AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #1 Skrevet 10. mai 2020 Føler helsestasjon er for unge mennesker og andre som gjerne trenger litt ekstra oppfølging. Andre som har den følelsen? Først gikk jeg til jordmor, følte det egentlig var helt bortkastet. Nå er det helsesykepleier og samme tullet der. Masse prat om selvfølgeligheter og føler at de snakker med overhyggelig stemme. Jeg klarer å lese meg opp på det jeg trenger å vite, og viser seg jo at jeg til og med var mer oppdatert enn helsesykepleier på enkelte områder. Blir oppgitt over et så dårlig tilbud. Vurdere å kutte ut hele helsestasjonen og heller ta vaksine og veiing hos lege. Anonymkode: 78dc9...77e 7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #2 Skrevet 10. mai 2020 Den kom i feil forum, beklager det. Anonymkode: 78dc9...77e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #3 Skrevet 10. mai 2020 Ikke for å få råd. Men det er nyttig at de sjekker øyne, utvikling, setter vaksine osv osv. Og så er jo jobben deres å veilede de som trenger det + plukke opp de som trenger veiledning, men ikke forstår det selv. Anonymkode: 1bda1...fc0 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #4 Skrevet 10. mai 2020 Det er jo for å sikre barna, ikke oss foreldre. Mye rart som blir oppdaget på helsestasjon. Anonymkode: 6c9e9...ac5 4
duplexx Skrevet 10. mai 2020 #5 Skrevet 10. mai 2020 Nei, vi følte egentlig det var jævla bortkastet. Med nr. 1 ble vi fulgt opp av fysio, som viste seg bare være tull og unødvendig. Det aller meste går seg alltid til. Med nr. 2 ble vi ikke hørt da baby hadde nesten åpen gane, kort tungebånd og havnet på sykehus via ambulanse ved flere anledninger. Verken HS eller barnelege tok oss på alvor. De mente også baby nr. 2 lå langt motorisk bak, hvilket baby gjorde fordi den kom i seteleie. Men alt i all var det faan meg bortkastet med tid! Mammainstinktet var kraftigere enn det fjaset jeg fikk prakket på fra helsestasjon, som for øvrig rotet til en hverdag med bitteliten baby og sliten nybakt mamma. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #6 Skrevet 10. mai 2020 Husker tiden hos helsesøster med barna. Totalt bortkastet... Fikk aldri svar på noe som jeg lurte på. Var liksom redd for å svare å si en mening om noe. Alt var diffust, dro derfra med flere spørsmål enn når jeg kom.. Anonymkode: 17fec...78f 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #7 Skrevet 10. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke for å få råd. Men det er nyttig at de sjekker øyne, utvikling, setter vaksine osv osv. Og så er jo jobben deres å veilede de som trenger det + plukke opp de som trenger veiledning, men ikke forstår det selv. Anonymkode: 1bda1...fc0 Vil jo selvfølgelig ha oppfølging av mitt barn, men tenker en lege vil klare den jobben like godt som en helsesykepleier. Anonymkode: 78dc9...77e 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #8 Skrevet 10. mai 2020 Helsestasjonen er kjempeviktig for de som trenger den. Både for å få tips og råd, men også for at det offentlige skal kunne plukke opp foreldre som sliter og barn som ikke har det bra. Anonymkode: 65e28...8bf 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #9 Skrevet 10. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Helsestasjonen er kjempeviktig for de som trenger den. Både for å få tips og råd, men også for at det offentlige skal kunne plukke opp foreldre som sliter og barn som ikke har det bra. Anonymkode: 65e28...8bf Det er jeg enig i. Men for vanlige, oppegående folk blir det bare bortkastet tid. Anonymkode: 78dc9...77e 4
Humle Brumle Skrevet 10. mai 2020 #10 Skrevet 10. mai 2020 Når man har sånne kontroller til helsestasjonen så er det også for å plukke opp folk som trenger mer oppfølging. Det kan hjelpe med å beskytte barn mot omsorgssvikt, plukke opp fødselsdepresjon og spre viktig informasjon. Hvis du føler det ikke er noe for deg så er det greit. Men for mange kan helsestasjon være en veldig nyttig ressus og kanskje til og med livreddende. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #11 Skrevet 10. mai 2020 Jeg hadde meget god hjelp fra helsesøster da jeg fikk mitt andre barn. Jeg hadde problemer med amming og sykdom, og helsesøster kom hjem til meg en gang i uka den første måneden. Deretter dro jeg og baby dit en gang i uka i en måned. Hun var helt fantastisk, og med hennes hjelp løste alle problemene seg. Med første barn var det annerledes, annen kommune og annen helsesøster. Der var det mer pludring med babystemme og merkelige råd og oppleksing om at man må da lage all babymat selv fra grunnen av. Anonymkode: faa15...03f 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #12 Skrevet 10. mai 2020 2 minutter siden, Ny medlem skrev: Når man har sånne kontroller til helsestasjonen så er det også for å plukke opp folk som trenger mer oppfølging. Det kan hjelpe med å beskytte barn mot omsorgssvikt, plukke opp fødselsdepresjon og spre viktig informasjon. Hvis du føler det ikke er noe for deg så er det greit. Men for mange kan helsestasjon være en veldig nyttig ressus og kanskje til og med livreddende. Akkurat som jeg skriver i begynnelsen. Det er for unge mødre og folk som trenger ekstra oppfølging. Anonymkode: 78dc9...77e 1
Imperfectionibus Skrevet 10. mai 2020 #13 Skrevet 10. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å få råd. Men det er nyttig at de sjekker øyne, utvikling, setter vaksine osv osv. Og så er jo jobben deres å veilede de som trenger det + plukke opp de som trenger veiledning, men ikke forstår det selv. Anonymkode: 1bda1...fc0 Det gjør en lege og. Forskjellen er at en lege sender deg til øyenlege med barna for synssjekk og har lav terskel for å sende barna til ørelege om en bare har et minimum av misstanke 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #14 Skrevet 10. mai 2020 Jeg syns i utgangspunktet det er et godt tilbud, hadde en annen helsestasjon med mine to første barn og fikk mye nyttige råd og god oppfølgning. Nå med tredjemann er jeg på en ny helsestasjon, og hun som er helsesykepleier kan ingenting. Spør jeg om noe får jeg ikke noe svar, eneste infoen jeg får er det som står i de brosjyrene. Fant ut forrige gang at hun ikke engang er utdannet helsesykepleier 🙄 Anonymkode: 365d9...61f 2
Humle Brumle Skrevet 10. mai 2020 #15 Skrevet 10. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat som jeg skriver i begynnelsen. Det er for unge mødre og folk som trenger ekstra oppfølging. Anonymkode: 78dc9...77e Men hvis alle drar dit kan man plukke ut de som trenger ekstra oppfølging. Det er veldig mange som kvier seg til å spørre om hjelp. Da blir det kanskje lettere hvis «alle» har vært der og at det er et oppfølging tilbud for alle.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #16 Skrevet 10. mai 2020 1 minutt siden, Ny medlem skrev: Men hvis alle drar dit kan man plukke ut de som trenger ekstra oppfølging. Det er veldig mange som kvier seg til å spørre om hjelp. Da blir det kanskje lettere hvis «alle» har vært der og at det er et oppfølging tilbud for alle. Flott at tilbudet er der, men kjenner at det ikke er noe for meg. Kommer heller ikke til å benytte meg av jordmor ved neste graviditet. Synes rett og slett de har for dårlig kunnskap og er lite lydhør for annet enn det de selv kan. Anonymkode: 78dc9...77e 2
Humle Brumle Skrevet 10. mai 2020 #17 Skrevet 10. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flott at tilbudet er der, men kjenner at det ikke er noe for meg. Kommer heller ikke til å benytte meg av jordmor ved neste graviditet. Synes rett og slett de har for dårlig kunnskap og er lite lydhør for annet enn det de selv kan. Anonymkode: 78dc9...77e Da har du sikker vært uheldig med hvem du fikk😕 synd at du fikk dårlig oppfølging. Håper du har et godt forhold til fastlegen din😊 hvis jeg ikke tar feil, så kan du få alt av oppfølging og sånt der.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #18 Skrevet 10. mai 2020 Helt enig med HI, har bare vært en ekstra byrde/stress å dra dit. Vi ønsker kun vaksinene, men hverken fastlege eller vaksinekontor gir babyer og småbarn vaksinene de skal ha her. Så da har vi ikke noe valg (stor by i Norge). Ble også henvist til fysio, helt bortkastet selv om de mente det var så viktig. Alt ble selvfølgelig avlyst pga corona, da var det ikke så nøye lenger og vi løste det selv som vanlig. Veldig godt å høre at flere mener det samme som oss, har følt meg litt sær som synes jeg vet bedre selv. Har det vært noe vi føler bør sjekkes ut er det rett til lege, helsestasjon kan ikke gjøre noe uansett og blir bare et ekstra mellomledd som betyr mer tid til vi får svar. Føler de er der for å hjelpe de som er usikre og for å sørge for å varsle om omsorgssvikt, og det er selvfølgelig mye viktigere enn at jeg synes det er bortkastet tid - men veldig godt å kunne syte her Anonymkode: c559e...1c6 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #19 Skrevet 10. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Husker tiden hos helsesøster med barna. Totalt bortkastet... Fikk aldri svar på noe som jeg lurte på. Var liksom redd for å svare å si en mening om noe. Alt var diffust, dro derfra med flere spørsmål enn når jeg kom.. Anonymkode: 17fec...78f Har helt lik erfaring. Sjokkerende at de har så lang utdannelse, og samtidig kan/må fremstå så lite smarte. Fikk mer fornuftige svar her inne og på Barnimagen-forumet enn jeg gjorde på helsestasjonen. Anonymkode: 7fb4f...cac
Sinsiew Skrevet 10. mai 2020 #20 Skrevet 10. mai 2020 Jeg trodde jeg skulle ha mye bruk for det. Var 23 da førstemann kom, og trodde jeg kom til å ha masse spm. Men nei. Føler ikke at jeg har noe utbytte at timer hos hs, annet enn vekt/mål og vaksiner. Det blir mest pjatting med når hs kommer med sine anbefalinger og de retningslinjene de *må* følge. Ellers er hs en herlig dame med masse humor og godt humør. Ender ofte med at vi sitter og skravler bort timen om helt andre ting enn baby og småbarn 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå