AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #1 Skrevet 10. mai 2020 Jeg er i 30-årene, og foreldrene mine har mast om barnebarn i alle år. De skjerpet seg da jeg sa at nå var det nok, men likevel merker jeg at de svært gjerne ønsker at jeg skal få barn. Mammas største ønske i livet var å få barn, og det fikk hun. Meg og min bror. Jeg skjønner at for henne var dette viktig. Men jeg vil ikke ha barn, jeg liker ikke barn og har ingen interesse for dem. Min bror har heller ikke vist noen interesse for barn, og har heller ikke en kjæreste. «Alle» i mammas omgangskrets har barnebarn og dette blir jo et naturlig tema når de møtes. Tror hun blir misunnelig:/ Men det er jo ikke mitt ansvar? Jeg kan jo ikke få barn kun for at hun skal bli bestemor. Jeg føler likevel på det, og synes selvsagt det er trist at hun ikke får oppleve det. Men jeg vil overhode ikke bli mor, så da blir jo det vanskelig. Dere andre barnløse, kjenner dere også på litt dårlig samvittighet? Eller dere som har voksne barn som ikke vil ha barn, synes dere at det er trist? Anonymkode: 6dd4e...964 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #3 Skrevet 10. mai 2020 Har selv barn, men jeg synes absolutt ikke du skal ha dårlig samvittighet! Barn eller ikke barn er et dypt personlig valg, og ikke noe man skal presses til. Anonymkode: 217e7...d26 14
Scoops Skrevet 10. mai 2020 #5 Skrevet 10. mai 2020 Nå er ikke jeg barnløs så kanskje ikke helt rette personen til og svare,men gjør det uansett, da jeg var som deg og hadde null interesse av å få barn ,men hadde en mor som ønsket seg det mest av alt.. Jeg syns absolutt ikke det er ditt ansvar nei,du kan ikke få ett barn bare for å glede din mor, skjønner at det kan være sårt for henne, men man kan ikke ta det som en selvfølge og få barnebarn.. 4
Butternut Skrevet 10. mai 2020 #6 Skrevet 10. mai 2020 Nei har aldri hatt dårlig samvittighet. Jeg har tidligere hørt det flere ganger av familien ja - men jeg lever livet slik som jeg vil til den grad at alle har innfunnet seg med det og sluttet og snakke om det. 4
S4050-R40B Skrevet 10. mai 2020 #7 Skrevet 10. mai 2020 Er 30 selv, yngst av tre søsken, hvor ingen av oss har barn. For de to andre skjer det mest sannsynlig ikke at de får barn, og for meg er det garantert, siden jeg har sterilisert meg. Jeg føler absolutt ikke på skyldfølelse på grunn av mitt valg om å ikke få barn. MEN jeg er veldig veldig heldig, da mamma aldri har maset, hintet eller sagt direkte til meg at hun vil bli bestemor og at det er min oppgave. Hun har alltid støttet meg, og sagt at om det kommer barnebarn så er de hjertelig velkommen, men at jeg har et liv jeg trives med er en million ganger viktigere. Hadde jeg hatt foreldre som maset, og presset så vet jeg ikke om jeg hadde hatt skyldfølelse eller ikke. Men hadde nok følt frustrasjon og sinne tenker jeg. Hvis du ikke vil ha barn, følg den følelsen, ikke la noen presse deg. Du vet best seov hva som passer for deg ❤️ 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #8 Skrevet 10. mai 2020 Jeg er 60 år og er vel i vanlig bestemoralder, men ingen av mine barn har produsert noe avkom enda. Jeg savner overhodet ikke barnebarn. Jeg har en interessant og krevende jobb, trener og har mange aktiviteter med venninner, og har hverken lyst eller behov for å være en oppofrende bestemor som "må" prioritere å bruke tid på barnebarn. Anonymkode: a88a5...9b3 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #9 Skrevet 10. mai 2020 Nei, det er ikke ditt ansvar. Selv har jeg bare ett barn, og jeg ønsker også at jeg får barnebarn en gang. Men jeg kommer aldri til å si det til ham (i alle fall ikke før det eventuelt skjer), for mest av alt ønsker jeg at han skal være lykkelig og leve det livet han selv ønsker å leve. Han har ikke noe ansvar for min lykke og kan selvfølgelig ikke noe for at han er den eneste som kan gi meg barnebarn. Anonymkode: 49737...888 4
Pia Sofia Skrevet 10. mai 2020 #10 Skrevet 10. mai 2020 Nei, det skal du ikke ta hensyn til! Jeg ønsker meg også barnebarn om 10-15 år, men det tar jeg overhodet ikke som noen selvfølge! Jeg har valgt å få ett barn og da er jo sjansen stor for at det enten velges vekk eller at min sønn eller evnt fremtidig dameikke kan få. Men jeg kunne heller ikke lage flere barn fordi jeg ville ha større sjanse til å få barnebarn😅 Barnebarn er ingen selvfølge, det blir eller ikke, og det er det kun de som evnt skal lage/adoptere som bestemmer, ingen andre! I ditt tilfelle ville jeg bare sagt at du har bestemt deg, og sånn er det med den saken! Sjansen er forresten stor for at broren din enten lager eller treffer en dame med barn, så tipper det løser seg for gamlingene på sikt😉 Hvis ikke, så må de ta ansvar selv! Finne noen som trenger besteforeldrene! F eks par som har alle sine gamlinger på andre siden av landet el.l. 4
tussi680 Skrevet 10. mai 2020 #11 Skrevet 10. mai 2020 Nei, ikke få dårlig samvittighet pga det. Har en sønn som ikke har fått barn ennå sjøl men jeg maser ikke,selv om han har kjæreste nå. Legg deg ikke i selen, gjør heller som du føler.
Humle Brumle Skrevet 10. mai 2020 #12 Skrevet 10. mai 2020 Det er overhode ikke ditt ansvar! Du ba ikke om å bli født, det var de som valgte å ha deg. Jeg syns ikke du skal føle ansvar for å gi et barnebarn til dem. Hvis de fortsatt er relativt unge og spreke kan de kanskje melde seg til å bli fosterforeldre eller være ekstrahjelp på barnehage eller skole? Å få barnebarn er ikke den eneste muligheten å gi omsorg og kjærlighet til et barn hvis man er glad i barn. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #13 Skrevet 10. mai 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 60 år og er vel i vanlig bestemoralder, men ingen av mine barn har produsert noe avkom enda. Jeg savner overhodet ikke barnebarn. Jeg har en interessant og krevende jobb, trener og har mange aktiviteter med venninner, og har hverken lyst eller behov for å være en oppofrende bestemor som "må" prioritere å bruke tid på barnebarn. Anonymkode: a88a5...9b3 Hvordan kommer du til å ta det om en av barna dine skal bli forelder? Bare spør altså Anonymkode: d41af...68b 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #15 Skrevet 10. mai 2020 Har en mor som stadig hinter til når jeg får barn i samtaler som handler om barn, selv hvor mange ganger jeg har sagt jeg ikke vil ha barn. Har likevel ingen dårlig samvittighet for å ikke ha lyst på barn. Det er hennes eget ansvar å fylle det tomrommet hun selv lager. Det er mye en kan gjøre i samfunnet for å føle seg ønsket av noen små mennesker. Anonymkode: f4dd3...460 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #16 Skrevet 10. mai 2020 Har ikke dårlig samvittighet, men gruer meg til det blir mas fra svigerfamilien. Vi er fortsatt studenter så vi slipper unna. «NÅR du får barn» hører jeg ofte fra min egen familie, men har ikke dårlig samvittighet av den grunn. Anonymkode: 61b9f...be4 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #17 Skrevet 10. mai 2020 Nei, ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Anonymkode: 7f062...b6b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #18 Skrevet 10. mai 2020 Nei, man kan selvsagt ikke få barn bare for å tilfredsstille andre. Du må gjøre det som kjennes riktig for deg. Anonymkode: e5735...b46
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #20 Skrevet 10. mai 2020 Jeg får barn til sommern så har kanskje ikke mye å si her. Men hadde absolutt ikke fått dårlig samvittighet om jeg hadde valgt å la vær. Søstra mi er i 30 årene og bestemt seg for å ikke få barn, og som mamma selv har sagt, så er det opp til oss om vi ønsker det eller ei. Er ikke noen selvfølge å få barn, og ihvertfall ikke å bli bestemor. Anonymkode: 9470b...a37 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå