Gå til innhold

Erfaring fra årsstudium i offentlig styring, ledelse og økonomi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det noen som har erfaring fra årsstudium i offentlig styring, ledelse og økonomi ved Høgskolen i Innlandet, og kunne fortelle meg litt om det? Jeg har en mastergrad i internasjonal sosial velferd og helsepolitikk fra OsloMet og en executive master i Midtøsten og Nord Afrika historie fra utlandet som varte 12 mnd (som selvfølgelig ikke er godkjent i Norge). Jeg hadde tenkt på årsstudium i ledelse ved UiT, men jeg ble plutselig usikker på ledelse. Nå har jeg satt årsstudium i offentlig styring, ledelse og økonomi ved Hinn på førsteplass enn så lenge.

Jeg har sett på emnene ved Hinn, og jeg føler jeg egentlig at disse er mer relevant til studiene mine. Setter pris på hyggelig og saklig tilbakemeldinger :)

Anonymkode: b6f7a...140

AnonymBruker
Skrevet

Hva ønsker du å bruke årsstudiumet til da? Hvilken kompetanse skal det gi, hva ønsker du å bruke det som argument for i en arbeidssituasjon?

Anonymkode: f8dbb...d5b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tatt det samme årsstudiet, men jeg har tatt årsstudium i organisasjon og ledelse ved Høgskolen i Hedmark (det som nå er Høgskolen i Innlandet). Det er noen år siden nå, men jeg var godt fornøyd (tok det som nettstudium), og opplever at det har vært positivt i jobbsøkingssammenheng. Jeg har som du lang utdanning fra før - jeg har et profesjonsstudium, hvor de færreste med min bakgrunn har formell lederutdanning. Tror nok ikke det er noe med et slikt studium hvis man ikke har en solid utdanningsbakgrunn fra før, evt at man allerede har jobbet seg opp og er leder.

Anonymkode: 50d4f...ede

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er noe *poeng med et slikt studium, skulle det stå mot slutten der.

Anonymkode: 50d4f...ede

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å finne en jobb istedet?

Anonymkode: 5a35f...04c

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å finne en jobb istedet?

Anonymkode: 5a35f...04c

Jeg holder faktisk på å søke etter jobb men det er ikke bare å knipse med fingrene så detter det jobb ned i fanget. Plager det deg at jeg vurder å ta et årsstudium? 

Skrevet

Jeg tar/tok bed.øk årsstudium ved UiT i år, hvor flere av emnene er de samme på ledelsesårsstudiumet. Jeg jobber fulltid ved siden av. Og jeg synes det har vært veldig spennende, lærerikt og interessant. Jeg har også mye utdanning bak meg, blant annet mastergrad, men følte dette var helt annerledes enn det jeg hadde studert før - og det var veldig godt. Fint å lære noe helt nytt, og samtidig få utfordret hjernen litt. :) 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, SPOCA skrev:

Jeg tar/tok bed.øk årsstudium ved UiT i år, hvor flere av emnene er de samme på ledelsesårsstudiumet. Jeg jobber fulltid ved siden av. Og jeg synes det har vært veldig spennende, lærerikt og interessant. Jeg har også mye utdanning bak meg, blant annet mastergrad, men følte dette var helt annerledes enn det jeg hadde studert før - og det var veldig godt. Fint å lære noe helt nytt, og samtidig få utfordret hjernen litt. :) 

hei, jeg har søkt på dette til høsten☺️var det vanskelig/krevende? er det «live»forelesninger, eller streamer de og legger ut? kjempefordel å kunne se når det passer, sette på pause etc. samtidig som jeg ser faren for utsettelse...😬

Anonymkode: e3f3a...2c1

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei, jeg har søkt på dette til høsten☺️var det vanskelig/krevende? er det «live»forelesninger, eller streamer de og legger ut? kjempefordel å kunne se når det passer, sette på pause etc. samtidig som jeg ser faren for utsettelse...😬

Jeg synes det har vært krevende, og litt vanskelig, men jeg har vært flink og studert jevnlig hele veien. Det har vært viktig. Det har vært noen slike "livesendinger", men de tas uansett opp. Alle forelesninger tas opp og legges ut, slik at man kan se på dem når man selv ønsker. 

For meg er dette en fordel, fordi jeg aldri selv valgte å møte på forelesninger da jeg tidligere var vanlig fulltidsstudent (ikke nettstudent). Skal sies: det er to løp, de som går på campus og oss som er nettstudenter. Jeg tar nettstudier, og veldig fornøyd med det. Passer meg utmerket!

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, SPOCA skrev:

Jeg synes det har vært krevende, og litt vanskelig, men jeg har vært flink og studert jevnlig hele veien. Det har vært viktig. Det har vært noen slike "livesendinger", men de tas uansett opp. Alle forelesninger tas opp og legges ut, slik at man kan se på dem når man selv ønsker. 

