AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #1 Skrevet 10. mai 2020 Finnes det store orkidepotter? De må være gjennomsiktige og ha muligheten til å renne vann gjennom (hull under). Finner bare standardstørrelser, men skulle gjerne pottet om til noe større. Helst skulle jeg ønske en selvvanningspotte. Har funnet fra Eva Solo, men de er veldig små. Anonymkode: aa986...118
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #2 Skrevet 10. mai 2020 Det er større, transparente plastpotter å finne på f.eks. Plantasjen. Om du vil ha flere hull i dem enn det allerede er kan du f.eks. bruke en oppvarmet spiker, skrujern e.l. Selvvanningspotte til orkideer - fungerer det? Jeg ville tro orkidebarken er alt for grov til å suge opp vann slik jorden gjerne gjør i en selvvanningspotte. Anonymkode: 87b16...0ce
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #3 Skrevet 11. mai 2020 Jeg har brukt en stor, vid tulipanvase- det funker fint! Det er ikke hull i bunnen, men det har aldri vært noe problem. Jeg har lagt litt vanlig blomsterjord i bunnen, fyllt opp.med orkide-jord, og vanner en skvett en gang i blant. Planten har holdt i 3 år nå.. Anonymkode: 73b2b...50e
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Skrevet 11. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har brukt en stor, vid tulipanvase- det funker fint! Det er ikke hull i bunnen, men det har aldri vært noe problem. Jeg har lagt litt vanlig blomsterjord i bunnen, fyllt opp.med orkide-jord, og vanner en skvett en gang i blant. Planten har holdt i 3 år nå.. Anonymkode: 73b2b...50e Evt. kan du droppe jorda helt og la orkideen stå i vann. Fikk tipset fra ei venninne. Enkelt og greit fjern all jord fra røttene (skyll godt) og sett den i en klar vase med rent vann som dekker røttene (ikke luftrøttene, de skal være over vann). Ikke gjødsle eller bytt vann, bare etterfyll vann når det minker. Funker supert, har to orkideer "dyrket" på denne måten som har vært i blomst i snart fem måneder i strekk. Anonymkode: 49dc0...efd 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #5 Skrevet 24. mai 2020 På 11.5.2020 den 23.54, AnonymBruker skrev: Evt. kan du droppe jorda helt og la orkideen stå i vann. Fikk tipset fra ei venninne. Enkelt og greit fjern all jord fra røttene (skyll godt) og sett den i en klar vase med rent vann som dekker røttene (ikke luftrøttene, de skal være over vann). Ikke gjødsle eller bytt vann, bare etterfyll vann når det minker. Funker supert, har to orkideer "dyrket" på denne måten som har vært i blomst i snart fem måneder i strekk. Anonymkode: 49dc0...efd Ville byttet vann i ny og ne. Vann inneholder oksygen. Anonymkode: dc24b...000
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #6 Skrevet 24. mai 2020 Jeg har også en av mine orkidèer stående i en stor gjennomsiktig blomstervase. Jeg holder alt sammen under rennende lunkent vann når jeg ser at planten trenger vann (fargen på røttene skifter) og heller ut det overskytende som har havnet i vasen. Fungerer bra så langt. Anonymkode: 644a0...d1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå