Gå til innhold

Prognose for løvetannbarn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var på et seminar for et par år siden som handlet om disse såkalte løvetannbarna. Det sies at de klarer seg bra, tross en barndom med mye onsorgssvikt, smerte eller traumer av forskjellige slag. 

Men på dette seminaret (som jeg ikke husker hvem som hadde), ble det sagt at forskning nå viser at veldig mange løvetannbarn blir syke voksne og at fortiden ofte innhenter dem i 40 årene. Jeg skulle gjerne hatt noe skriftlig materiell på dette?! Noen som har noe om dette...altså om at prognosen ikke nødvendigvis er så bra som den kan se ut som? 

Anonymkode: 7080d...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er et løvetannbarn? Et uønsket?

Anonymkode: 19e8a...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var på et seminar for et par år siden som handlet om disse såkalte løvetannbarna. Det sies at de klarer seg bra, tross en barndom med mye onsorgssvikt, smerte eller traumer av forskjellige slag. 

Anonymkode: 7080d...da8

Definisjonen av løvetannsbarn er jo at de klarer seg bra. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er et løvetannbarn? Et uønsket?

Nei, løvetannsbarn er barn som blomstrer også under umulige oppvekstforhold. De er som løvetannen som vokser opp fra asfalten. 

Anonymkode: 73252...42e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Definisjonen av løvetannsbarn er jo at de klarer seg bra. 

Nei, løvetannsbarn er barn som blomstrer også under umulige oppvekstforhold. De er som løvetannen som vokser opp fra asfalten. 

Anonymkode: 73252...42e

Løvetannen er jo også uønsket. Tullete navn å bruke på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var løvetannbarn etter hard oppvekst. Er nå 30 år, høyt utdannet, hus og fast jobb. Singel, men trives singel også.

Anonymkode: e9c82...f8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var løvetannbarn etter hard oppvekst. Er nå 30 år, høyt utdannet, hus og fast jobb. Singel, men trives singel også.

Jeg er også 30, har mastergrad, stort hus, fast jobb, mann og ett barn. Jeg hadde en vond oppvekst med mye fysisk og psykisk vold. Vet ikke om det har blitt forsket på, men min teori er at løvetannbarn gjerne er intelligente (trenger ikke være genier, men litt over snittet) og samtidig i god kontakt med eget følelsesliv. Jeg tror ikke jeg hadde klart meg så bra hvis ikke jeg var oppegående nok til å dra meg gjennom dette og ta ansvar for å lage et godt liv for meg selv. Nå sier jeg absolutt ikke at intelligente mennesker ikke kan slite, for det vil jo variere fra person til person og situasjon til situasjon, men jeg tror man er bedre rustet om man er litt ressurssterk.

Anonymkode: f95fd...091

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er løvetannbarn. 33 år gammel, høyere utdanning, jobb, lykkelig gift med barn, hus og hund😊 Kan godt være jeg plutselig får et mentalt sammenbrudd i 40åra, men tror det er forskjell på om grunnen til at en klarer seg bra er fordi en fortrenger fortiden eller om en klarer seg bra fordi en jevnlig håndterer fortiden på en sunn måte. Den første løsningen vil nok ofte hente en inn etterhvert...

Anonymkode: 93b11...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man vet at store deler av de såkalte løvetannbarna får blant annet angst og depresjon i voksen alder. Jeg har dessverre ikke forskningen for hånden akkurat nå. 

Anonymkode: 62b2e...fb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne kanskje vært et løvetannbarn hvis jeg hadde hatt utseendet med meg.

Anonymkode: 221ad...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne kanskje vært et løvetannbarn hvis jeg hadde hatt utseendet med meg.

Anonymkode: 221ad...648

Det er ikke utseendet som er faktoren til hvorfor noen klarer seg bedre enn andre. Det handler enkelt forklart om resiliens som man får både av arv og miljø samt hvilke beskyttelsesfaktorer et barn har rundt seg i oppveksten, som for eksempel en skole med en trygg og god lærer eller støttende slektninger osv. 

Anonymkode: 62b2e...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kanskje ikke et løvetannbarn siden jeg sliter psykisk. Vokst opp i hjem med rus og forskjellige stefedre som alle var voldelige både mot moren min og barna. Jeg opplevde overgrep som jeg fikk skylden for av mor. Nå er jeg i midten av 30 årene og har etter 8 år på aap snart fullført yrkesfaglig utdanning ved voksenopplæring og skal søke jobb. Jeg sliter enormt med selvhat, lav selvfølelse, sosial angst, har unnvikende personlighetsforstyrrelse og gått i terapi i 10 år nå. Jeg har vært i 3 forhold der alle var utro og behandlet meg dårlig og jeg innser at jeg har sår fra barndommen som gjør at jeg tror jeg ikke fortjener bedre. Jeg håper jeg klarer å lære meg å elske meg selv snart og bli lykkelig, for hele livet har jeg bare kjempet for å holde hodet over vannet og jeg er dritt lei av å ha det vondt. Det rare er at jeg vet jeg i det minste er fysisk attraktiv da jeg alltid har fått mye oppmerksomhet og får høre at jeg ser bra ut, men det er jo bare overfladisk og hjelper meg ikke med selvfølelsen og jeg føler meg som et tomt skall.

Anonymkode: f035d...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løvetannbarn er barn som har klart seg godt i livet trass den vonde oppveksten og vanskelige forhold. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også løvetannbarn. Høy utdanning og kunne ha levd et godt etablert liv til tross for psykiske problemer som følge av oppvekst. Så ble jeg rammet av sykdom da jeg var 25 år og er nå ufør.

Anonymkode: c00f3...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er løvetannbarn på 40, eier eget firma med flere ansatte, er gift med to barn. Ingenting tilsier at jeg skal bli syk grunnet barndommen min nå. 

Anonymkode: fec0d...d3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Husker en rapportasjen i politiforum for noen år siden. Husker ikke nøyaktig når, men tror det var mellom 2015-2017. En fyr med sterkt narkomane foreldre, og han og søsknene ble hentet av politi og barnevern. 30 år senere ble han politi og jobbet på samme stasjon som noen av politifolka som henta han som barn jobbet på. Veldig koselig historie, legg den gjerne ut her om du finner den 😊

Anonymkode: 0009d...306

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror løvetannbarn ofte klarer seg bedre enn "orkidebarn", også på lang sikt. 

Absolutt alle jeg vet sliter med ansvar og voksenlivet er slike som har vært bortskjemt og egentlig hatt det for lett under oppvekst. Tåler ikke de minste utfordringer, og alt er "urettferdig" når det ikke går deres vei. Livet må være lekende lett, ellers får de "angst og depresjon". 

Anonymkode: 67c74...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var løvetannbarn, god jobb, god utdannelse, familie osv. Plutselig retraumatisert i førtiårene, nå er jeg helt ødelagt. 

Anonymkode: 44370...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror løvetannbarn ofte klarer seg bedre enn "orkidebarn", også på lang sikt. 

Absolutt alle jeg vet sliter med ansvar og voksenlivet er slike som har vært bortskjemt og egentlig hatt det for lett under oppvekst. Tåler ikke de minste utfordringer, og alt er "urettferdig" når det ikke går deres vei. Livet må være lekende lett, ellers får de "angst og depresjon". 

Anonymkode: 67c74...32f

Det er veldig skummelt å generalisere over sånt. Du kan ikke vite hva andre har opplevd eller hvorfor de er som de er. 

Anonymkode: 44370...763

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...