AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #1 Skrevet 10. mai 2020 Hei alle sammen! Jeg lurer på hva deres barn på ca 1.5 år spiser iløpet av dagen? Sønnen min spiser brødskive til frokost, brødskive og frukt til lunsj, middag og grøt til kvelds. Han nekter å spise grønnsaker og er vanskelig å få i han noe spesielt til middag. Det som et akseptert er Lasagne, spaggeti gryte, fiskekaker eller karbonade. Ikke poteter av noe slag, grønnsaker, ris. Tips? Triks? Er litt bekymret for at han ikke får i seg det han trenger.. Anonymkode: 7abc4...b0d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #2 Skrevet 10. mai 2020 Det går i hvert fall an å raspe gulrot og squash og ha i lasagnesausen og pastasausen. Da får han jo litt uten at han vet det? Er han mer mottakelig for rå grønnsaker som agurkstaver og gulrotstaver? Jeg likte ikke kokt gulrot da jeg var liten, men rå gulrot var noe annet. Jeg har en på 15 måneder som er altetende, og vi spiser mye bønner, linser og grønnsaker. Er litt redd det kommer til å endre seg når han begynner i barnehagen, men. Anonymkode: c0d86...57c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #3 Skrevet 10. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går i hvert fall an å raspe gulrot og squash og ha i lasagnesausen og pastasausen. Da får han jo litt uten at han vet det? Er han mer mottakelig for rå grønnsaker som agurkstaver og gulrotstaver? Jeg likte ikke kokt gulrot da jeg var liten, men rå gulrot var noe annet. Jeg har en på 15 måneder som er altetende, og vi spiser mye bønner, linser og grønnsaker. Er litt redd det kommer til å endre seg når han begynner i barnehagen, men. Anonymkode: c0d86...57c Nei, han liker ikke det heller. Absolutt ingenting av grønnsaker. Verken kokt eller ikke. Men i Lasagne var lurt. Takk for tips 😊 Anonymkode: 7abc4...b0d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #4 Skrevet 10. mai 2020 Min på 1.5 år har spist følgende i dag? Frokost: Yoghurt og korn Lunsj: Rundstykke med pålegg og grønnsaker Mellommåltid: Eple og appelsin Middag: Hjemmelaget pizza Kvelds: Banan Hun fikk også en lefse da vi gikk på tur. Ungen min spiser alt utenom brød og avokado. Så hun er veldig enkel da 😊 Anonymkode: c074c...0f6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #5 Skrevet 10. mai 2020 våre barn på 1 og 3 spiser stort sett bare brødmat og evt yoghurt til frokost og lunsj, og så blir det under middagen at man får mulighet til å få i de grønnsakene. Tips for å få i seg grønnsaker er å lage boller, ala kjøttboller, av raspede grønnsaker eller kokte linser og egg+strøkavring. Med hvitløk, salt og pepper eller indisk garam masala krydderblanding likner det veldig på kjøttboller. i fiskegrateng kan man gjemme grønnsaker som brokkoli og blomkål, finhakket. noe annet som er sunt er pinjekjerner ristet i tørr panne, det elsker våre på 1 og 3 år. De er såpass små at det ikke er særlig kvelningsfare, men følg med så klart. vi gir de ofte ulik frukt etter brødskiva, det er en måte å få i de fiber og vitaminer. Mandarin, banan, oppdelte druer og myk pære er favoritter. De elsker makaroni og spgetti, og man kan lage en saus til som er ovnsbakte tomater/løk/hvitløk/paprika++/olivenolje .stavmiks alle grønnsakene med olje, og bland med kokt pasta De spiser dampede + ovnsbakte grønnsaker hvis de er myke nok og med godt krydder på seg: olivenolje, hvitløk, sitronsaft, timian, litt salt. Konsistensen på grønnsakene er alfa og omega, må være lett å tygge + smake mer enn bare vanlig grønnsak. Et par ganger har vi servert ketchup eller aioli for å dyppe maten i, da går grønnsaker og alt mulig annet ned på høykant. Ketchup er magisk. De pleier å like salater der en grønnsak er raspet, for eksempel raspet gulrot eller agurk, blandet med litt eddik/sitronsaft, sukker og salt. Sånn salat som