AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #1 Skrevet 10. mai 2020 Bor i Nord-Norge. Her nord har samboeren og jeg gode, faste jobber. Har barn i barnehagealder. Stor familie rundt oss og vennekrets. Dessverre er vi så ufattelig lei av å bo her pga. lange vintre og mørketiden. Har et sterkt ønske om å flytte sørover til Vestfold-området eller Viken-området. Har ikke bestemt oss enda. Akkurat nå er det koronaviruset som stopper oss - med usikre tider i jobbmarkedet, samt mer smitte i sør. Samboeren kan ta permisjon ett år fra jobben, men det kan ikke jeg, så jeg må si opp. Samboeren jobber i privat sektor og jeg i offentlig. Vi flytter ikke før vi har sikret oss nye jobber, men i en ny jobb vil kanskje vi bli de første som eventuelt blir permittert o.l. Huset vårt selger vi ikke, men leier det ut første året i tilfelle vi skulle angre oss. Vi kommer til å ha en bufferkonto hvis noe skulle skje. Hadde vi ikke hatt barn, hadde vi flyttet uansett, men det er jo et mye større ansvar å ta beslutninger som kan gå utover dem f. eks. smitte og/eller økonomi. Vi vil jo at barna skal ha det trygt og godt. Er det egoistisk av oss å flytte eller er det innafor? Håper på gode argumenter, både for og imot. 🙂 Takk! Anonymkode: 679c8...bf6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #2 Skrevet 10. mai 2020 Du kommer til å bli skuffet. Været er ikke så mye bedre her nede. Jeg har fortsatt vinterdekkene på. https://www.nrk.no/innlandet/se-snobildene-_-vinterlig-flere-steder-i-landet-10.-mai-1.15010994 Anonymkode: 1c76a...a37
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #3 Skrevet 10. mai 2020 Skjønner godt ønsket om å flytte på grunn av lang vinter, og vanligvis ville jeg sagt kjør på, men det er da vel ingen krise om dere må vente et år? Jeg ville nok ikke satt i gang flytting noe sted akkurat i den situasjonen vi står i nå. Da kan du jo kanskje bruke året på å se etter jobber, ta kontakt med folk du kanskje kjenner som jobber i bransjen du ønsker å jobbe i sør osv. Anonymkode: f2178...29b 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #4 Skrevet 10. mai 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kommer til å bli skuffet. Været er ikke så mye bedre her nede. Jeg har fortsatt vinterdekkene på. https://www.nrk.no/innlandet/se-snobildene-_-vinterlig-flere-steder-i-landet-10.-mai-1.15010994 Anonymkode: 1c76a...a37 Kommer jo helt an på hvor man bor. "Sør" er jo fra perspektivet til Nord Norge alt fra ca Trondheim og nedover langs kysten mot sørlandet eller nedover mot Østlandet og videre mot svenskegrensa. Her vi bor har det vært snø i perioder, men lenge siden nå. Ikke utenkelig at det kan komme sludd en dag eller to i mai, men ventes ikke noe som legger seg her lenger nå. Men ville ikke flyttet selv noe sted i den situasjonen landet er i nå. Anonymkode: f2178...29b 1
abc123detvardet Skrevet 10. mai 2020 #5 Skrevet 10. mai 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kommer til å bli skuffet. Været er ikke så mye bedre her nede. Jeg har fortsatt vinterdekkene på. https://www.nrk.no/innlandet/se-snobildene-_-vinterlig-flere-steder-i-landet-10.-mai-1.15010994 Anonymkode: 1c76a...a37 Ganske stor forskjell på innlandet og Vestfold.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #6 Skrevet 10. mai 2020 Skjønner godt du er dritlei snøen. Jeg tror jeg ville drøyd det en stund. Akkurat nå er det jo en vanskelig periode mtp besøke familie osv. Er selv fra nord og bor i viken og jeg føler meg avskåret fra familien nå. Besteforeldrene går glipp av all babytid med minstemann nå osv.. Så ville satt planen på vent en liten stund. Anonymkode: a2776...58f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #7 Skrevet 11. mai 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Du kommer til å bli skuffet. Været er ikke så mye bedre her nede. Jeg har fortsatt vinterdekkene på. https://www.nrk.no/innlandet/se-snobildene-_-vinterlig-flere-steder-i-landet-10.-mai-1.15010994 Anonymkode: 1c76a...a37 Tuller du??? Skal den snøen der liksom skremme en nordlending??? Anonymkode: 9de32...d7c 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #8 Skrevet 11. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kommer til å bli skuffet. Været er ikke så mye bedre her nede. Jeg har fortsatt vinterdekkene på. https://www.nrk.no/innlandet/se-snobildene-_-vinterlig-flere-steder-i-landet-10.-mai-1.15010994 Anonymkode: 1c76a...a37 TS skriver at hun ønsker å flytte til Vestfold eller Viken, altså rundt Oslofjorden, og så viser du frem en artikkel fra Lillehammer. Du sier at været ikke er så mye bedre her nede, for å sette ting litt i perspektiv. Jeg er selv fra Tigerstaden, flyttet nordover for drøye 10 år siden. Når jeg ser ut av hjemmekontoret mitt nå så ser jeg følgende. 1,3 meter med snø som ligger på plenen og grønnsakshagen. Det snør og det snør. På plassen hvor jeg har skuffet bort snø med traktoren så er det 250-300m3 med snø. På de 12 årene vi har bodd her så har plenen og grønnsakshagen vært bar 3 ganger på 17. mai. Første gressklipp tas som regel i slutten av juni. Plante grønnsaker og poteter gjør vi som regel 2. - 3. uka i juni. I all min tid i Tigerstaden, drøye 30 år så kan jeg ikke erindre en eneste gang at det fortsatt var vinter på 17. mai. Trærne er uten unntak grønne, gressklipperen hadde allerede gått en runde eller to, blomster spirer.. Men i hodet ditt, så er det altså ganske like forhold ved Oslofjorden og i Nordnorge… Helt fantastisk. Nå skal det sies, vi har et sommerhus på en egen privat øy litt sør for her vi bor, men fortsatt i Nordland, med hvite strender og masse flora. Der spirer det godt, trærne har fått knopper og i ferd med å bli grønne.. Men sammenlignet med området rundt Oslofjorden så er det milevis unna den deilige varme temperaturen og sommerfølelsen på denne tiden av året. Anonymkode: 3511f...01c 2
Million Skrevet 11. mai 2020 #9 Skrevet 11. mai 2020 Jeg ville ventet ett år med disse flytteplanene, var jeg dere. Det er ganske håpløst på jobbmarkedet nå, med masse permitteringer og folk som mister jobbene sine. Bruk det neste året til å spare opp så mye penger dere klarer, enda mer på bufferkonto, før dere evt flytter. Bruk også året til å se etter jobber. Det er forståelig at noen ikke orker lange, tunge vintere i nord. Det har så godt som ikke vært snø i vinter på østlandet (Oslo), men 10. mai kom det plutselig noen flak som dalte ned Den forsvant naturligvis like fort som den kom. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #10 Skrevet 11. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg ser ut av hjemmekontoret mitt nå så ser jeg følgende. 1,3 meter med snø som ligger på plenen og grønnsakshagen. Det snør og det snør. På plassen hvor jeg har skuffet bort snø med traktoren så er det 250-300m3 med snø. På de 12 årene vi har bodd her så har plenen og grønnsakshagen vært bar 3 ganger på 17. mai. Ja, hvis du bosetter deg i et snøhull, så regn med det. Ta deg en lang kjøretur rundt om i fylket nå, og jeg tror du vil bli veldig overrasket hvor store lokale forskjeller det er mtp snømengde. Plasser med sørvente hellinger i områder som generellt får mindre nedbør, har jo vært mer eller mindre helt snøfrie siden slutten av april! Og det med tanke på de unormalt store snømengdene i vinter og den unormalt kalde våren som har forsinket snøsmeltingen med nesten en hel måned i forhold til i fjor. Anonymkode: f77d2...47e 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #11 Skrevet 11. mai 2020 De som ansetter nå trenger folk, og sier ikke folk opp om tre måneder. Kjør på. Smitte avhenger av hvor mange folk som bor rundt og hvor mye de reiser og treffermye folk. Eller enkeltpersoner som han i India som dro på festival med masse folk. Kan like gjerne bli en lokal oppblomstring i Bodø som i Sandefjord. Planlegg som om pandemien ikke skjedde, men ha buffer. Anonymkode: f11d9...365
Anbefalte innlegg