AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #41 Skrevet 11. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Får du fri for å ha hjemmeskole med femteklassing, eller misforstod jeg deg? Anonymkode: a09d9...94a Har vært hjemme pga hjemmeskole ja. Fri og fri har hjulpet barnet på hjemmeskole. Vært på senvakt så ofte jobben har trengt det, og jobbet mye helg. Fler på min avd har hatt endel fri, da det har vært så rolig. Jeg kunne sende de på skole hele perioden, men skolen frarådet da så mange lærere var syke. Har barn med diagnose,. Anonymkode: dc0d8...cca
Example Skrevet 11. mai 2020 #42 Skrevet 11. mai 2020 8 timer siden, Maleficenta skrev: De visste jo det kom til å åpne på et tidspunkt. De skulle begynt å planlegge så snart småskolen åpnet Man visste ikke hvem som skulle begynne før torsdag kl. 18. Veilederen ble også endret den kvelden. Kommuner tok egne avgjørelser på fredag om hvem som begynner og hvordan. Hos oss begynner vi i dag. Skulle meget gjerne hatt en dag til planlegging. 4
Example Skrevet 11. mai 2020 #43 Skrevet 11. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: En privat bedrift som er avhengig av kunder ville nok gjort dette på torsdag og fredag. Det har vært snakk om at skolen skulle åpne i morgen i lang tid, det var bare detaljene som var ukjente. Når man jobber i det offentlige får imidlertid kostnader man påfører brukerene ingen konsekvenser, og derfor kan de gjøre akkurat som de vil. Anonymkode: ee2f7...6a5 En privat bedrift har heller ikke det samme ansvaret. Det er forskjell på å åpne en butikk igjen enn en skole med potensielt mange hundre elever, hvor en skal ta hensyn til alt mulig. 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #44 Skrevet 11. mai 2020 Her er det og planlegging i dag, men vanlig hjemmeskole. De skal ha 2 dagers rullering på 5-6-7 klasse fremover; 2 dager hjemmeskole, 2 dager skole, 2 dager uteskole. Er vel for at de må dele på klasserommene som er til «overs» når 1-4 okkuperer de fleste rommene slik det er nå. Uteskole i 1-2 grader og snø/sludd er ikke noe 7.klassingen gleder seg til akkurat! Anonymkode: 0f8b0...09e 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #45 Skrevet 11. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Heeeelt utrolig, etter så mange dager med redusert undervisning, må lærerne starte opp skolen igjen med planleggingsdag! Kjenner dette irriterer meg ganske kraftig! Hvordan i all verden kan de ikke ha hatt tid til å tenke over og planlegge åpningen igjen før nå?? De har undervist mye mindre enn de pleier og det kan umulig komme som noen overraskelse at det på et tidspunkt skulle åpnes igjen OG de er allerede i gang mange steder med de minste. Nå burde jo alt være klappet og klart fra dag 1 så fort klarsignalet fra regjeringen kom. Anonymkode: 65a31...928 Tingen er ikke at de ikke har vært klar over at de skal åpne igjen på et tidspunkt. Problemet er at de ikke fikk alle rettningslinjene og reglene før rett før helgen. Snakket med noen jeg kjenner om det, og de har måttet hive seg rundt. Akkurat dem skulle åpne igjen i dag, men fikk høre at generelt så var det snakk om åpning denne uken, og noen skoler har trengt litt lengre tid for å sikre seg at alt skjer på best måte. Jeg håper du er klar over at skolene ikke holder stengt pga. de ligger å later seg, men pga. de ønsker at det skal kunne ha en smitte-sikker hverdag for alle på skolen. Det er faktisk en god ting at skolene bruker litt ekstra tid på å få siste prikken over i-en. Anonymkode: 95e07...fb1 4
