Gå til innhold

Fy fader altså, skolen starter opp med planleggingsdag!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår skole har enda ikke informert om hva som skjer eller når vi åpner. Alle lærerne sitter og venter på info fra ledelsen, når skal vi åpne, hvilken timeplan, klassestørrelser, - vi vet ingenting. Jeg er så lei av denne evinnelige impulsutførelsen, plutselig var det hjemmeskole og plutselig var det skoleskole. Regner med vi ikke får beskjed før dagen før åpning. Håper vi får litt enkel opplæring i smittevern før vi starter. 

Anonymkode: 90fdc...565

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ville bli akkurat det samme om dere droppet å gjøre dette på torsdag og fredag i stedet for mandag og tirsdag. Da hadde imidlertid tusenvis av foreldre sluppet å fortelle arbeidsgiver på fredag at de ikke kan komme på jobb på mandag og tirsdag likevel siden lærerene plutselig har innsett at de må planlegge.

Anonymkode: ee2f7...6a5

Kan ikke en elev i 5-10 trinn være hjemme alene en dag altså? Dette må vel noen av de tusenvis foreldrene ha greid å oppdra barnet sitt til å klare. Elevene avspaserer i dag, trenger ikke hjelp til skolearbeidet. Synes det er svært underlig at et barn i den aldersgruppa ikke kan være hjemme alene en arbeidsdag. Vet selvfølgelig at noen av disse ikke kan det, men de fleste tåler vel en dag alene. 

Anonymkode: d792b...a2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ville ikke vært noe stort problem å ta det ansvaret på torsdag og fredag i stedet for å prokrastinere til siste liten og tvinge foreldre til å være hjemme i to dager til på veldig kort varsel. Selv om den endelige avgjørelsen kom torsdag så er ikke dette noe som kom dalende ned fra himmelen. Det finnes for øvrig nok av store bedrifter med et gigantisk samfunnsansvar, men det er irrelevant for saken.

Kontaktlærer på 10.trinn...torsdag kl 18.00 når beskjeden kom hadde jeg utviklingssamtaler med tre elever og foresatte på teams. Deretter tok jeg imot innleveringer av heldagsprøve i sidemål som elevene hadde hatt. (en del som måtte purres på, eller hadde fått utsettelse til 20.00 av ulike grunner). Fredags kveld satt ledelsen ved skolen sammen med skolesjef og kommunelegen, og utarbeidet lokal plan. Vi ble beordret på jobb fredag for opplæring og gjennomgang av denne. 

Samtidig som dagen gikk, driftet vi også hjemmeskolen fredag. På slutten aav dagen kom busselskaper med sine planer, klokka 15.00, da måtte vi gjøre om på mye av det vi hadde lagt opp til. 

I dag har vi hatt opplæring og presentasjon for elevene på teams fram til 10.30, planlagt kohorter, Lærergrupper, friminuttkabalen og inspeksjon, ny timeplan, og ordnet klasserommene. Sammen har vi tapet garderober og fordelt fellesareal. Nå er jeg akkurat kommet hjem, og etter litt sofaligging skal jeg planlegge undervisningen min i morgen. Skal ha tre økter i tre ulike fag på 1,5 timer. Kanskje jeg også skal begynne å rette de nynorske heldagsprøve e? 

Jeg er veldig takknemlig for at jeg ikke måtte på jobb lørdag og søndag! Da gikk jeg på ski med mann og barna mine, og koblet av. Nå tror jeg alt er klart til å motta elevene i morgen, og at dette blir veldig, veldig bra! 💕 Jeg gleder meg til å se elevene mine, alle 29 - og at ting skal normalisere seg. 

Anonymkode: 28f8a...92c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår skole har enda ikke informert om hva som skjer eller når vi åpner. Alle lærerne sitter og venter på info fra ledelsen, når skal vi åpne, hvilken timeplan, klassestørrelser, - vi vet ingenting. Jeg er så lei av denne evinnelige impulsutførelsen, plutselig var det hjemmeskole og plutselig var det skoleskole. Regner med vi ikke får beskjed før dagen før åpning. Håper vi får litt enkel opplæring i smittevern før vi starter. 

Anonymkode: 90fdc...565

Altså, vi er med på en verdensomspennende pandemi som ikke har skjedd på 100 år. Og tross alt har vi hvertfall i første omgang vært veldig heldige i Norge. I andre land har de vært innestengt i hjemmene sine i flere måneder. Litt usikkerhet rundt praktiske ting mot sommeren får vi nesten tåle selv om det ikke er optimalt. 

Anonymkode: 89c75...91d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

En privat bedrift som er avhengig av kunder ville nok gjort dette på torsdag og fredag. Det har vært snakk om at skolen skulle åpne i morgen i lang tid, det var bare detaljene som var ukjente. Når man jobber i det offentlige får imidlertid kostnader man påfører brukerene ingen konsekvenser, og derfor kan de gjøre akkurat som de vil.

