Gå til innhold

Holde barnet hjemme fra skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn som går i sjette, og som da skal starte opp skole igjen i morgen. Jeg og min mann er begge i risikogruppene, og jeg er med i flere enn 1 risikogruppe. Har i tillegg hatt andre, urelaterte helseproblemer de siste månedene, noe som gjør at jeg absolutt ikke burde få Korona. Vet at sannsynligheten er størst for at det vil gå bra uansett, men har bare ikke lyst til å teste det ut. Barnet har trivdes godt med hjemmeskole. Nå skal jo da skolene starte opp igjen, og jeg kjenner at dette ikke føles trygt i det hele tatt. Vi ønsker å holde barnet hjemme, siden det tross alt er kort tid til sommerferien,  og vi ønsker å ha bedre oversikt over smittesituasjonen før barnet skal tilbake. Men vi føler oss veldig alene om dette valget for å være ærlig... er det noen andre som også kommer til å holde barnet hjemme i morgen og framover? 

Anonymkode: 5eb7b...9ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette har dere vel diskutert med behandlingsteamet deres? Siden dere er i såpass risikogruppe at dere vurderer dette som et såpass inngripende tiltakfor et så stort barn går jeg ut fra at dere er i alvorlig risikogruppe (det er jo ganske lite som regnes som risiko etterhvert), og da har dere vel oppfølging rundt dere? 

Anonymkode: d2fba...b6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør en vurdering sammen med legene som følger dere opp. Jeg er selv i samme situasjon, og i villrede. Tenker at barna sosialt sett har best av å komme tilbake i skole. Faglig har det fungert utmerket hjemme. Jeg har kreft i stadium 4, får livsforlengende behandling. Korona vil jeg ganske sikkert ikke overleve, så det er vanskelig å veie hensynet opp mot barnas beste. Beholde mor litt lenger eller gjenvinne hverdagen. Snakk med legen TS!

Anonymkode: b646d...cfa

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ønsker å holde barnet hjemme, siden det tross alt er kort tid til sommerferien, 

Det antas at det kommer en ny, stor smittebølge til høsten, og sånn sett er det mindre sannsynlig at dere får smitten nå i tiden fram til sommerferien. Jeg hadde latt ham gå på skolen, det er viktig for barna å bli en del av det sosiale der igjen.

Anonymkode: 99389...31a

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør en vurdering sammen med legene som følger dere opp. Jeg er selv i samme situasjon, og i villrede. Tenker at barna sosialt sett har best av å komme tilbake i skole. Faglig har det fungert utmerket hjemme. Jeg har kreft i stadium 4, får livsforlengende behandling. Korona vil jeg ganske sikkert ikke overleve, så det er vanskelig å veie hensynet opp mot barnas beste. Beholde mor litt lenger eller gjenvinne hverdagen. Snakk med legen TS!

Anonymkode: b646d...cfa

Kjære deg, nå fikk jeg et ordentlig stikk i hjertet, og må sende en varm klem.

Anonymkode: 99389...31a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å drøfte det med lege. :) Det gjorde jeg, og det viste seg at jeg har blitt såpass mye bedre og sykdommen er så godt regulert at legen mente jeg ikke hadde noen forhøyet risiko. Så han anbefalte å sende barnet på skole. Veldig greit å slippe å ta avgjørelsen alene. :)

Anonymkode: e57e9...fd6

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et barn som går i sjette, og som da skal starte opp skole igjen i morgen. Jeg og min mann er begge i risikogruppene, og jeg er med i flere enn 1 risikogruppe. Har i tillegg hatt andre, urelaterte helseproblemer de siste månedene, noe som gjør at jeg absolutt ikke burde få Korona. Vet at sannsynligheten er størst for at det vil gå bra uansett, men har bare ikke lyst til å teste det ut. Barnet har trivdes godt med hjemmeskole. Nå skal jo da skolene starte opp igjen, og jeg kjenner at dette ikke føles trygt i det hele tatt. Vi ønsker å holde barnet hjemme, siden det tross alt er kort tid til sommerferien,  og vi ønsker å ha bedre oversikt over smittesituasjonen før barnet skal tilbake. Men vi føler oss veldig alene om dette valget for å være ærlig... er det noen andre som også kommer til å holde barnet hjemme i morgen og framover? 

Dette er noe som du må diskutere med legen. Om det er sånn at dere er i risikogruppen, så kan dere få legeerklæring og barnet vil få tilbud om hjemmeskolen. Om legen mener at ingen av dere er i risikogruppen, så må barnet møte på skolen eller bli skrevet ut av skolen. 

Anonymkode: d0057...301

• Opprett ny...