AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #1 Skrevet 10. mai 2020 Hei. Kan jeg og kjæresten reise på ferie (når det er lov) dersom jeg får AAP? Anonymkode: ab8dc...f3e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #2 Skrevet 10. mai 2020 Dere kan dra på ferie, men på AAP har du ikke rett på betalt ferie. Du kan etter avtale med arbeidsgiver/nav få fri uten lønn. Anonymkode: 3406a...7dd
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #3 Skrevet 10. mai 2020 Jeg har snakket med to sosionomer og psykiateren min om dette. De har sagt at det går greit å dra på en helgetur til utlandet, og å besøke familie i Norge, uten å gi beskjed - så lenge du kan følge aktivitetsplanen din. Hvis du skal til utlandet lengre enn en helg, må du søke om dette. Jeg er ikke sikker på om du vil få betalt de dagene du er vekkreist, men når jeg snakket med mine behandlere virket det som det var mulig å motta penger. Uansett, du må sende inn en søknad i forveien! Anonymkode: f1bf3...7c3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #4 Skrevet 10. mai 2020 Du kan søke nav om å få beholde aap under ferie til utlandet, som oftest går dette greit så lenge ferien er avtalt på forhånd og ikke går utover de tiltakenen du har. Reiser du uten at det er klargjort med nav så må du krysse av for ferie på meldekortet, og da vil du ikke få utbetaling for de dagene du var utenlands Men søk om å få beholde aap under ferie, dette gjør du enkelt ved å logge deg på ditt nav Anonymkode: 28f3b...335 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #5 Skrevet 10. mai 2020 Husk at du ikke kan ta ferie med mindre det er stopp i alle tiltak, som hvis du går fast i behandling, må det være en naturlig stopp i behandlingen (grunnet ferie hos behandler). Og som noen nevner over, det må søkes til NAV for å få AAP-en opprettholdt under feriereise til utlandet. Jeg gjorde det en gang da jeg gikk på AAP, det ble godkjent med en gang og gikk helt fint - da på grunn av at det ikke ville være noe å gjøre for meg uansett grunnet ferieavvikling i tiltakene. Anonymkode: 2ae55...16d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #6 Skrevet 10. mai 2020 Ja du kan søke og få 4 uker, men etter den store saken i media så tror jeg du slipper å søke om du skal innenfor EU. Anonymkode: 13ac6...e64
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #7 Skrevet 10. mai 2020 Takk for svar. Men jeg ser ikke hvordan dette skulle ha gått utover tiltaket mitt uansett? Jeg drar på ferie i skolens ferier, jeg er student. Så dette vil ha null innvirkning på tiltaket mitt. MÅ man si ifra uansett? De kan jo ikke finne det ut hvis jeg reiser i ferien, hvorfor skal de vite det liksom? TS Anonymkode: ab8dc...f3e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #8 Skrevet 10. mai 2020 Jeg måtte jobbe i praksis absolutt hele ferien på AAP, søkte om 2 ukers ferie siden søsteren min som bor i Usa var i Norge og fikk blankt nei. Anonymkode: 3a92f...16b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #9 Skrevet 10. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Men jeg ser ikke hvordan dette skulle ha gått utover tiltaket mitt uansett? Jeg drar på ferie i skolens ferier, jeg er student. Så dette vil ha null innvirkning på tiltaket mitt. MÅ man si ifra uansett? De kan jo ikke finne det ut hvis jeg reiser i ferien, hvorfor skal de vite det liksom? TS Anonymkode: ab8dc...f3e Pga regler. Derfor. Anonymkode: 2aa24...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #10 Skrevet 10. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Så dette vil ha null innvirkning på tiltaket mitt. MÅ man si ifra uansett? De kan jo ikke finne det ut hvis jeg reiser i ferien, hvorfor skal de vite det liksom? Du må sende meldekort. På meldekortet må du svare på spørsmålet om du har vært i utlandet/hatt ferie. Svarer du nei der, er det vel regelrett svindel, altså straffbart og ulovlig. Spill med åpne kort, det går meget sannsynlig helt fint. Som du sier, det går ikke ut over tiltaket ditt. Etter min erfaring er det da helt greit. Du får neppe avslått en slik søknad, særlig ikke etter oppvasken det har vært med NAV i forhold til dette. Bare ikke finn på å lyve på meldekortet - uavhengig av EU/EØS-regler er dette ulovlig. Anonymkode: 2ae55...16d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #11 Skrevet 10. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Men jeg ser ikke hvordan dette skulle ha gått utover tiltaket mitt uansett? Jeg drar på ferie i skolens ferier, jeg er student. Så dette vil ha null innvirkning på tiltaket mitt. MÅ man si ifra uansett? De kan jo ikke finne det ut hvis jeg reiser i ferien, hvorfor skal de vite det liksom? TS Anonymkode: ab8dc...f3e Ja. Du er pliktig til å informere om det. Hvis det ikke har noen innvirkning på tiltaket ditt og du ikke har noe å skjule så ser jeg ikke hva som skulle være problemet med å si i fra? Om de ikke finner det ut? Tja, hvem vet? Våger du å ta sjansen? Ønsker du en ren samvittighet? Anonymkode: c1eb4...bff 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #12 Skrevet 10. mai 2020 Og jo, NAV har muligheter til å finne ut om du har vært i utlandet. Det er ikke akkurat som man ikke legger igjen spor. Flere har gått på den enkle smellen når de har prøvd å lure til seg ferie samtidig som de får støtte fra fellesskapet, at de har sendt meldekortet fra utlandet. Det med hvor meldekortet sendes er dog ikke det eneste NAV har for å sjekke deg. Det er ingen vits å ikke følge reglene på dette. Anonymkode: 2ae55...16d 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #13 Skrevet 10. mai 2020 Er man på Nav så er man også eid av staten, sykt irriterende, men sånn er det. Anonymkode: 3a92f...16b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #14 Skrevet 11. mai 2020 Tull.... så lenge det ikke går utover aktivitetsplanen din kan du fint reise til syden f eks. Du må holde deg innenfor eøs og trenger ikke si noe som helst til nav. Og i hvert fall ikke søke. saueflokken her inne leser kanskje ikke aviser men kan starte med å google nav skandalen. Anonymkode: 7afe7...b77
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #15 Skrevet 11. mai 2020 Mels deg inn i fb-gruppa aap-aksjon. Skikkelige svar der. Det ab....b77 Skriver er rett. Anonymkode: 93107...052
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #16 Skrevet 11. mai 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har snakket med to sosionomer og psykiateren min om dette. De har sagt at det går greit å dra på en helgetur til utlandet, og å besøke familie i Norge, uten å gi beskjed - så lenge du kan følge aktivitetsplanen din. Hvis du skal til utlandet lengre enn en helg, må du søke om dette. Jeg er ikke sikker på om du vil få betalt de dagene du er vekkreist, men når jeg snakket med mine behandlere virket det som det var mulig å motta penger. Uansett, du må sende inn en søknad i forveien! Anonymkode: f1bf3...7c3 Hvis man får søknaden innvilget får man betalt som vanlig. Anonymkode: 5946d...6c6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #17 Skrevet 11. mai 2020 Det tar ca 2 minutter å sende den søknaden elektronisk, så du har ditt på det tørre. Ser ikke helt hvorfor det skal være noe stress å gjøre det, hvis du studerer som tiltak og skal reise i skoleferien får du det jo høyst sannsynligvis innvilget. Anonymkode: d06a4...ba5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #18 Skrevet 11. mai 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Men jeg ser ikke hvordan dette skulle ha gått utover tiltaket mitt uansett? Jeg drar på ferie i skolens ferier, jeg er student. Så dette vil ha null innvirkning på tiltaket mitt. MÅ man si ifra uansett? De kan jo ikke finne det ut hvis jeg reiser i ferien, hvorfor skal de vite det liksom? TS Anonymkode: ab8dc...f3e Fordi du skal være tilgjengelig hvis Nav kaller deg inn, derfor er reglene sånn. Det står kravene når man mottar AAP Anonymkode: 028eb...bcd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå