Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene har jeg hatt flere og hyppigere kynnere enn hva som er normalt for meg. Jeg opplever ikke at jeg har gjort noe unormalt eller presser meg, og det kommer som verst på kvelden når jeg ligger på sofaen. 

De to siste kveldene har det vært veldig hyppige kynnere i da noen timer. Det gjør ikke vondt, men de er ganske intense. Jeg tok på et tidspunkt og registrerte dem, og da fikk jeg en ca hvert 3. Minutt på det værste og de varte i ca 1 minutt hver.

Jeg ringte føden i går ettersom jeg var bekymret, og fikk beskjed om å ta to Paracet, ta en varm dusj og legge meg å sove. Dette gjorde jeg. Om jeg hadde hyppige kynnere på natta vet jeg ikke (siden jeg sov godt), men våknet et par ganger på morgenen av kynnere. 

Nå når jeg ligger og kjenner etter har jeg også hatt noen kynnere i dag tidlig, men langt i fra like hyppig. Kanskje det går 20-30 minutter mellom hver. 

Er det noen som har erfaringer med dette? Ettersom det har roet seg tenker jeg det ikke er nødvendig å ringe føden, men hva om det tar seg opp igjen i kveld? Kan disse kynnerne trigge fødsel?

Kan legge til at jeg er 30 uker på vei, og at jeg fremdeles kjenner normalt med liv. Svangerskapet for øvrig har vært veldig greit, og jeg er frisk sånn ellers.

Skrevet

Krev å bli sett på jeg hadde ikke klart å slappe av uten at de så på meg. Jeg var overtids og ble strippet pg da startet det slik du forteller etter 3 dager var de intense og da var fødsel i gang. Ring igjen si du er beskymret og ønsker en sjekk. De tar lett på ting noen ganger på føden. Jeg ringte også og ble avfeid at neida det er lenge igjen fordi mine rier ikke var lange nok. Jeg hadde 5 cm åpning da jeg selv insiterte på å komme.

AnonymBruker
Skrevet

Rier vil ikke stoppe opp og bare bli vondere og vondere. Når du ikke kan snakke gjennom riene er du som regel godt igang. :)

Kynnere kan komme regelmessig og ta tak. De blir gjerne sterke og sterkere etterhvert og skal også modne livmorhalsen før fødsel. 

Anonymkode: b155c...34d

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rier vil ikke stoppe opp og bare bli vondere og vondere. Når du ikke kan snakke gjennom riene er du som regel godt igang. :)

Kynnere kan komme regelmessig og ta tak. De blir gjerne sterke og sterkere etterhvert og skal også modne livmorhalsen før fødsel. 

Så du tenker at dette også bare er normale kynnere jeg opplever, selv om de kommer såpass hyppig?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fått det sjekket ut dersom jeg var deg, selv om kynnerne kanskje ikke er så vonde har de vart lenge nå i tillegg til å være relativt regelmessig. Det er sannsynligvis ingenting, men på en annen side så er en tidlig fødsel i uke 30 noe man bør avverge dersom mulig. Skader aldri å sjekke en gang for mye. 

Lykke til 👍

Anonymkode: f134c...ee2

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde mye kynnere i første svangerskapet. Ringte føden da jeg var 35+5 fordi de ble mer regelmessige, også syns jeg de var ubehagelige. Ikke direkte vondt, men de kom oftere og med jevnere mellomrom. Som du beskriver. Fikk komme inn på sjekk og jenta vår ble født dagen etter. Ring heller en gang for mye, skader ikke å få en ekstra sjekk☺️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mye kynnere i begge mine svangerskap. For min del, forskjell på kynnere og rier, er at jeg kjente riene mer i ryggen, om det gjør mening? Så i andre graviditet, da jeg først kjente smerter i ryggen, var jeg ikke i tvill at dette var nå rier. Og fødte på kvelden samme dag. :) 

Anonymkode: 22775...c76

Skrevet

Det høres ut som om det er normale kynnere du opplever. De kan variere i hyppighet og intensitet. Kommer og går som de vil ;) Ekte rier vil øke i hyppighet og bli mer smertefulle. Sammentrekninger som kommer så ofte som hvert minutt og ikke er veldig smertefulle er gjerne kynnere eller maserier uten effekt. 

AnonymBruker
Skrevet

Når du har rier er det ingen tvil, for å si det sånn! 😛 Det begynte for meg som sterke menssmerter i begynnelsen, som kom og gikk med forskjellig antall minutt i mellom. En periode hver 10 minutt, så en pause i 20 min, så hvert 10 minutt, 5 minutt, 2 minutt, 10 minutt og sånn holdt det på i et døgn før jeg fikk komme til føden 😝 Jeg kjente det i korsryggen og så spredte det seg bortover langs hoftene og inn mot nedre del av magen. Og de ble bare sterkere og sterkere og vondere. Mens kynnere for meg var mer ubehagelig og magen ble hard, ikke smerterfullt, mens rier var vondt. Men, jeg ville nok ha dratt innom føden uansett siden du enda er et stykke unna termin; better safe than sorry! Ikke godt å bekymre seg.

Anonymkode: c3168...e9f

Skrevet

Takk for råd alle sammen. Jeg har hatt null anstrengelser i dag, tatt et bad, spist godt og sovet. Likevel gav kynnerne ikke seg, og fortsatte å komme relativt regelmessig. Bekymringen min ble nok også en forverrende faktor i det hele.

Bestemte meg for å ringe føden kl 17, og de ville ha meg inn på en sjekk ettersom det hadde vart såpass lenge og jeg bare er i uke 30. Heldigvis sto alt bra til, og jeg hadde ingen åpning eller tendenser til at fødsel var i gang. De sjekket både fosterlyden, urinprøve og tok en innvendig ultralyd av livmorhals. 

De så at baby sitt hode ligger helt klemt inntil livmorhalsen, og at det mulig er dette som har skapt irritasjon for livmoren. 

Det var hvertfall veldig betryggende for meg, og jeg har klart å slappe av nå etterpå. Og nå har egentlig kynnerne roet seg litt også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du har rier er det ingen tvil, for å si det sånn!

Myte. Jeg hadde født før og opplevd rier sånn sett, mens min andre fødsel fortonet seg helt annerledes. Jeg fikk plutselig mer kynnere, som ikke var vonde, opplevdes som helt vanlige kynnere som jeg hadde hatt mange ganger før i begge svangerskap. Men dette var altså rier, skulle det vise seg. Barnet ble født 1,5 time etter jeg kom til føden for en sjekk da kynnerne kom hyppig. Jeg hadde aldri trodd jeg var i fødsel og plutselig var jeg over halveis. 

Anonymkode: 98245...19c

AnonymBruker
Skrevet

Så godt at du fikk sjekket det ut, og alt så bra ut!

Jeg opplevde det samme fra uke 30 nå i andre svangerskap, kynnere som ble hyppige og vonde på kveldstid. Jeg fikk beskjed om å kontakte føden hvis det ikke roet seg ved hvile. Men det gikk alltid over etter hvert når jeg la meg for kvelden, og babyen kom i uke 40. For min del var det ikke lett å kjenne forskjell på kynnere og rier. Disse kynnerne som kom tett på kveldstid kjentes omtrent som de første riene fra første fødsel, med unntak av at det gikk over ved hvile. 

Anonymkode: 5eedd...ab5

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk sex-forbud for å unngå at sex skulle sette i gang kynnere, og beskjed om å ta det med ro. (Orgasme og sperm kan starte fødsel hvis kroppen er klar hos noen)

Anonymkode: 516b1...268

AnonymBruker
Skrevet
På 10.5.2020 den 10.08, AnonymBruker skrev:

Selv om rier vil bli vondere og vondere når det virkelig har satt i gang, så vet man jo ikke hva sammentrekningene kan gjøre før man kommer dit. I mitt siste svangerskap hadde jeg tak i magen av og på en hel dag. Økte ikke i smerte og kom heller ikke regelmessig, men var slitsom og såpass vondt at jeg måtte ta pauser da det kom. Ved leggetid hadde det avtatt en del, men etter noen timer med søvn så våknet jeg av at vannet gikk. Dette var 3 måneder før termin. Og jeg hadde født før, og visste godt hvordan det var å føde. Valgte derfor ikke å få det sjekket, siden jeg tenkte som deg. At hvis det er noe på gang, så vil smertene øke.

Så til TS, så bra du har fått det sjekket ut. Bedre med en sjekk for mye enn for lite. Som regel er det helt ufarlig, men man vet aldri. Opplever du noe som er uvanlig i ditt svangerskap, så sjekk det ut. Håper du klarer å nyte de siste ukene😊

Anonymkode: a84a1...d9e

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Myte. Jeg hadde født før og opplevd rier sånn sett, mens min andre fødsel fortonet seg helt annerledes. Jeg fikk plutselig mer kynnere, som ikke var vonde, opplevdes som helt vanlige kynnere som jeg hadde hatt mange ganger før i begge svangerskap. Men dette var altså rier, skulle det vise seg. Barnet ble født 1,5 time etter jeg kom til føden for en sjekk da kynnerne kom hyppig. Jeg hadde aldri trodd jeg var i fødsel og plutselig var jeg over halveis. 

Anonymkode: 98245...19c

Samme her! Kom inn for en sjekk fordi jeg hadde litt blødninger og en del kynnere, tidlig uke 37, var 9 cm åpning og fødte innen en time. Den timen var veldig vond, men hadde ikke anelse om at det var rier før jeg var der og fikk beskjed. Var førstegangs. 

Hadde også mye sterke kynnere fra rundt uke 30, jordmor hos oss tok det på alvor og ba meg ta det med ro (noe jeg i grunn ikke gjorde, jobbet fullt frem til fødsel, og det kan kanskje forklare at han kom litt tidlig)

Anonymkode: c67b4...42a

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Vi fikk sex-forbud for å unngå at sex skulle sette i gang kynnere, og beskjed om å ta det med ro. (Orgasme og sperm kan starte fødsel hvis kroppen er klar hos noen)

Anonymkode: 516b1...268

Kan bekrefte det! Hadde mye kynnere fra rundt samtidig som TS. Hadde sex 3 ganger i uke 36 og fødte spontant den uka. Alt gikk fint da. 

Anonymkode: c67b4...42a

AnonymBruker
Skrevet

Fødte i uke 28 etter masse kynnere/luftsmerter. Masse kynnere om kvelden. Sov god den natta, våknet kl 6 til stor blødning. Babyen var ute kl 9.30. Så jeg ville fått en sjekk. 

Anonymkode: 722e7...3ef

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det, TS?

Anonymkode: de51d...dbc

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det, TS?

Anonymkode: de51d...dbc

Det går fint med meg. Som jeg skrev i går dro jeg inn til en sjekk på ettermiddagen/tidlig kveld, og alt så bra ut. Jeg har fremdeles en del kynnere, men opplever ikke at de kommer regelmessig i dag. Men tror ikke jeg hadde klart å slappe helt av om jeg ikke hadde sjekket det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...