Plengionika Skrevet 11. mai 2020 #46 Skrevet 11. mai 2020 Blir så forbanna iriitert over alle som skal klage. Klarer ikke folk å se litt lenger enn egen nese? Det handler ikke bare om deg og ditt barn, men en hel nasjon. Noe må du for pokker meg tåle! Ikke bare skolestart, men generelt i denne situasjonen. 8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #47 Skrevet 11. mai 2020 10 minutter siden, Plengionika skrev: Blir så forbanna iriitert over alle som skal klage. Klarer ikke folk å se litt lenger enn egen nese? Det handler ikke bare om deg og ditt barn, men en hel nasjon. Noe må du for pokker meg tåle! Ikke bare skolestart, men generelt i denne situasjonen. De fleste har tålt to måneder med hjemmekontor og hjemmeskole. Det har ikke vært ferie for folk med barn, slik det har vært for mange andre. Så vi foreldre har faktisk tålt rimelig mye. Hilsen ei som har sluppet å måtte jobbe samtidig som hun har vært hjemmelærer på fulltid (noe JEG ikke har gjort så mye av, men vet om andre som har slitt). PS: Skolen kunne forberedt seg på lørdag også. De hadde tålt én lørdag med jobbing, slik veldig mange andre tåler på fastlønn. Anonymkode: 888b1...ee6 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #48 Skrevet 11. mai 2020 Vi lærere har ikke hatt fri mens skolen har stengt. Flere har faktisk hatt mer arbeid siden elevene forventer kontakt døgnet rundt til hjelp med skolen. I disse månedene har ikke arbeidstiden vår vært fast, som med mange andre yrker. Og lærere har også barn hjemme samtidig som de har arbeidstid, i likhet med mange andre. Det er også mye å gjøre klart til skoleåpning, så ikke 'bare' å sette av en fridag. Anonymkode: b36ee...792 6
Angelheart2 Skrevet 11. mai 2020 #49 Skrevet 11. mai 2020 Vær glad de klarer å åpne opp i det hele tatt. Her på vår skole så er det kun 7. og 10.trinn som får gå på skole hver dag. de andre trinnene (5.,6., 8. og 9.) Skal gå en dag hver seg i uken, resten av tiden skal de fortsatt være hjemme. Dette fordi alle klassene trenger mye mer plass og skolen er liten. At de trenger mer enn en arbeidsdag (fredag) på å planlegge denne kabalen har jeg full forståelse for. Som flere sier, lærerne har jo ikke fått lov til å være på skolen de heller i denne perioden, så de må jo få i alle fall en dag til å flytte pulter, ordne med sprit og slike fysiske ting, selv om jeg regner med at de fleste planer for selve undervisningen er ganske klar. All respekt til lærerne i denne tiden! 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #50 Skrevet 11. mai 2020 10 timer siden, Maleficenta skrev: Det har de allerede hatt tid til å planlegge Når mener du de skulle gjort dette? Anonymkode: 99dec...a9c 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #51 Skrevet 11. mai 2020 Det virker som veldig mange tror at lærerne bestemmer over egen arbeidstid og hva som skjer på skolen. Slik er det ikke. Det er ledelsen ved skolen, som ofte ikke er lærere, som bestemmer når det skal være planleggingsdag og hva denne dagen skal inneholde. Lærere bestemmer til en viss grad over egne fag, ellers er det ganske lite de kontrollerer. Er det noe i veien med hvordan en skole styres, må du altså angripe ledelsen ved skolen og ev. ansvarlige i kommunen eller fylkeskommunen. Anonymkode: 90fdc...565 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #52 Skrevet 11. mai 2020 1 time siden, Plengionika skrev: Blir så forbanna iriitert over alle som skal klage. Klarer ikke folk å se litt lenger enn egen nese? Det handler ikke bare om deg og ditt barn, men en hel nasjon. Noe må du for pokker meg tåle! Ikke bare skolestart, men generelt i denne situasjonen. dette! Anonymkode: 18911...5b0 2
Nokia Skrevet 11. mai 2020 #53 Skrevet 11. mai 2020 Selvfølgelig trenger de å planlegge skolestart! Dette fikk skolen vite om på torsdag - forventer du at skoleverket feks på barnskoletrinnet BÅDE skal ha full undervisning på hjemmeskoler 5-7.trinn, "kohortskole" med de utfordringer det bringer for 1-4.trinn, ekstraundervisning for elever med foreldre i samfunnsviktige jobber OG planlegge/lære seg hvordan skolestarten for tilbakekommende elever skal være? Naturligvis trenger de tid til å gjøre det skikkelig. 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #54 Skrevet 11. mai 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: det som er helt utrolig, er at du kan få deg til å lire av deg slikt ureflektert oppgulp. Jeg ser du har fått mange gode svar som forklarer situasjonen, og håper du tenker deg om. Anonymkode: 18911...5b0 Beklager, men hvis du tok innlegget mitt bokstavelig, så var ikke ironien tydelig nok. Takk for tilbakemelding uansett! Anonymkode: 5076e...