håpløst. Håper det er noen som kan gi meg noen råd. Annet enn å dra til lege. Jeg har utrolig sprøyteskrekk nemlig.
Kid-a Skrevet 14. september 2002 Forfatter #6 Skrevet 14. september 2002 Samme med meg choop. Jeg går på skole... deltakelsen blir laber, konsentrasjonen blir laber og jeg lærer ingenting. Det er ganske håpløst. Tenker på det at.... vanligvis, en vanlig natt, sover jeg sjelden mer enn fire-fem timer. Da er det jo kanskje naturlig da, at jeg sover så mye når jeg har muligheten til det?! Hmm... et problem er det jo iallefall...
Majken Skrevet 14. september 2002 #7 Skrevet 14. september 2002 Samme her. Går på skole, og trøtt absolutt hele tiden, bortsett fra ti elleve tiden da det hadde vært passe å legge seg. Sovner ikke før tre fire uansett, forsover meg til over halvparten av timene mine for jeg hører rett og slett ikke klokka eller jeg slår den av i søvne. Prøver å slite ut kroppen fysisk for å sovne tidligere og ikke spise noe tre fire timer før jeg skal legge meg. Blir kjempetrøtt men sovner allikevel ikke før tre fire tiden. Kunne godt ha sovet døgnet rundt. Jeg skal nå ta meg en tur til legen jeg da, godt hende jeg mangler noe.
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2002 #8 Skrevet 16. september 2002 Sånn hadde jeg det også en periode. Dro til legen, og hun fant ut at jeg hadde fått kyssesyken. Jeg sov og sov, og klarte ikke å komme opp av sengen. Har aldri vært så trøtt i hele mitt liv! Kunne sitte rett opp og ned eller være ute og gå, og omtrent sovne der og da. Skummelt :o Men du trenger selvfølgelig ikke å ha kyssesyken for å være så trøtt, ville bare fortelle hvorfor jeg var det. Det kan jo være årstiden som begynner å spille inn på psyken. Jeg sover mye mer om høsten og vinteren enn om sommeren. Ganske naturlig det, da. Mørkt tidlig og kaldt ute. Fristende å legge seg under dyna! Men hvorfor du ikke får sove før sent på natten, kan jeg dessverre ikke svare på. Lykke til uansett! ______________ Anette
Annie Skrevet 17. september 2002 #9 Skrevet 17. september 2002 Prøv å spise vitaminer og mineraler. Det pleier å hjelpe på meg nå jeg har sånne perioder. Ta også en tur til legen for å sjekke om kroppen mangler noe.
Ada=) Skrevet 20. september 2002 #10 Skrevet 20. september 2002 Hei kid-a!! Jeg har litt problemer med aa forstaa hvor mye du sover hvert dogn, jeg... Det er snakk om myyye søvn, bare for å ha det klart, sikkert seksten timer i døgnet.... vanligvis, en vanlig natt, sover jeg sjelden mer enn fire-fem timer. Dette er vel litt motstridende, eller? Hvis problemet er at du ikke faar sove om kvelden kan du prove folgende; *legg deg naar du er trott (mao ikke kl 9 dersom du ikke er trott enda) *dersom du ikke faar sove staa opp igjen (ikke ligg aa vri deg, men gi deg selv et visst antall min for du maa staa opp. eks 20 eller 30 min) *ikke sov om dagen (da bygger du bar opp under den daarlige rytmen) *laer deg en avspenningsteknikk (eks yoga) *folg dette noen dager for aa komme ut av den vonde sirkelen med aa ikke faa sove Dette har hjulpet sosteren min som hadde problemer med sovnen. Hun fikk disse 'reglene' av legen. Hun endte med aa sitte oppe noen netter, og vaere trott den paafolgende dagen (men det var hun jo vant til ogsaa ) Og saa kom hun inn i en god rytme. Sier jo ikke at dette vil hjelpe alle, men det skader vel ikke aa prove. Det er ikke spesielt goy aa staa opp dersom man ikke faar sove, men er problemet stort nok, vil vel motivasjonen ogsaa vaere der!
Kid-a Skrevet 20. september 2002 Forfatter #11 Skrevet 20. september 2002 Ser at jeg har en selvmotsigelse på gang, jah... skal prøve å forklare: Jeg sover sjelden mer en fire-fem timer. Men hvis jeg skal bli uthvilt, trengs det fire ganger så mye, lissom... forstår du?? Takk for tips, jeg skal prøve å følge dem etter beste evne. Alt er jo verd et forsøk. Kid
Gjest Starya Skrevet 20. september 2002 #12 Skrevet 20. september 2002 Jeg hadde en perioda da jeg ikke klarte å holde meg våken overhodet. Det viste seg at jeg måtte øke thyroxin-dosen.. (jeg har hypothyreose(Lavt stoffskifte))
*Lillian* Skrevet 20. september 2002 #13 Skrevet 20. september 2002 Apropos søvn.... Sovna i 19-tiden i kveld etter jeg kom hjem fra jobb... Og våkna 22.30.... :oops: Var nok sliten etter en hard uke på jobb, ja... hehe... Men jeg har ikke sovet i det hele tatt på ettermiddagen denne uken tidligere, så jeg syntes det var greit siden det er fredag. Men det virker som om det kanskje går litt bedre nå, Kid? Håper det, det er så forferdelig å ikke greie å sove! For meg så går det i perioder, og det er slitsomt. Man blir såååå ødelagt!! :-? Lykke til med utprøving av råd du har fått!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå