Gå til innhold

Barnebursdag nå som skolen åpner igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå som skolene og barnehagene er åoene igjen. Hvordan er det da med å invitere inn til klassebursdag?

Anonymkode: 40cea...fe2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå som skolene og barnehagene er åoene igjen. Hvordan er det da med å invitere inn til klassebursdag?

Anonymkode: 40cea...fe2

FHI har tidligere meldt at utebursdag er ok, med skoleregler. Dvs du må sikre at alle vasker hender, porsjonsanrette alt, papirhåndkle til toalett osv, og at allerede holder 1 meter avstand og det er kun de fra samme kohort/ gruppe som kan delta.

Jeg hadde ikke orket...

Anonymkode: e7b16...3db

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det finnns egen rettleder for barnebursdager. 

Anonymkode: a4fb1...4c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig nødvendig??? Ungene forstår vel at det blir vanskelig nå. Skaper mye press på andre foreldre også både helsemessig og økonomisk. 

Anonymkode: 0ea11...caf

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig nødvendig??? Ungene forstår vel at det blir vanskelig nå. Skaper mye press på andre foreldre også både helsemessig og økonomisk. 

Anonymkode: 0ea11...caf

Økonomisk har ingenting med saken å gjøre, det er bare å dra en annen diskusjon inn i denne - som handler om smittevern.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Teatrica skrev:

Økonomisk har ingenting med saken å gjøre, det er bare å dra en annen diskusjon inn i denne - som handler om smittevern.

Uenig i at denne diskusjonen bare handler om smittevern. MANGE barn har hatt bursdag siden landet stengte 12. mars. Uten å ha fått feire. Personlig ville jeg syntes det var ekstremt ego å invitere til fest for lille Lise som har bursdag 20. mai, når bursdagen til fem av venninnene har passert i stillhet siden mars.

Anonymkode: 7b776...2e7

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uenig i at denne diskusjonen bare handler om smittevern. MANGE barn har hatt bursdag siden landet stengte 12. mars. Uten å ha fått feire. Personlig ville jeg syntes det var ekstremt ego å invitere til fest for lille Lise som har bursdag 20. mai, når bursdagen til fem av venninnene har passert i stillhet siden mars.

Kanskje ikke bare smittevern, men jeg reagerte mest på at økonomi ble dratt inn i dette - for det er en generell diskusjon og har ingenting med smittesituasjonen vår å gjøre. 

Når det er sagt, er jeg heller ikke enig med deg at siden "Lise ikke fikk feire bursdagen sin, fordi Per og Mari ikke fikk feire sine". Hvor lenge skal vi holde på slik da? Ett år slik at vi alle står likt igjen - nei ærlig talt, det får være måte på til dugnadsånd.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Teatrica skrev:

Kanskje ikke bare smittevern, men jeg reagerte mest på at økonomi ble dratt inn i dette - for det er en generell diskusjon og har ingenting med smittesituasjonen vår å gjøre. 

Når det er sagt, er jeg heller ikke enig med deg at siden "Lise ikke fikk feire bursdagen sin, fordi Per og Mari ikke fikk feire sine". Hvor lenge skal vi holde på slik da? Ett år slik at vi alle står likt igjen - nei ærlig talt, det får være måte på til dugnadsånd.

Jeg synes vi kan holde på slik til august, i alle fall.   Alle vet jo at dersom noen arrangerer barnebursdag nå, så vil det ikke la seg gjøre å overholde smittevernreglene. Derfor er det ego.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes vi kan holde på slik til august, i alle fall.   Alle vet jo at dersom noen arrangerer barnebursdag nå, så vil det ikke la seg gjøre å overholde smittevernreglene. Derfor er det ego.

Jammen, dét er jo noe annet enn at vi ikke skal feire fordi noen andre ikke fikk feire i mars/april... Det var jo nettopp derfor jeg mente at dette var en diskusjon om smittevernreglene, ikke om økonomi, eller hvem det eventuelt er urettferdig for...

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for ett idiotisk resonnement

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Loff77 skrev:

Herregud for ett idiotisk resonnement

Neivel. Så er du vel ikke forelder til et barn som ikke har fått feire bursdag pga korona.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neivel. Så er du vel ikke forelder til et barn som ikke har fått feire bursdag pga korona.

Og her, folkens, har vi et primaeksempel på dagens paraply/curlingforeldre som både skole og barnehage synes det er pyton å måtte forholde seg til.

Gratulerer

Anonymkode: 8d258...fcb

• Liker 8
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes fryktelig synd på dere altså. Herregud misunnelsen lenge leve, du er jo ett større barn en barna jo.

Ingen bør feire resten av livet da siden noen ikke fikk feiret denne våren, koko

Endret av Loff77
Skrevet

Hvis det lar seg gjennomføre så hvorfor ikke. 
Du har som forelder et stort ansvar med å invitere til dette, orker du og vet du klarer det så ser jeg ikke problemet.  
Man kan ihvertfall ikke la være å feire bursdag fordi at de som hadde forrige mnd ikke fikk feiret, de som hadde i januar har jo feiret, så det er ikke et punkt jeg hadde brukt som grunn for å droppe bursdagen. 
Følg retningslinjer, forhør deg med foreldre til barn som eventuelt blir invitert og gå en ekstra runde med deg selv om du orker å ta på deg det ansvaret det medfører. 
Gratulerer med dagen til poden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Loff77 skrev:

Synes fryktelig synd på dere altså. Herregud misunnelsen lenge leve, du er jo ett større barn en barna jo.

Ingen bør feire resten av livet da siden noen ikke fikk feiret denne våren, koko

Veldig uinteressant å diskutere med deg, loffen. Hold deg til tråder der du har relevant erfaring å bidra med.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og her, folkens, har vi et primaeksempel på dagens paraply/curlingforeldre som både skole og barnehage synes det er pyton å måtte forholde seg til.

Gratulerer

Anonymkode: 8d258...fcb

Skaff deg noen barn du, så kan vi ta diskusjonen igjen da 😀

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Loff77 skrev:

Å herregud. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av da Tina

Anonymkode: a10cf...c57

AnonymBruker
Skrevet

Her er barnebursdagene startet opp fra neste uke. Det har jo nå kommet oppdateringer i veiledningen, og 1 meters reglen er ikke tilstedet lengre for de mindre barna. Det står at de kan omgås som i barnehagen. Det er nå kun oppfordring til større barn og ungdom. Slik rådene ligger nå, er det ikke veldig mye stress å feire bursdag og spesielt når nå gruppene er større igjen. Fra i morgen er gruppene aldersbestemte hos oss igjen, og det blir derfor enklere å invitere også. Jeg vet naboen her skal ha, og alle kommer dit. Ingen avmeldinger og alle gleder seg stort.

klipper inn oppdaterte råd fra fhi.no;

Barnebursdager

Nå som barnehager og skolene åpner, er det mulig å gjennomføre bursdagsfeiring så lenge smittevernrådene nedenfor ivaretas. Det vil si:

• Ingen syke kan møte, selv ikke ved milde symptomer på luftveisinfeksjon. Dette gjelder også barn og unge som er i karantene eller isolasjon.
  • Det må være mulig å overholde god håndhygiene, og håndvask eller hånddesinfeksjon skal være lett tilgjengelig. Hender bør rengjøres ved ankomst, før spising og når besøket er over.
  • De inviterte bør fortrinnsvis være fra de samme gruppene (kohortene) som barnet er i på skolen/i barnehagen. For ungdommer bør det være andre fra samme gruppe/klasse på skolen. Hensikten med dette er at barn og unge skal ha et begrenset antall kontakter.
  • Barn kan leke sammen og omgås slik de gjør i barnehage/skole, men unngå unødvendig nærkontakt, som for eksempel klemming og håndhilsing.
  • For større barn og ungdommer oppfordres det fortsatt til å holde én meters avstand til hverandre.
  • Det bør unngås at andre ledsagere/deltagere er tilstede. Dersom dette er nødvendig for enkelte barn, må ledsager holde avstand til andre barn og voksne samt følge vanlige smittevernråd.
  • Feiringen bør helst skje utendørs. Ved innendørs feiring er det særlig viktig å ha god nok plass slik at alle kan holde anbefalt avstand.
  • Foresatte til bursdagsbarnet/arrangør bør tilstrebe å holde avstand til de andre barna som de ellers ikke er nærkontakt til.
  • Mat bør serveres ferdig i porsjoner, også kake. Husk rene hender hos både de som serverer og de som spiser.

Anonymkode: 9e663...de0

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig uinteressant å diskutere med deg, loffen. Hold deg til tråder der du har relevant erfaring å bidra med.

Å har god erfaring med folk som ikke er helt på nett jeg😀

• Opprett ny...