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #55 Skrevet 11. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det virker som veldig mange tror at lærerne bestemmer over egen arbeidstid og hva som skjer på skolen. Slik er det ikke. Det er ledelsen ved skolen, som ofte ikke er lærere, som bestemmer når det skal være planleggingsdag og hva denne dagen skal inneholde. Lærere bestemmer til en viss grad over egne fag, ellers er det ganske lite de kontrollerer. Er det noe i veien med hvordan en skole styres, må du altså angripe ledelsen ved skolen og ev. ansvarlige i kommunen eller fylkeskommunen. Anonymkode: 90fdc...565 Dette. Jeg har også inntrykk av at mange tror at planleggingsdag betyr at lærere planlegger for egne fag. Stort sett gjør vi alt annet enn det, er min erfaring. Det er ledelsen som bestemmer når man skal ha planleggingsdag og hva innholdet skal være. Noen ganger kommer det også føringer fra skoleeier. Slike dager benyttes som oftest til ting hvor man trenger å samle hele personalet til lengre økter. Denne gangen synes jeg også planleggingsdager er helt på sin plass, så vi er sikre på at åpningen blir så bra som mulig. Anonymkode: d2680...9a3 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #56 Skrevet 11. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men hvis du tok innlegget mitt bokstavelig, så var ikke ironien tydelig nok. Takk for tilbakemelding uansett! Anonymkode: 5076e...9c1 ironien var helt usynlig. HI leses naturlig som klaging, og du ser jo av de andre svarene du fikk at det er slik de fleste leser det. Anonymkode: 18911...5b0 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #57 Skrevet 11. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: ironien var helt usynlig. HI leses naturlig som klaging, og du ser jo av de andre svarene du fikk at det er slik de fleste leser det. Anonymkode: 18911...5b0 Nå er jeg usikker på om du mener dette, men hvis du blant annet ser på responsen så tror jeg det er mange som har forstått budskapet likevel. Og nei, jeg mener faktisk ikke at lærere skulle planlegge nå i helgen. Jeg mener ikke at man ikke bør planlegge for åpningen, eller at lærere har nå hatt fri i to måneder... 🤦♀️ Anonymkode: 5076e...9c1 2
ane_luise87 Skrevet 11. mai 2020 #58 Skrevet 11. mai 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ommøblering av klasserom, inndeling av utesteder, nedvask av klasserom. Utdeling av egne artikler, bøker penner osv. Inndeling av toaletter. Planlegging; hvem skal inn først, og hvor skal køen stå. Hvor mange i ett klasserom, kommunelegen kommer for å godkjenne. Dette trenger vi mandagen til! For ikke å snakke om utplassering av såper,sprit og nye vasker. Det blir en laaaaaang mandag. Vi har ikke hatt lov å vært på jobb tidligere for å gjort dette. Fremdeles oppgitt? hilsen lærer Anonymkode: 31dee...9ee 👏🏻👏🏻👏🏻 Lærere imponerer. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #59 Skrevet 11. mai 2020 Vet ikke om jeg skal le eller gråte av enkelte innlegg i denne tråden jeg... Anonymkode: c757c...5c5 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #60 Skrevet 11. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg usikker på om du mener dette, men hvis du blant annet ser på responsen så tror jeg det er mange som har forstått budskapet likevel. Og nei, jeg mener faktisk ikke at lærere skulle planlegge nå i helgen. Jeg mener ikke at man ikke bør planlegge for åpningen, eller at lærere har nå hatt fri i to måneder... 🤦♀️ Anonymkode: 5076e...9c1 hvis du hadde satt på et ironiflagg så er HI en god parodi på et typisk KG syteinnlegg. Men det gjorde du ikke, og da fremstår det som et typisk KG syteinnlegg. Og du har fått mange svar fra folk som gir ordentlige svar på hvorfor det ikke er urimelig at lærerne planlegger, og det viser jo tydelig at de tar HI alvorlig. Jeg ser ingen som forstår at det er ironi. Jeg er glad det er ironi, men du klarte ikke å formidle det!!! Anonymkode: 18911...5b0 2
Anbefalte innlegg