Gå til innhold

Hvordan si nei til barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nevø og to nieser som er mye hos meg, de er vandt til at jeg som tante spanderer mye på dem, lekeland, mat på restaurant, klær og dyre leker. Nå er situasjonen annerledes jeg har blitt mor selv og har en liten baby, i tillegg til dette har vi brått blitt dårligere stilt økonomisk, da mannen har mistet jobben pga korona (arbeidsplassen gikk konk). Vi greier oss greit, men har mye mindre å rutte med, kun min lønn. Selv jeg står i fare for å miste jobben, men er foreløpig trygg. 

Tantebarna er fremdeles der at de spør om å få bestille pizza, eller kjøpe ting på nett. Jeg har sagt nei, og da har de sagt at jeg som tante ikke bryr meg om dem lenger nå som jeg har fått egen unge. Dette var sårende. 

Hvordan løser jeg dette? 

Anonymkode: 31e77...b50

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

De manipulerer deg, barn kan være skikkelig kyniske. Du får si til dem at de kan ønske seg tingene til jul og bursdag for eksempel.

AnonymBruker
Skrevet

Det viser at de har blitt bortskjemte. Sikkert en god anledning til å lære dem at penger ikke er en selvfølge, men har ingen gode tips.

Anonymkode: 95758...b5d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

De har jo blitt vant til at de får ting fra deg, og nå når situasjonen har endra seg, forstår de kanskje ikke helt det?

Med mindre du faktisk kan si det til dem at "for tiden har jeg ikke veldig mye penger, så jeg har ikke råd til lekeland/dyr leke akkurat nå". Jeg synes det er helt innafor å si til et barn om det blir for mye mas om ting :)

De er ikke bortskjemte, men de er vant til å få et ja fra deg. :)

Anonymkode: e3eca...eb6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Catalina Culès skrev:

De manipulerer deg, barn kan være skikkelig kyniske. Du får si til dem at de kan ønske seg tingene til jul og bursdag for eksempel.

De vet jo ikke grunnen til at de plutselig ikke får alt det de pleide å få før. De er ikke kyniske eller manipulerende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de er 6-7 år eller mer, holder det fint å forklare dem det du har skrevet i hovedinnlegget ditt her! Det kan virke som om dere har hatt et forhold som har handlet mye om ting og "spandering" fremfor å lære hverandre å kjenne og å bruke tid sammen? Barn er vanedyr, og kan nok bli sjalu på babyen, samt koble kuttene i "goder" med det. Barn er ikke små voksne, og tenker heller ikke slik, men de forstår godt når de får en forklaring😊

Anonymkode: 26a09...686

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Tantebarna er fremdeles der at de spør om å få bestille pizza, eller kjøpe ting på nett. Jeg har sagt nei, og da har de sagt at jeg som tante ikke bryr meg om dem lenger nå som jeg har fått egen unge. Dette var sårende. 

Du må bare vise de at du er voksen (forhåpentligvis). Det innebærer å ikke la seg såre over kommentarer som dette, ungene er utspekluerte og prøver seg mye. Vær klar i talen, og stå for det, som du jo har gjort. Kommentarene kan du avvise kontant på en ryddig, men streng måte.

Anonymkode: d576c...f1c

AnonymBruker
Skrevet

Forklar hvorfor du ikke kan kjøpe så mye mer. Min nylig 5-åring ville skjønt det 

Anonymkode: 6938c...2fa

Skrevet

Det viktigste her er vel å lære dem at kjærlighet ikke måles i antall kroner. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de er 6-7 år eller mer, holder det fint å forklare dem det du har skrevet i hovedinnlegget ditt her! Det kan virke som om dere har hatt et forhold som har handlet mye om ting og "spandering" fremfor å lære hverandre å kjenne og å bruke tid sammen? Barn er vanedyr, og kan nok bli sjalu på babyen, samt koble kuttene i "goder" med det. Barn er ikke små voksne, og tenker heller ikke slik, men de forstår godt når de får en forklaring😊

Anonymkode: 26a09...686

Barna er mellom 9-12 år gamle. Trodde de ville forstå situasjonen...

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er ikke i stand til å tenke økonomiske konsekvenser av faktorer i ditt liv med mindre du faktisk sier det til dem, nei. 

Du forteller dem bare at du ikke har så mye penger for tiden. Hvis ikke de forstår det, så sier du bare nei. 🙂

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Nei. Dere kan ikke få alt dere vil her i livet. Ting koster penger og jeg har ikke mulighet til å bruke store summer på dere hele tiden. Å bry seg om noen handler ikke om hvor mye penger man bruker på noen, men på tiden man tilbringer sammen.

Så, nei. Dere kan ikke få ditten og datten. Men jeg vil gjerne være sammen med dere og finne på ting sammen med dere.

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er de gamle nok til å få det forklart og forstå. Jeg var 10 da faren min tok videreutdannelse, i 2 år hadde vi derfor dårlig råd, jeg var vanligvis ganske bortskjemt men forsto såklart at det nå ble en periode der jeg ikke kunne få like mye og vi ikke kunne feks spise på restaurant osv. Det er bare å si nei men forklar hvorfor situasjonen er annerledes nå. 

Det kan jo også være lurt å tenke ut noen alternativer, istedet for bare å si nei til alt så planlegg billige aktiviteter istedet, lag pizza hjemme sammen med tantebarna, dra på tur i skogen osv :) Slik at de forstår at de fremdeles får tid med deg selv om du har fått baby (i fornuftige mengder såklart) og at det er det som er kjærlighet, ikke ting. Forsøk å inkluder dem i ting med baby også, de er store nok til å hjelpe til og fint at de også blir glad i søskenbarnet sitt :)

Anonymkode: a2eb5...149

Gjest RødeFare
Skrevet

Bare forklar dem akkurat hvordan det er, men i klartekst. 

«Jeg elsker dere akkurat like høyt som før, men jeg har ikke så mye penger nå. Vi kan finne på noe gøy sammen som ikke koster penger - hva har dere lyst til?» 

Skrevet

Dette er vel prakteksempelet på hvorfor man ikke skal skjemme bort barn, fordi man plutselig står i en situasjon der man ikke lenger kan fortsette på den måten, og da sliter barna med å forstå hvorfor...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, RødeFare skrev:

Bare forklar dem akkurat hvordan det er, men i klartekst. 

«Jeg elsker dere akkurat like høyt som før, men jeg har ikke så mye penger nå. Vi kan finne på noe gøy sammen som ikke koster penger - hva har dere lyst til?» 

Jeg har foreslått at vi kan gå på tur sammen eller ha filmkveld hjemme hos meg, men dette har de ikke lyst til. De vil helst bare gjøre det som koster penger, kjøpe ting på spill, bestille mat eller lignende...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...