AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #1 Skrevet 10. mai 2020 Hva gjør man om man har en ulykke i hjemmet og barnet er for lite til å ringe 113..? La oss si da, jeg mister en 6kg jernstekepanne i foten min så den knuser. Jeg har barn å passe på, er det greit å ringe ambulansen? Hva skjer med barnet om ambulansen må hente mor? Om mor besvimer og ikke er bevist, hvordan får de evt kontakt med den andre foreldre eller annen familie mtp barnet? Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg er redd for at uhellet plutselig er ute og jeg besvimer. Eller får hjerteinfarkt eller dør eller noe plutselig og hun blir stående igjen uten å vite hva hun skal gjøre. (hun er 2.5). Anonymkode: bd5e6...4df
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #2 Skrevet 10. mai 2020 Har du ikke nettverk som kan ta hånd om barnet? Ellers blir det en oppgave for barnevernet. Anonymkode: 4975b...de1
Pillarguri Skrevet 10. mai 2020 #3 Skrevet 10. mai 2020 Ambulansen kommer og henter deg og dersom det ikke finnes noen du kan be om hjelp, så tar med seg barnet ditt også. Sykehuset du kommer til vil kontakte det sosiale apparatet som kan ta seg av barnet ditt. Ingen ville finne på å forlate et lite barn alene hjemme. 15
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #4 Skrevet 10. mai 2020 I kjernejournalen din på helsenorge kan du skrive opp kontaktpersoner, er du gift vil også ektefellen din stå oppført der. Og om du blir hentet av ambulanse lar de selvfølgelig ikke barnet stå igjen alene hjemme! Og selvfølgelig er det greit at du ringer nødtelefonen om du knuser foten din! Anonymkode: 9668e...667 7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #5 Skrevet 10. mai 2020 Okey takk for svar ❤️ Ja jeg er jo gift, men han er jo da gjerne på jobb. Vi har også familie i umiddelbar nærhet, men jeg vil ikke la barnet mitt være der alene. Vi har stor familie ellers, men de bor et par timer unna Ok, så de gjør såpass ja, det er bra. Jeg regner jo med at de tar med barnet, men om de gjør forsøk på å få kontakt med andre i familien før fremmede er jo veldig viktig.. Anonymkode: bd5e6...4df
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #6 Skrevet 10. mai 2020 Sykehuset har fått ganske klare rutiner på dette nå, dvs når du blir innlagt skal det dokumenteres hvor mange barn du har, alder, om de er ivaretatt og om du er bekymret for de etc. Dette for å sikre at de blir godt ivaretatt hvis deres omsorgsperson er syk. (Vært gjennom dette to runder i år). Skulle det skje deg noe da dere er alene så vil de etterspørre kontaktperson og forsøke og kontakte den. Får de ikke kontakt vil de sørge for at barnet er ivaretatt frem til det, ved feks å ta de med, få noen til å komme til huset etc (alt etter hva som passer seg). Hvis du blir bevisstløs så kan det jo være verre (dvs at du ikke har fått ringt 113). Det kan jo være greit å da å lære ungen at det og det nabohuset kan besøkes. Nå er våre litt eldre, men de har fått beskjed om at hvis det skjer noe da de feks er hjemme alene så kan de gå til den og den. Anonymkode: e1bbb...5b8 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #7 Skrevet 10. mai 2020 Jeg var 100% alene med ett barn, og hadde samme tanker. Nå har jo du en mann som kommer sikkert hjem på ettermiddagen, men det hadde ikke jeg. Så jeg gjorde avtale med bhg om å reagere dersom barnet ikke dukket opp og de heller ikke hadde hørt noe fra meg. Forklarte de at jeg var bekymret om at jeg kanskje lå forulykka eller i værste fall dø, og ungen var alene med meg, og at vi ikke ble funnet på flere dager. De viste veldig forståelse og kunne fortelle at det var flere som hadde det som meg,og de skulle ta tak i det hvis vi da ikke dukket opp en dag eller hadde hørt noe. Jeg ble mer beroliget da. Anonymkode: f8d5e...9ea 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #8 Skrevet 10. mai 2020 Jeg har lagt inn nødnummere på telefonen. Enhver helsemedarbeider, og de fleste andre, vet hvordan de finner disse. Nå har jeg en mann som kommer hjem hver dag, eller ringer 1-2 ganger om dagen om han er på reise. Men vet også at familie, kollegaer og venner ville reagert i løpet av timer om jeg ikke svarte på en telefon/melding, eller ikke åpnet snap i løpet av noen timer. Anonymkode: a7038...3c9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #9 Skrevet 10. mai 2020 Nabodamen fikk et illebefinnende og besvimte en dag for noen uker siden. Eldste barnet ringte 113, og paralelt med at de sendte ambulanse så ringte de en annen nabo som er sykepleier og ikke var på jobb akkurat da. Så hun kom over og passet på barna så lenge, fant nummeret til far og ringte ham, og var der med barna til han kom hjem. Jeg aner ikke om dette er en rutine de har, men det var det som ble gjort i dette tilfellet. Uansett så sørger de nok for at barna er ivaretatt på en eller annen måte. Anonymkode: 4dd3d...72e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #10 Skrevet 10. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lagt inn nødnummere på telefonen. Enhver helsemedarbeider, og de fleste andre, vet hvordan de finner disse. Nå har jeg en mann som kommer hjem hver dag, eller ringer 1-2 ganger om dagen om han er på reise. Men vet også at familie, kollegaer og venner ville reagert i løpet av timer om jeg ikke svarte på en telefon/melding, eller ikke åpnet snap i løpet av noen timer. Anonymkode: a7038...3c9 Dette er helt feil. Var noe tull som oppstod for noen år siden, men absolutt ingen helsearbeidere går inn på mobilen til en pasient for å lete opp disse kontaktene som er lagt inn. Anonymkode: 85a2d...271 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #11 Skrevet 10. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man om man har en ulykke i hjemmet og barnet er for lite til å ringe 113..? La oss si da, jeg mister en 6kg jernstekepanne i foten min så den knuser. Jeg har barn å passe på, er det greit å ringe ambulansen? Hva skjer med barnet om ambulansen må hente mor? Om mor besvimer og ikke er bevist, hvordan får de evt kontakt med den andre foreldre eller annen familie mtp barnet? Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg er redd for at uhellet plutselig er ute og jeg besvimer. Eller får hjerteinfarkt eller dør eller noe plutselig og hun blir stående igjen uten å vite hva hun skal gjøre. (hun er 2.5). Anonymkode: bd5e6...4df Herregud. Den tanken slo meg også når min sønn var tre år. Spesielt da jeg leste i avisen om en alenemor som hadde fått hjerneblødning og hennes tre år gammel datter hadde gått rundt i tre dager hjemme alene. Datteren hadde ikke skjønt hvorfor moren ikke våknet. ❤️ Anonymkode: 3ed12...c15
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #12 Skrevet 10. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Herregud. Den tanken slo meg også når min sønn var tre år. Spesielt da jeg leste i avisen om en alenemor som hadde fått hjerneblødning og hennes tre år gammel datter hadde gått rundt i tre dager hjemme alene. Datteren hadde ikke skjønt hvorfor moren ikke våknet. ❤️ Anonymkode: 3ed12...c15 Uff 😢 får helt vondt i hjertet av slikt. Eller hun moren som ble drept og dattera på halvannet eller noe gikk rundt alene.. Nå kommer jo mannen min hjem hver kveld, men den redselen barnet føler er ikke noe man vil utsette dem et sekund engang.. Anonymkode: bd5e6...4df
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #13 Skrevet 10. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er helt feil. Var noe tull som oppstod for noen år siden, men absolutt ingen helsearbeidere går inn på mobilen til en pasient for å lete opp disse kontaktene som er lagt inn. Anonymkode: 85a2d...271 Jeg brukte feil begrep. Nødkontakter. Og ja, vi fikk opplæring i dette. Man går ikke inn på telefonen. Nødkontakter er tilgjengelig på låst telefon. Anonymkode: a7038...3c9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #14 Skrevet 10. mai 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte feil begrep. Nødkontakter. Og ja, vi fikk opplæring i dette. Man går ikke inn på telefonen. Nødkontakter er tilgjengelig på låst telefon. Anonymkode: a7038...3c9 Nei det er de ikke. Har du personer som skal kontaktes hvis noe skjer deg så registrer det i kjernejournalen. Det er heller ingen garanti for at tlf din er der du er, den kan ligge igjen hjemme, i et knust bilvrak eller være stålet om du detter om på gaten. Har jobbet 15 år med akuttmedisin, har aldri lett etter pårørende på tlf. Anonymkode: 4975b...de1 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #15 Skrevet 10. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei det er de ikke. Har du personer som skal kontaktes hvis noe skjer deg så registrer det i kjernejournalen. Det er heller ingen garanti for at tlf din er der du er, den kan ligge igjen hjemme, i et knust bilvrak eller være stålet om du detter om på gaten. Har jobbet 15 år med akuttmedisin, har aldri lett etter pårørende på tlf. Anonymkode: 4975b...de1 Hvorfor i alle dager er du så negativ? Hva mener du egentlig er feil med å legge inn nødkontakter på telefonen? For meg er det et ekstra lag av sikkerhet. Journalen har man jo uansett, men den er jo ikke tilgjengelig for alt og alle. Det virker veldig rart at du jobber med akuttmedisin, og likevel er så negativ til tiltak som kan hjelpe i en nødsituasjon. Anonymkode: a7038...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #16 Skrevet 10. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det er de ikke. Anonymkode: 4975b...de1 Og jo. iPhone - sveip opp, nødinfo. Der står alle numrene til mine nærmeste, samt hvilken relasjon vi har. På andrioid sveiper man også opp, men det heter nødsituasjon, ikke nødinfo. Og så videre, på samtlige smartphones i dag. Anonymkode: a7038...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #17 Skrevet 10. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor i alle dager er du så negativ? Hva mener du egentlig er feil med å legge inn nødkontakter på telefonen? For meg er det et ekstra lag av sikkerhet. Journalen har man jo uansett, men den er jo ikke tilgjengelig for alt og alle. Det virker veldig rart at du jobber med akuttmedisin, og likevel er så negativ til tiltak som kan hjelpe i en nødsituasjon. Anonymkode: a7038...3c9 Det er nok for å forhindre at andre leser hva du skriver, tar det for gitt, og dermed får en svært falsk trygghet. Forstår godt motsvarene dine, og dette er en kjent greie som har vært i medier og annet. Anonymkode: eef4b...933 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #18 Skrevet 10. mai 2020 Jeg har opplevd dette, og det kan vel kalles en foreldres mareritt. Jeg var alene med tvillingjenter på 2 år, faren var så og si ute av bildet, jeg hadde ikke familie i landsdelen og kun venner som var single&barnløse. Jeg ble akutt syk om natten og var ikke i stand til å bevege meg i hele tatt. Hadde tilfeldigvis telefonen ved siden av sengen og fikk ringt barnas faste barnevakt som kom kl 6 om morgenen. Barnevakten hadde tilfeldigvis nøkkel som hun hadde glemt å levere til meg sist gang hun var barnevakt, og det var flaks hvis ikke hadde hun ikke kommet seg inn i leiligheten. Hun ringte ambulanse og tok seg av barna det første døgnet. Etter det tok barnevakten kontakt med barnefaren som måtte ta ansvar for barna. Etter et par år klarte ikke barnefaren å ta ansvar for barna lengre, han mistet omsorgen og barna bor i dag i fosterhjem😔 Anonymkode: 31b2b...1e1
laviniabcn79 Skrevet 10. mai 2020 #19 Skrevet 10. mai 2020 jeg har fra datteren min var 2,5 terpet på dette.. vi trente på å låse opp døra. hun vet at om hun ikke får kontakt med mamma, eller mamma sover- skal hun forte seg ned og ut og løpe til en nabo. naboene er også informert om hva vi har øvd på. nå er hun 5. nå skal vi begynne trene på telefon. barnehagen er flinke til å trene på 112 og alle disse nummerene og hva de skal gjøre om det brenner, men jeg tar til meg tipset lenger oppe her, at jeg skal gi beskjed til barnehagen at om jeg ikke kommer må de ringe. ellers har jeg en mor som blir hysterisk om jeg ikke tar telefon på en dag. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #20 Skrevet 10. mai 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok for å forhindre at andre leser hva du skriver, tar det for gitt, og dermed får en svært falsk trygghet. Forstår godt motsvarene dine, og dette er en kjent greie som har vært i medier og annet. Anonymkode: eef4b...933 Lag av sikkerhet. Ikke èn sikkerhet. Jeg forstår hvorfor du er så negativ til noe som kan hjelpe mange. Anonymkode: a7038...3c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå