Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg driver og forbereder meg til et intervju der dette vil komme opp som et spørsmål. Altså om jeg tar beslutninger og hvordan jeg gjør det. Jeg har ingen konkrete eksempler, men kan dere hjelpe meg med eksempler, sånn at jeg ser hvordan man tenker mht beslutninger i ulike roller? 
Blir glad for hjelp🥰

Anonymkode: e9633...4b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i resepsjonen (er 1. resepsjonist og har jobbet der lenge så føler meg trygg på de avgjørelsene jeg tar) og må da ofte ta avgjørelser når folk klager. Om jeg ikke synes de har "rett" på kompensasjon sier jeg at sjefen min må se på saken og at de blir kontaktet (de blir de altså). Er det ordentlige klager hvor vi har gjort noe feil/ det har vært lett for gjesten å misforstå blir det oppgradering, tilbakebetaling, gratis middag eller lignende og jeg føler ikke noe behov for å spørre sjefen om disse sakene. 

Anonymkode: 485c4...4e2

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags type jobb/stilling søker du på og hvilken jobberfaring har du fra før?

Jeg tar faglige beslutninger av typen "er denne bakterien signifikant i en urinprøve?" eller "hvilke virus skal vi lete etter i denne halsprøven"? Jeg må gjøre meg opp en mening om jeg kan ta beslutningen alene eller om jeg må søke råd hos ansvarlig lege (er selv bioingeniør).

Andre beslutninger kan dreie seg om prioriteringer. Hvis jeg ser at vi ikke rekker alle dagens arbeidsoppgaver, hva er viktigst og hva kan stå igjen til neste dag? Får det konsekvenser for pasientbehandling eller for arbeidsmengden til de jeg jobber med?

Faglig tyngde og opparbeidet erfaring hjelper meg å ta beslutninger. Synes selvsagt det er enklere nå enn da jeg var ny i jobben..

Anonymkode: 319a5...346

Skrevet

Det er i offentlig sektor. Jobber som koordinator nå og prøver meg på en lederstilling. Jeg tar jo sikkert mange beslutninger, men det er så vanskelig å sette finger på hvilke. Alt besluttes på en måte hos ledernivåene. Men jeg lager og presenterer beslutningsgrunnlaget til lederne.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i resepsjonen (er 1. resepsjonist og har jobbet der lenge så føler meg trygg på de avgjørelsene jeg tar) og må da ofte ta avgjørelser når folk klager. Om jeg ikke synes de har "rett" på kompensasjon sier jeg at sjefen min må se på saken og at de blir kontaktet (de blir de altså). Er det ordentlige klager hvor vi har gjort noe feil/ det har vært lett for gjesten å misforstå blir det oppgradering, tilbakebetaling, gratis middag eller lignende og jeg føler ikke noe behov for å spørre sjefen om disse sakene. 

Anonymkode: 485c4...4e2

Takk. Det er godt å høre det. Du er i allefall bevisst over hvilke beslutninger du tar.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Bobly skrev:

Det er i offentlig sektor. Jobber som koordinator nå og prøver meg på en lederstilling. Jeg tar jo sikkert mange beslutninger, men det er så vanskelig å sette finger på hvilke. Alt besluttes på en måte hos ledernivåene. Men jeg lager og presenterer beslutningsgrunnlaget til lederne.

Det må vel være noen beslutninger som tas mens du lager og presenterer beslutningsgrunnlaget? Skal jeg ta med dette, og dette, eller dette? Skal jeg vektlegge dette eller dette? 

Anonymkode: 9223a...a1a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg arbeider som leder og tar mange beslutninger. Noen beslutninger er store, noen er små og andre må fattes raskt. Større beslutninger bruker jeg mye tid på, samler inn informasjon, hører med folk som har erfaring slik at jeg får et kunnskapsnivå som er godt nok til å ta den riktige avgjørelsen. Mindre beslutninger bruker jeg også å sanke info, men bruker mindre tid og ressurser, altså ikke like omfattende. 

Og av og til må man ta raske beslutninger, da må man bare stole på seg selv og følge magefølelsen. 

Hvilke typer beslutninger du skal ha er av stor betydning. Det er forskjell på hvordan man vurderer en medisinsk og økonomisk spørsmål, og konsekvensene av feil valg er også store på ulike måter. 

Anonymkode: ad747...1b4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med arealplanlegging og byggesak, tar daglig beslutninger om søker skal få bygge naust ved hytta si, om en klage skal få medhold eller ikke, osv. 

Anonymkode: 910e5...496

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må vel være noen beslutninger som tas mens du lager og presenterer beslutningsgrunnlaget? Skal jeg ta med dette, og dette, eller dette? Skal jeg vektlegge dette eller dette? 

Anonymkode: 9223a...a1a

Det var lurt. Tusen takk! Det er noe med å få satt ord på dette😊

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg arbeider som leder og tar mange beslutninger. Noen beslutninger er store, noen er små og andre må fattes raskt. Større beslutninger bruker jeg mye tid på, samler inn informasjon, hører med folk som har erfaring slik at jeg får et kunnskapsnivå som er godt nok til å ta den riktige avgjørelsen. Mindre beslutninger bruker jeg også å sanke info, men bruker mindre tid og ressurser, altså ikke like omfattende. 

Og av og til må man ta raske beslutninger, da må man bare stole på seg selv og følge magefølelsen. 

Hvilke typer beslutninger du skal ha er av stor betydning. Det er forskjell på hvordan man vurderer en medisinsk og økonomisk spørsmål, og konsekvensene av feil valg er også store på ulike måter. 

Anonymkode: ad747...1b4

Nydelig svar. Tusen takk for hjelpen!!

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med arealplanlegging og byggesak, tar daglig beslutninger om søker skal få bygge naust ved hytta si, om en klage skal få medhold eller ikke, osv. 

Anonymkode: 910e5...496

Tusen takk for bidraget. Det gir meg perspektiv på mine arbeidsoppgaver og beslutninger også.🙏🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...