Gå til innhold

Førstehjelp for en litt sliten hage.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hagen vår er litt pjusk. Mer mose enn gress. Noen busker litt tilfeldig plassert, noen av de er litt forvokst,  men fine, andre er litt skranten (og gamle). Et staudebed som ser ut til å ha det fint,  der vokser det tett i tett. Et område med busker og litt hosta har mye ugress. Terrasser skal skures og beises. 

Er det noen hagekyndige som kan gi tips til enkel førstehjelp?  Har ikke tid og ork i år til å spa opp bed og plen.  Har raket over mosen med jernrive nå, kan jeg strø over litt plenfrø og gjødsel?  Hvilken type gjødsel i så fall  ?  Ellers tips? 

Hilsen hageamatør :)

Anonymkode: 1c67f...3d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Luft plenen så blir den penere. Bruk et greip og stikk hull jevnt over hele plenen. 

Anonymkode: 67032...f08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde leid meg en mosefjerner. Gått over med den, fjernet mosen som maskina spyr ut. Dette må du gjenta noen år før mosen blir helt borte. Du kan også kjøpe mosefjerne middel. Så må det rakes, rakes og rakes. 

Buskene som er litt slitne hadde jeg klipt tilbake, fjernet det som er gammelt. 

Staudene kan du dele, og lage ett staudebedd til. Eller gi bort det du ikke vil ha. Du kan selvfølgelig gi bort deler av staudene mot at de graver opp selv.

Det krever litt innsats til å få alt gjort. Men du trenger ikke å gjøre alt på en gang.

Til terrassen hadde jeg leid en høytrykksspyler med terrassevasker. Så hadde jeg beiset når den var ren.

Anonymkode: 2fd71...600

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Hva med en gammel rododendron? Kommer den med nye skudd om jeg kutter den kraftig ned? Den er så tørr og stygg, men nederst er det fine grønne blader med knopper på.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Hva med en gammel rododendron? Kommer den med nye skudd om jeg kutter den kraftig ned? Den er så tørr og stygg, men nederst er det fine grønne blader med knopper på.

De skal visst tåle det ganske bra. :) 

Beskjæring av rhododendron  

Anonymkode: dfd11...e2d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...