er god til fiskeretter. Det viktige er å lage salaten kanskje kvelden før, og sette i kjøleskapet, sånn st grønnsaken blir mykere og smaken får satt seg. vi har ofte suppe, som er laget av stekt løk/hvitløk + en eller annen grønnsak (gulrot, linser eller sopp f.eks) + kyllingkraft. Stavmikses og smakes til. Det er kjempegodt og man kan dyppe brød oppi. Lett for en 15 mnd å spise selv hvis suppen er litt tjukk. vi lager mat som vi voksne liker, men lager gjerne ulike små retter av ulike slag på bordet så barna får se og kan prøve nye ting hvis de ønsker. eksempel fra dagens middagsbord: -fiskepinner (Ungene spiser garantert) -tzatziki til dypping (Ungene prøver garantert) -ris (ungene liker det) - agurksalat (ungene prøver, men like ikke så godt) - hummus (rester fra en annen middag, ungene elsker de) -salat (mest til oss voksne, men ungene spiser cherrytomatene og pinjekjerner) Anonymkode: b6474...26d
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #6 Skrevet 11. mai 2020 Min var altetende frem til 18 måneder, så var det totalt grønnsaksnekt i nesten et år. Nå er han snart 2,5 og begynner sakte, men sikkert å spise grønnsaker igjen. Det er normalt at de har en sånn fase, men jeg har vært mye bekymret for kostholdet hans. Mine triks for å få i ham grønnsaker har vært: - Pøs på med grønnsaker i tomatsuppa og i pastasausen. Jeg bruker tomat, gulrot, løk, hvitløk, selleri og urter. Med stavmikser forsvinner det inn i suppa/sausen. (Husk at kjøttet tilsettes etter miksingen til pastasaus 😛) - Smoothie! Jeg veksler mellom avokado, rødbete, grønnkål og brokkoli i smoothien sammen med frukt, bær og litt yoghurt. Han elsker smoothie, og særlig hvis han får være med på å lage den. Anonymkode: 0ba56...3b3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #7 Skrevet 11. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Min på 1.5 år har spist følgende i dag? Frokost: Yoghurt og korn Lunsj: Rundstykke med pålegg og grønnsaker Mellommåltid: Eple og appelsin Middag: Hjemmelaget pizza Kvelds: Banan Hun fikk også en lefse da vi gikk på tur. Ungen min spiser alt utenom brød og avokado. Så hun er veldig enkel da 😊 Anonymkode: c074c...0f6 Men da har hun jo egentlig spist bare to eller tre måltider? Resten mellommåltid eller snack? Er det nok? Anonymkode: be7f3...0f9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #8 Skrevet 11. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da har hun jo egentlig spist bare to eller tre måltider? Resten mellommåltid eller snack? Er det nok? Anonymkode: be7f3...0f9 Hun følger kurven sin og spiser med god appetitt. Anonymkode: c074c...0f6 1
nattsvermer Skrevet 11. mai 2020 #9 Skrevet 11. mai 2020 Min vil helst bare ha brød med smør eller til nød leverpostei, grøt, frukt eller smothie og skyr på pose. Han smaker litt på middag, men vil ikke spise noe særlig av det. Når vi har tatt opp dette med helsesykepleier sier hun bare at det er helt normalt at små barn er vanskelig å få i middag og at det løser seg på sikt. Hun beroliger oss også med at så lenge han utvikler seg, vokser og legger på seg og er blid og fornøyd så trenger vi ikke å bekymre oss.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #10 Skrevet 11. mai 2020 Min yngste nekter også noen typer mat i perioder. Gjør som noen andre her skriver, bland inn grønnsaker i ting han liker. Gulrøtter i tomatsaus smaker søtt og godt, barn pleier godta det. Det hender jeg bruker stavmikser i tomatsausen for å kamuflere store biter av grønnsaker. Nå er det mest brød min nekter,men har ikke gjort noe nummer ut av det. Hun får knekkebrød eller yoghurt med korn i stedet. Evt bare pålegg og frukt/grønt. Kanskje han liker smoothie? Bland i diverse frukt og bær og grønt, kanskje han vil prøve ( Anonymkode: 168c6...911
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå