Gå til innhold

Då Korona blei oppfatta som eit Kina- problem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kina har senka farenivået etter meir enn tre månadar med strenge tiltak mot koronaviruset, men er framleis på vakt. Også mot verda utanfor, som nølte, som om katastrofen ikkje kom til å råka andre enn Kina.

--------------------------

Brått spør den eine portvakta meg om korfor folk i Europa ikkje vil bruka masker når koronaviruset no herjar i verda.

Eg veit ikkje heilt kva eg skal svara. Eg har lurt på det sjølv, korfor styresmakter i mange vestlege land ikkje frå byrjinga oppfordra sine innbyggjarar til å bruka masker. Eg har aldri blitt klok på argumentet om at det kan gjera vondt verre.

– Nokre seier at folk blir mindre flinke til å halda avstand, om dei har på seg masker, seier eg.

Portvaktene ser spørjande på meg og seier at koronaviruset jo smittar via luftvegane. Då er det vel det luraste ein kan gjera, nettopp å ha på seg maske?

https://www.nrk.no/urix/da-koronaviruset-blei-oppfatta-som-eit-kina-problem-1.15010183

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er tilliten til FHIs maskeråd her inne?

Anonymkode: 45a1b...690

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan bare snakke for meg selv: Lav.

Anonymkode: e697a...661

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe sier meg at rådene ville vært annerledes hvis det ikke var kritisk mangel på masker.. 

Anonymkode: 87cd6...136

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noe sier meg at rådene ville vært annerledes hvis det ikke var kritisk mangel på masker.. 

Anonymkode: 87cd6...136

Leste at ansatte på sykehjem som ikke fikk masker måtte jobbe med den ubegrunnede frykten sin. Da blir det så nedlatende og dumt at jeg mangler ord. 

Anonymkode: 1c83f...1bf

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste at ansatte på sykehjem som ikke fikk masker måtte jobbe med den ubegrunnede frykten sin. Da blir det så nedlatende og dumt at jeg mangler ord. 

Anonymkode: 1c83f...1bf

Ubegrunnet frykt? Ja, den tar kaka! Noen folk må faktisk bli smittet selv før de forstår hvordan dette er. Jeg synes det er et utilgivelig å snakke så til de grader ovenfra og ned til ansatte.

Når jeg går med maske er det forøvrig verdt å merke seg at det hovedsaklig er helsepersonell jeg kjenner som håner meg mest. Synes det er leit! Det skaper mistillit mot hele helsevesenet når ansatte opptrer så likegyldig overfor smitte.

• Opprett ny...