Gå til innhold

Bedre luftgjennomstrømming i pc'en?

Anbefalte innlegg

Gjest Spacegirl
Skrevet

Pc'en min begynner etterhvert å bli ganske stappfull. Jeg har bl.a 5 harddisker og ganske mange kort. Jeg har kabinettet stående åpent for å få best mulig ventilasjon, men er lite fornøyd med den løsningen da jeg har en veldig nysgjerrig katt som skal snuse borti alt. Hva er den beste løsningen for å få bedre ventilasjon? Holder det å kjøpe en ekstra vifte, eller fins det andre løsninger som er bedre? Har lite peiling på dette, så håper noen har noen råd/tips å komme med før jeg går til innkjøp av noe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er minst tre ting i PC'en som krever god kjøling og forholdsvis lav temperatur: Prosessor, harddisker, strømforsyningen og i noen tilfeller også skjermkortet.

Dersom du synes det begynner å bli varmt (en P-4 fra Intel på 3GHz produserer ca 100w varme når den går med belastning og kan bli over 70 grader), så kan det lønne seg å sikre luftgjennomstrømning ved hjelp av ekstra vifter ja.

Harddiskenes levetid reduseres ganske drastisk dersom temperaturen kommer over 40 grader, og kritisk temperatur for en harddisk ligger gjerne på rundt 55 grader.

Du kan enkelt og greit sjekke harddisktemperaturen ved å laste ned programmet HDD Thermometer fra RSD Software.

Hovedkort-leverandøren leverer vanligvis med et lite program som forteller deg temperaturen på prosessoren, i kabinettet og i strømforsyningen. Hos meg som har et ABIT hovedkort, heter programmet ABIT EQ, og viser i tillegg til de tre temperaturene også viftehastighet på CPU og eksterne vifter.

Selv har jeg en vifte i siden på kabinettet som blåser luft inn i kabinettet, det samme gjør jo viften på strømforsyningen. I tillegg har jeg to vifter i bakkant av kabinettet som suger den varme luften ut, og en i forkant som blåser kald luft forbi mine to harddisker.

Vifter som gir tilstrekkelig kjøling og minimalt med støy (for det KAN bråke mye med så mange vifter) finnes bl.a på Komplett.no. Viften linken peker til gir deg tilstrekkelig luft gjennom kabinettet (men du må kanskje ha flere) uten å bråke mye. Den avgir 19dB, kjøper du to blir støyen 22dB (en dobling).

PAPST-viftene er forøvrig kjent for å gi veldig god balanse mellom ytelse og støy.

Et åpent kabinett er IKKE å anbefale; kabinettet sørger for at luften som blir blåst inn kommer komponentene i PC'en til gode før den blir blåst ut igjen. Er kabinettet åpent, blir luften bare kjørt ut i rommet igjen.

Håper dette hjelper deg noe.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Tusen takk for svar :) . Nå ble jeg en god del klokere. Jeg installerte det programmet du nevnte for å se temp på harddiskene, og temperaturen er helt oppe i 47 grader :-? . Så da går jeg til innkjøp av vifter :)

Gjest Violetta
Skrevet

Etter å ha lest denne tråden lastet jeg ned programmet som ble nevnt, og ser at temperaturen i min laptop ligger på ca. 41-42 grader. Det er jo ikke mye jeg kan gjøre med det, eller?

Skrevet

Det er ganske vanlig at laptop'er blir varme. Sørg bare for at den ikke står med høy belastning over lang tid dersom den står på et varmeisolerende underlag (f.eks oppe på dyna hvis du har lap'en med deg i senga) :-)

Gjest Gjesta
Skrevet
Oj, 46-47 grader på min... :sjokk: Hvorfor går ikke vifta da? :klø:
Gjest Violetta
Skrevet
Det er ganske vanlig at laptop'er blir varme. Sørg bare for at den ikke står med høy belastning over lang tid dersom den står på et varmeisolerende underlag (f.eks oppe på dyna hvis du har lap'en med deg i senga) :-)

Hva mener du med lang tid? Den blir jo temmelig varm under om den ligger på fanget/dynen eller lignende....

Skrevet

Lang tid er jo relativt, men jeg tenker mer på høy belastning, så som hvis du omkoder en film for å brenne den til DVD - det innebærer som regel en time eller to med høy diskaktivitet og høy prosessorbelastning.

Uansett er tepper, dyner o.l. et lite egnet sted for en laptop. Varmen fra laptop'en lagres og bygges opp, i stedet for å bli avledet som den gjør hvis den f.eks står på et bord.

Skrevet

De som setter inn ekstra vifter, burde eksperimentere litt med plassering og luftrettning (inn/ut av kabinettet). Luftstrømmer er "rare greier" og oppfører seg ikke alltid slik som man hadde tenkt.

Jeg satte inn en vifte i kabinettet mitt, på baksiden, for en tid siden, fordi chipsettet mitt gikk litt varmt. Viften ble satt slik at den blåste omtrent rett PÅ chipsene, men temperaturen sank nesten ikke. Så snudde jeg vifta, slik at den sugde UT luft av kabinettet, og ble det noe helt annet.

Skrevet

Det bør selvfølgelig være et rimelig forhold mellom den mengde luft som blåses inn i kabinettet, og den som suges ut.

Enkelte strømforsyninger suger luften inn bak, blåser den inn i kabinettet i retning prosessoren, mens andre igjen suger ut luft fra kabinettet, og luften blir da trukket inn i forkant av kabinettet (ved harddisk-skuffene).

Dette er det selvfølgelig kjekt å ha rede på, slik at man ikke plasserer vifter som bare blåser inn i kabinettet - da blir det ikke særlig god ventilasjon :-)

Gjest Gjesta
Skrevet

Kan vifta i laptopen min ryke...for nå har jeg lagt merke til at den ikke har startet en eneste gang mens jeg har sittet med den - og temperaturen er 45 grader...

Hvordan sjekker jeg sånt? :klø:

Skrevet

Vifter kan ryke ja.

Jeg går ut ifra at du kan se temperaturen på prosessoren i BIOS i alle fall, dersom du da ikke har et program for å avlese tempen fra Windows.

Du sier du har kjørt en stund uten at du har hørt vifta - hører du den til vanlig? Kjører du på nettstrøm eller batteri nå?

Om vifta går ofte eller sjelden styres av to ting vanligvis: Om laptop'en går på nettstrøm (mye strøm tilgjengelig, kan viftene kjøre ofte uten at det tapper batteriet). Dersom du kjører på batteri vil automatikken redusere vifteaktiviteten for å spare strøm, men starter opp dersom temperaturen stiger over en viss temperatur (høyere terskel enn når den går på nettspenning).

Jeg vil anbefale deg å sjekke temperaturen i BIOS-oppsettet (håper du greier å komme deg inn der uten noe problem, det er vanligvis F2-tast eller F10-tast under oppstart). Eller forsøke å finne et program som avleser systemtemperatur fra Windows. Et søk på Google er kanskje et greit tips?

Gjest Gjesta
Skrevet

Takk for svar!

Den pleier å starte ganske ofte, så nå når jeg ble oppmerksom på at den ikke gjør det, så ble jeg også bekymra om det er noe galt.

K

Gjest Violetta
Skrevet

Hvor varm kan maskinen være før jeg bør slå den av?

Skrevet

HDD Thermometer stenger automatisk ned maskinen når temperaturen når 55 grader.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har lagt merke til at vifta på maskinen ikke starter når jeg bare surfer, men med ett jeg åpner et eller annet program så maskinen jobber litt mer, så begynner den å gå.

Termometeret har vist 51 grader ved et par anledninger, selv ikke da går vifta. Syns det er litt merkelig jeg. :klø:

Skrevet

51 grader er ikke altfor mye.

Er det bærbar du har?

Da er den mest sannsynlig konstruert for å jobbe kaldere enn vanlige prosessorer. Det er mulig vifta bare starter på forespørel hvis prosessoren er for varm, for å spare strøm.

AMD prosessorer kneler lenge før 100 grader, mens Intel klarer seg bedre. Ville ikke vært bekymret for 51 grader.

Skrevet

jeg skal værlig innrømme at jeg er n00b når det gjelder pc :ler: Er det ikke en mulighet for at man kan bytte til vannavkjøling?? har hørt det skal være mye mer effektivt.

Skrevet
51 grader er ikke altfor mye.

Er det bærbar du har?

Da er den mest sannsynlig konstruert for å jobbe kaldere enn vanlige prosessorer. Det er mulig vifta bare starter på forespørel hvis prosessoren er for varm, for å spare strøm.

AMD prosessorer kneler lenge før 100 grader, mens Intel klarer seg bedre. Ville ikke vært bekymret for 51 grader.

Det er vel på sin plass å si at jeg hele tiden har snakket om harddisk-temperaturer. 51 grader på harddisken er mye, uansett om det er en laptop eller en server.

Prosessortemperatur er noe helt annet. Etter omkonfigurering av viftene i kabinettet er jeg nå nede på 52-55 grader i prosessortemp ubelastet, og 65-70 ved ekstremt høy belastning (P-4 3.0GHz). Med original viftekonfigurasjon lå tempen på 62-65 ubelastet og 78-85 ved belastning.

Har nå kjøpt inn ny kjøler til prosessor'n og håper å få temperaturen der ned ennå 10-15 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...