Gå til innhold

Støttekontakt - erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er det noen her som har erfaring med å ha støttekontakt, evt. jobber som støttekontakt? Jeg er i 30-årene, og har ingen nettverk, kan ikke kjøre bil, sliter med å komme meg ut, har psykiske utfordringer. Jeg tenkte kanskje det hadde vært noe å prøve å skaffe meg støttekontakt som kan hjelpe meg å komme meg ut litt, eller bare prate litt. Er det realistisk å forvente at jeg finner en person på min alder som kan hjelpe meg? Kan dere dele erfaringer? Hvordan foregår dette? Kan man "velge" en person, eller blir noen tildelt? Kan man ha kriterier som kjønn, alder, personlighet osv? Kanskje dumme spørsmål, men jeg har ingen erfaring med dette.

Anonymkode: 85f6f...fb9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hatt støttekontakt, men har hatt oppfølging fra psykiatrisk sykepleier i kommunen og fra ambulant team der vi har både gått og kjørt turer, vært på kafé eller bare sittet hjemme hos meg. Vil virkelig anbefale det, har hjulpet meg veldig mye. Hjelper også å få snakket om de psykiske problemene med noen med kompetanse på dette. Fastlege kan sende henvisning ☺️

Anonymkode: 48150...5f8

• Liker 3
Skrevet

Enn blir tildelt en støttekontakt, men du får først møte personen engang før du takker ja eller nei til at denne personen blir din støtte kontakt.

Du kan legge inn ønsker om ulike preferanser, men ikke sikkert at de har noen som matcher helt.  Ofte er støtte kontaktene veldig unge, eller litt eldre da folk mellom 25 og 60 gjerne er opptatt av jobb og familie.Oftest når kommunen skal matche støtte kontakt med deg går de etter interesser og hva du trenger hjelp med.

En støtte kontakt skal feks dra deg med ut på aktiviteter. Feks gå turer, kino, kafeer, bowling etc..spørs litt hva du er interessert i. Stort sett må du komme deg til avtalt sted på egenhånd. I mange kommuner nå skal ikke støtte kontakten hente bruker hjemme for å kjøre til/fra sted. Men dette er noe du må høre med din kommune om.

Du kan få tildelt ulike antall timer fra kommunen etter hvor mye du har behov for. Noen har 8 t per mnd, andre har 12 eller 16 feks.

Det første du må gjøre er i alle fall å søke kommunen om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Du gir beskjed om kjønn og  alder du ønsker deg, og så sender de e-post til de som er på jobblisten over støttekontakter. Saksbehandler plukker da ut en eller to som hun tror kan passe deg og så kommer de hjem til deg eller du kommer på kontoret til saksbehandler og får møte den eventuelle støttekontakten

Hvis du synes at støttekontakten virker ok så lager dere avtale om å prøve ut arbeidsforholdet, hvis du får på følelsen at vedkommende ikke kan passe til jobben sier du bare beskjed i etterkant til saksbehandler at du har lyst å møte noen andre. 

Anonymkode: 7c4da...f8e

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar hittil ☺️

TS

Anonymkode: 85f6f...fb9

Skrevet

Jeg hadde det som barn. Det er en del år siden, men jeg har veldig dårlige erfaringer. Mange som melder seg som støttekontakt fordi de vil ha gratis moro. "du får betalt for å være venn" er en vanlig ting å si. De var seriøst de kjipeste vennene jeg har hatt. Den ene la veldig ofte egne ærender til tiden vi skulle være sammen med, eller tok med seg kjæresten eller en venninne. Uten at dette var avklart. Den andre sa mye ufine kommentarer, ofte pakket inn sånn at det var veldig lett å si at jeg som overreagerte, "jeg bare spøkte, altså". Skulle ønske jeg ikke hadde vært utsatt for tiltaket, det var de voksne som bestemte det for meg. Forhåpentligvis har ikke alle like dårlige erfaringer som meg. 

• Hjerte 1
  • 3 år senere...
Skrevet

Noen som vil dele flere erfaringer som støttekontakt? :)

Anonymkode: a6822...8e7

Skrevet

Jeg lurer på hva noen tenker når kommunen ikke ønsker å gi BPA (brukerstyrt personlig assistanse) men heller støttekontakt? Hva tenker støttekontakter om dette? Er det noen som har opplevd dette? Er det noen brukere som har opplevd dette? Man trenger også hjelp til praktiske ting, som å klippe plen, rydde, lage mat, hjelp til å komme seg til legetimer, frisør og slike ting? Jeg vet at kommunen utnytter dette fordi det er billigere, men bruker trenger jo hjelp utover det sosiale.

Anonymkode: b3bbd...574

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...