For meg er dette en fordel, fordi jeg aldri selv valgte å møte på forelesninger da jeg tidligere var vanlig fulltidsstudent (ikke nettstudent). Skal sies: det er to løp, de som går på campus og oss som er nettstudenter. Jeg tar nettstudier, og veldig fornøyd med det. Passer meg utmerket!

takk for svar☺️jeg bor på østlandet, og skal ta alt på nett. er litt spent siden jeg foretrekker klasserom og medstudenter. men ser fordelen med å ta ting i eget tempo, da jeg lett sliter med å absorbere mye informasjon på en gang; og særlig hvis det er litt tempo😬

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

takk for svar☺️jeg bor på østlandet, og skal ta alt på nett. er litt spent siden jeg foretrekker klasserom og medstudenter. men ser fordelen med å ta ting i eget tempo, da jeg lett sliter med å absorbere mye informasjon på en gang; og særlig hvis det er litt tempo😬

Jeg bor selv på østlandet, og det passet utmerket for meg ihvertfall. Skader jo ikke å prøve, i verste fall får du bare melde deg eksamen. Lykke til! :) 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, SPOCA skrev:

Jeg bor selv på østlandet, og det passet utmerket for meg ihvertfall. Skader jo ikke å prøve, i verste fall får du bare melde deg eksamen. Lykke til! :) 

tusen takk🤞☺️

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen andre som har erfaring og kan fortelle om sine erfaringer fra det aktuelle studiet, og som ikke prøver å kuppe tråden? 😊 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen andre som har erfaring og kan fortelle om sine erfaringer fra det aktuelle studiet, og som ikke prøver å kuppe tråden? 😊 

Jeg går på det studiet nå, er straks ferdig med det første året. Jeg synes det har vært lærerikt, interessant, spennende og veldig relevant i forhold til jobben min. Men jeg tror absolutt du bør ha jobbet i noen år hvis du skal få noe særlig ut av det. Jeg er snart 40 år og har en master i samfunnsvitenskap i bunnen. Jeg har jobbet i 13 år siden jeg ble ferdig med masteren, og all erfaringen jeg har opparbeidet meg har vært helt uvurderlig i studiet jeg nå holder på med. De aller, aller fleste på studiet har, som meg, en annen utdannelse i bunnen og mange år med jobberfaring før de startet på studiet. Det gjør at de faglige diskusjonene vi har i studiet blir veldig interessante og spennende- og ikke minst er det nok vanskelig å ta til seg en del av teorien hvis man ikke har erfaringer i bunnen som man kan hekte det på. Jeg merker at de som er veldig unge og ikke har noe særlig jobberfaring fra før, sliter mer.

Så ja, jeg er godt fornøyd så langt, opplever studiet veldig relevant og spennende (og arbeidsgiveren min opplever det også som så relevant at de har godtatt å dekke alle utgifter jeg har til dette + at jeg får fri med lønn til alle studiesamlingene). Supert studium- men passer best for de litt mer «voksne», med annen utdannelse + jobberfaring i bunnen.

Anonymkode: 7dbe9...36e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tatt det! 😄 vært så fornøyd at jeg har fortsatt å samle sammen til en fri bacelorgrad med fordypning i Offentlig styring, ledelse og økonomi. Opplever Høyskolen, som både fleksible, digitale og løsningorienterte i opplegget sitt. Jeg har lært masse, som absolutt har gitt mersmak! 

Travelt i perioder, men det er fortrinnsvis pga jeg har kombinert det parallelt med annen bachelor (helse) og deltidsjobb. Jeg har kost meg først og fremst fordi jeg har kunnet kombinere de to retningene og få en helt annen helhetsforståelse.  Lykke til! 😄 

Endret av Klementine
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Klementine skrev:

Tatt det! 😄 vært så fornøyd at jeg har fortsatt å samle sammen til en fri bacelorgrad med fordypning i Offentlig styring, ledelse og økonomi. Opplever Høyskolen, som både fleksible, digitale og løsningorienterte i opplegget sitt. Jeg har lært masse, som absolutt har gitt mersmak! 

Travelt i perioder, men det er fortrinnsvis pga jeg har kombinert det parallelt med annen bachelor (helse) og deltidsjobb. Jeg har kost meg først og fremst fordi jeg har kunnet kombinere de to retningene og få en helt annen helhetsforståelse.  Lykke til! 😄 

Tusen takk for svar! Jeg har tenkt til å søke på jobber parallelt og jeg har en deltidsjobb på sykehjem. Jeg veldig lyst til å jobbe som politisk rådgiver, og kanskje en dag i framtiden starte min egen organisasjon for pårørende.

Jeg leste at det er fire eller fem to dagers seminarer i halvåret. Hvordan var studiemiljøet? 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på det studiet nå, er straks ferdig med det første året. Jeg synes det har vært lærerikt, interessant, spennende og veldig relevant i forhold til jobben min. Men jeg tror absolutt du bør ha jobbet i noen år hvis du skal få noe særlig ut av det. Jeg er snart 40 år og har en master i samfunnsvitenskap i bunnen. Jeg har jobbet i 13 år siden jeg ble ferdig med masteren, og all erfaringen jeg har opparbeidet meg har vært helt uvurderlig i studiet jeg nå holder på med. De aller, aller fleste på studiet har, som meg, en annen utdannelse i bunnen og mange år med jobberfaring før de startet på studiet. Det gjør at de faglige diskusjonene vi har i studiet blir veldig interessante og spennende- og ikke minst er det nok vanskelig å ta til seg en del av teorien hvis man ikke har erfaringer i bunnen som man kan hekte det på. Jeg merker at de som er veldig unge og ikke har noe særlig jobberfaring fra før, sliter mer.

Så ja, jeg er godt fornøyd så langt, opplever studiet veldig relevant og spennende (og arbeidsgiveren min opplever det også som så relevant at de har godtatt å dekke alle utgifter jeg har til dette + at jeg får fri med lønn til alle studiesamlingene). Supert studium- men passer best for de litt mer «voksne», med annen utdannelse + jobberfaring i bunnen.

Anonymkode: 7dbe9...36e

Tusen takk for svar. Nå ble jeg enda mer motivert til ta årsstudiumet! 😉 Jeg skal jo søke jobber ved siden av studiet. I tillegg så jobber jeg deltid på sykehjem og jeg har jobberfaring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...