Bedriften jeg jobber for har gjort dette, og resultatet er under en hver kritikk. Ingenting er gjennomtenkt, ingenting fungerer egentlig, og ingen har skjønt smittevern. Tror det er like greit at skolene løser det på en litt annen måte, og faktisk tar den tiden de trenger for å kunne gjennomføre det på en trygg måte. 

Anonymkode: 81707...038

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ville ikke vært noe stort problem å ta det ansvaret på torsdag og fredag i stedet for å prokrastinere til siste liten og tvinge foreldre til å være hjemme i to dager til på veldig kort varsel. Selv om den endelige avgjørelsen kom torsdag så er ikke dette noe som kom dalende ned fra himmelen. Det finnes for øvrig nok av store bedrifter med et gigantisk samfunnsansvar, men det er irrelevant for saken.

Hvorfor må foreldre ta fri? Det er da ganske store barn vi snakker om, de klarer vel å være hjemme litt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 10.5.2020 den 18.54, AnonymBruker skrev:

Det er virkelig helt utrolig ja. Lærere altså...

Anonymkode: c6b09...b06

I dag ble en barne og ungdomsarbeider her på skolen spurt av en lærer om hun hadde noe opplegg til i morra! Som om ikke det er lærernes jobb!

Anonymkode: fa6e7...6e8

AnonymBruker
Skrevet
På 10.5.2020 den 18.52, AnonymBruker skrev:

Heeeelt utrolig, etter så mange dager med redusert undervisning, må lærerne starte opp skolen igjen med planleggingsdag! Kjenner dette irriterer meg ganske kraftig! Hvordan i all verden kan de ikke ha hatt tid til å tenke over og planlegge åpningen igjen før nå?? De har undervist mye mindre enn de pleier og det kan umulig komme som noen overraskelse at det på et tidspunkt skulle åpnes igjen OG de er allerede i gang mange steder med de minste.  Nå burde jo alt være klappet og klart fra dag 1 så fort klarsignalet fra regjeringen kom.

Anonymkode: 65a31...928

Jeg kan forstå at det virker som om lærere har hatt all verdens tid i hjemmeundervisningsperioden. Men sånn er det faktisk ikke. Det har gått mye tid til planlegging og gjennomføring av hjemmeundervisning, læringskurven har vært bratt, og dette har vært en veldig spesiell situasjon for alle. Nå er det sånn at det er en smittevernsveileder som må overholdes, og det er mye som skal fungere i en annerledes skolehverdag. La nå lærere få tid til å forberede så godt som mulig. Husk at planleggingsdagen har de høyst sannsynlig valgt fordi de vil det beste for elevene sine.

Anonymkode: 32298...735

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke en elev i 5-10 trinn være hjemme alene en dag altså? Dette må vel noen av de tusenvis foreldrene ha greid å oppdra barnet sitt til å klare. Elevene avspaserer i dag, trenger ikke hjelp til skolearbeidet. Synes det er svært underlig at et barn i den aldersgruppa ikke kan være hjemme alene en arbeidsdag. Vet selvfølgelig at noen av disse ikke kan det, men de fleste tåler vel en dag alene. 

Anonymkode: d792b...a2e

I vår kommune ble skolen stengt for alle trinn fordi alle måtte planlegge, og alle klasser rokkeres om. Altså 1-4 også. Og det er nok svært få seksåringer som kan være hjemme alene en arbeidsdag nei. Derav frustrasjonen til mange.

Anonymkode: df74a...adc

AnonymBruker
Skrevet
På 10.5.2020 den 19.00, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er jo HELT utrolig. Lærere som jo ha vært på jobb hele tiden og konstant hatt arbeid om dagen, med å lære seg nye løsninger og tilpasse seg helt ny undervisningsmetode.

Også presterer de å skulle planlegge for at barna kommer tilbake etter denne krisen!!! HALLO!?!

Det kunne de da vitterlig gjort i helgen.

Anonymkode: 5076e...9c1

Ja, og de kunne brukt søndag kveld til å stable om alle bord og stoler, tilrettelagt nye rom og delt opp all undervisningsmateriell i riktige grupper.. 😆

Anonymkode: c8bdd...535

AnonymBruker
Skrevet
På 10.5.2020 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du tuller. Så lite raus og selvfokusert kan da vel ingen være? 

Jo, det kom som en stor overraskelse at alle klassene skal tilbake samtidig, i en allerede overfylt skole og skolegård. Selv hadde jeg full undervisning + oppfølging + etterarbeid til kl. 15.30 på fredag. Så en planleggingsdag er helt på sin plass.

Eller er det bedre at vi møter opp uten sjans til å ha samkjørt oss bittelitt, i en helt ukjent og ny arbeidshverdag for oss og ungene? 

Anonymkode: 748a5...3fe

Tja, det burde ikke komme som en overraskelse at ting skulle tilbake til normalen på et tidspunkt. Lærere som ble intervjuet på God morgen Norge i dag sa de hadde hatt god tid til å forberede seg og tok i mot elever i dag, så det åpenbart noen som er flinkere til å planlegge enn andre.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ville bli akkurat det samme om dere droppet å gjøre dette på torsdag og fredag i stedet for mandag og tirsdag. Da hadde imidlertid tusenvis av foreldre sluppet å fortelle arbeidsgiver på fredag at de ikke kan komme på jobb på mandag og tirsdag likevel siden lærerene plutselig har innsett at de må planlegge. At dere måtte legge opp til at barna må ha en viss avstand og ta hensyn til smittespredning og hygiene kan ikke ha kommet som ei bombe. Utover det er det ingen absolutte regler, bare veiledning.

Det er en enorm kabal som må legges, ihvertfall på store skoler. Det er MYE planlegging og koordinering som skal gjøres i alle ledd. Nei, vi kunne ikke gjort alt dette fredag. Og det hadde vært idioti å bruke masse tid før veilederen kom, for så å måtte bruke mye tid på å endre. Ikke kan vi slippe alt annet vi har i hendene og bare planlegge åpning heller. Hvis du ikke forstår hva jeg skriver så er det ikke mer jeg kan gjøre. Hvorfor så bastant når det gjelder andre yrker man ikke har innsikt i? Blir bare dumt. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det burde ikke komme som en overraskelse at ting skulle tilbake til normalen på et tidspunkt. Lærere som ble intervjuet på God morgen Norge i dag sa de hadde hatt god tid til å forberede seg og tok i mot elever i dag, så det åpenbart noen som er flinkere til å planlegge enn andre.

Det er vel heller det at det er stor variasjon i utgangspunktet skolene har for å løse utfordringer knyttet til smittevern-veileder, undervisningsareal og tilgjengelig personell? Regner med at det kanskje ikke er så enkelt å ha uteskole i Tromsø for tiden 😜 Og hva med de skolene som i utgangspunktet har vært overfylte?

Vår barneskole har store vanskeligheter med å få plass nok til bare halvparten av elevene, så det blir kombinert uteskole, hjemme/digitalskole og undervisning i klasserom. Og med 28 elever i hver klasse, og 4 klasser på hvert trinn, må det bli en kjempeutfordring å dele opp, plassere og gi elevene en tilfredstillende undervisning med et godt opplegg og en lærer tilgjengelig.

Samtidig skal bord og stoler flyttes, skillevegger opp, alle smittevernsregler implementeres, garderober og rom merkes, undervisning planlegges og koordineres. Elevene starter på helt forskjellige tidspunkt, de må følges opp ganske tett ute i friminuttene puh! Jeg er egentlig overrasket over at ikke lærerne har måttet ha to planleggingsdager... Nå skal det sies at vår skole ikke har hatt planleggingsdag, men hatt en "normal" digital undervisning for de eldste, og åpent for de yngste.

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte i dag, og skulle VELDIG gjerne hatt dagen til å planlegge for å få ting til å gå litt mer strømlinjeformet. Beskjeden om at 5.-7. Starter opp kom fredag ettermiddag. Alle småtrinnslærere måtte bruke ettermiddagen til å omrokkere gruppene sine og flytte inn i nye klasserom. Mellomtrinnslærerne måtte bruke helgen til å organisere seg inn i sine klasserom og lese seg opp på smittevern. Skulle gjerne hatt mer tid til å planlegge detaljene så det hadde blitt bedre for elevene å komme i dag. 

Anonymkode: 05fcf...dbd

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte i dag, og skulle VELDIG gjerne hatt dagen til å planlegge for å få ting til å gå litt mer strømlinjeformet. Beskjeden om at 5.-7. Starter opp kom fredag ettermiddag. Alle småtrinnslærere måtte bruke ettermiddagen til å omrokkere gruppene sine og flytte inn i nye klasserom. Mellomtrinnslærerne måtte bruke helgen til å organisere seg inn i sine klasserom og lese seg opp på smittevern. Skulle gjerne hatt mer tid til å planlegge detaljene så det hadde blitt bedre for elevene å komme i dag. 

Anonymkode: 05fcf...dbd

Dere er kjempeflinke, alle sammen. Det er litt av en utfordring..  

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meldingen kommer torsdag kveld. Kanskje rektor er på jobb, mens resten av arbeidsstokken er hjemme. Først da vet man om det skal planlegge for ett eller tre trinn. Det er en vesentlig forskjell. Samtidig kommer en ny veileder, som endrer på det man tidligere har trodd. Den gjør det enklere for en skole å forsvare større grupper, ikke bruke kohorter fremfor klasser, men det endrer fremdeles alt. Fredagen går med til å sitte i møter med kommunen osv, for å bestemme seg for en lokal strategi. Personalet kan i beste fall få en klar plan utpå dagen/ettermiddag på fredag. Elever og foreldre skal varsles, og planer for alt fra bemanning til friminutt, gruppestørrelser og bemanning skal tas.

I motsetning til en privat bedrift, driver ikke det offentlige og betaler ut overtid til lærere og andre ansatte for å jobbe i helgen. Samtidig er arbeidsbeskrivelsen ofte ganske mer spesifikk enn i en privat bedrift. Lærerens hovedoppgave er å lære elever. Dette er mange lærere og forbud rimelig tydelige på. Og det bør de også være. Jeg tror de fleste foreldre ønsker at hovedoppgaven til en lærer å lære barna deres fagmateriell, ikke for eksempel vaske.

Det sagt, så fikk vi det til hos oss. Det var på ingen måte en perfekt start, men er ganske heldige med god plass, både ute og inne. Jeg skjønner at trange skoler i bynære områder har større problemer.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel heller det at det er stor variasjon i utgangspunktet skolene har for å løse utfordringer knyttet til smittevern-veileder, undervisningsareal og tilgjengelig personell? Regner med at det kanskje ikke er så enkelt å ha uteskole i Tromsø for tiden 😜 Og hva med de skolene som i utgangspunktet har vært overfylte?

De forutsetningene er like forskjellige i dag og i morgen som de var på torsdag og fredag, så det er irrelevant.

AnonymBruker
Skrevet

Her var det busselskapet som gjorde at det ikke kunne planlegges ordentlig før i dag. Mesteparten av elevene tar buss, og når bussene bare kan utnyttes 50% var det helt avgjørende hvor mange foreldre som kunne kjøre barna sine (og evt. andres barn innenfor smittevernreglene) for hvordan skoleuka kunne legges opp med tanke på hvilke elever som skulle tilbake når. Dersom alle elevene i Møre og Romsdal som i utgangspunktet tar skolebuss skulle gjort det nå samtidig som smittevernreglene skulle overholdes, måtte busselskapet hatt 300 ekstra busser! Det sier seg selv at det ikke går. Foreldrene måtte også få tid til å gi tilbakemelding angående kjøring (de med lengst skolevei har 30 minutters kjøretur til skolen), samtidig som lærerne hadde nettundervisning fredag. Da trengs mandagen til å flytte om i garderober som har vært i bruk av småtrinnet, lage nye garderobeplasser, nye fordelinger av utearealer og pausetider, ny fordeling av toaletter etc. Ledelsen har ikke hatt tid til å gjøre alle disse tingene for alle lærerne som har vært hjemme og hatt hjemmeskole. De har hatt fullt opp med å prøve å få lagt gode planer. Inspektøren på barnetrinnet hadde 24 timer overtid bare på en uke nå i planleggingsfasen for å få kabalen til å gå opp med ny fordeling av personell som ikke skal flyttes mellom kohorter hverken på SFO, i klasserom eller friminutt, pausetider og inspeksjon, hvilke klasser som skal ha hvilke uteområder/toaletter/garderobeplasser/innganger osv, ivaretakelse av elever med spesielle behov og spesialundervisning, behov for grupperom som heller ikke skal deles av kohorter uten nedvask mellom hver, osv osv. Lista er uendelig, det er så mange detaljer som man ikke evner å sette seg inn i uten at man har vært i skolens sko. Og alt dette gjør vi for å være sikre på at vi klarer å opprettholde smittevernet for å beskytte deg og dine barn. 

Anonymkode: 7e509...861

Skrevet

Jeg har små klasser, men i klasser med over 22 elever, trenger man to klasserom for å imøtekomme avstandskravet. Man må ha ulike innganger til ulike elever. Plakater må opp for å informere om smittevernregler. Oversikt over elevene og hvem som tar buss. Logistikk. 

På flere av bussene der elevene har lang reisevei, har vi fått beskjed at når bussen er full pga smittevernreglene, så drar den. Ekstra busser blir ikke satt inn. Hva gjør vi med de elevene?

I går jobbet jeg for første gang og hadde fagsamtaler. Måtte sprite ned alt etter hver samtale. Det er STRENGT nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt to planleggingsdager, og jeg er fremdeles ikke klar. Vi starter i dag. Må på skolen nå straks og gjøre i stand det siste. 

Anonymkode: a632a...878

• Opprett ny...