Gå til innhold

Hvordan fungerer feriepenger og lønn som lærer? (Oslo kommune)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber mitt første år på skolen, har stilling som adjunkt. Det er kanskje litt dumt spørsmål, men jeg lurer på hvordan det fungerer med lønn og feriepenger når man er lærer? Jeg jobber i Oslo kommune, om det er relevant.

Er det sånn at vi kun får feriepenger i juni, og vanlig lønn i juli? Eller hvordan fungerer det?

En annen ting; ettersom jeg ikke begynte i fast jobb før i fjor høst, så har jeg ikke tjent opp like mye feriepenger som jeg får utbetalt (før skatt). Jeg tjener litt over 39 000 pr mnd før skatt, men ifølge lønnsslippen fra desember har jeg tjent litt over 35 000 i feriepenger. Er det da slik at jeg skal få både lønn og feriepenger utbetalt i juni?

Anonymkode: c3123...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man får 12% av lønna året før i feriepenger. 

Hvis du ikke hadde hatt inntekt ifjor, så fikk du ikke noe utbetalt i juni. 

I juni blir det bare utbetalt feriepenger, men uten skatt, så i ditt tilfelle blir det vel da 35 000 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, stan skrev:

Man får 12% av lønna året før i feriepenger. 

Hvis du ikke hadde hatt inntekt ifjor, så fikk du ikke noe utbetalt i juni. 

I juni blir det bare utbetalt feriepenger, men uten skatt, så i ditt tilfelle blir det vel da 35 000 kr. 

feil. I første året som lærer kan man få vanlig lønn i juni hvis man ikke får feriepenger fordi man har studert. Ts, du må spørre rektor. 

Anonymkode: 03fe0...b9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

feil. I første året som lærer kan man få vanlig lønn i juni hvis man ikke får feriepenger fordi man har studert. Ts, du må spørre rektor. 

Hun skriver jo at hun får 35.000 i feriepenger pga. at hun jobbet i fjor. Dvs. en årsinntekt på nærmere 300.000 i fjor. Hun skriver kun at hun ikke fikk fast jobb før i fjor høst, ikke at hun ikke jobbet.

Hun får neppe 35.000 i feriepenger, pluss månedslønn..

Anonymkode: 7bcd6...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver jo at hun får 35.000 i feriepenger pga. at hun jobbet i fjor. Dvs. en årsinntekt på nærmere 300.000 i fjor. Hun skriver kun at hun ikke fikk fast jobb før i fjor høst, ikke at hun ikke jobbet.

Hun får neppe 35.000 i feriepenger, pluss månedslønn..

Anonymkode: 7bcd6...de4

Les det jeg skrev da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange fylker har en spesialordning for lærere hvor de får full lønn i juni første året for å dekke opp underskuddet i sommeren. I motsetning til de fleste andre yrker kan ikke lærere bare si at de kun vil ta ut 2 uker sommerferie og jobbe resten. 

Dette gjelder kun første arbeidsår. Neste sommer får de klare seg selv. 

7 hours ago, kastetutavkg1 said:

Jeg jobber i butikk og trenger knapt å jobbe EN dag ekstra for å tjene 39 000 før skatt.

Så du tjener 39k pr dag på jobb? Altså rett over 8,5millioner i året? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke se at jeg tok særlig feil her... Omtrent halvparten av alle svar sier at man får lønn i juni

Får jeg feriepenger første arbeidsår som lærer?

Det finnes en særbestemmelse om feriepenger første arbeidsår for undervisningspersonale.

Lærere skal ha utbetalt full lønn i juni måned dersom de opptjente feriepengene gir et lavere utbetalt beløp, ifølge hovedtariffavtalen. Bestemmelsen gjelder kun for lærere som er i sitt første yrkesår etter fullført utdanning og er ansatt for minst ett år.  

Dette er regulert i Hovedtariffavtalens Fellesdel §7.3, bestemmelsen er også gjengitt i Kommunenes personalhåndbok:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en engangs ytelse første gang, knyttet til noen betingelser. 

TS har jobbet året før, og har rett på feriepenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får: feriepenger av dei mnd du jobba i fjor utbetalt i juni. I juli får du vanlig lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, kastetutavkg1 said:

Tulling, du vet jeg snakker om månedslønn :) Jeg skrev jo at jeg knapt trenger å jobbe en dag ekstra for å oppnå hennes lønn. At det er snakk om månedslønn sier seg jo selv. 

Ser man det ja. Jeg så overhodet ikke det "ekstra" ordet der... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...