Gå til innhold

Bytte kesam med yoghurt i bakeoppskrift?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kom nettopp over denne oppskriften her; https://nokegodt.no/2020/04/21/scones-med-kesam-kokos-og-sjokolade/ og har lyst til å gi den et forsøk! Jeg er helt ny når det kommer til baking, så jeg vet ikke engang om dette er et dumt spørsmål eller ikke..

Kan jeg bytte vaniljekesam som oppskriften nevner med vaniljeyoghurt? Her jeg bor finnes det ikke noe tilsvarende kesam tror jeg. Eller her dere forslag til hva det eventuelt heter på engelsk som jeg kan kikke etter? Fant ingenting i kjølen som kan minne om det, bare yoghurt og sour cream.. 

Anonymkode: d8804...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kesam egner seg godt til baking, og vanlig yoghurt gjør ikke det på samme måte. Tipper resultatet kan bli litt tørrere, men har jo ikke forsøkt akkurat denne oppskriften. Har du ikke noe annet for hånden så ville jeg bare prøvd?

Anonymkode: 70de9...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor bor du? Kesam kalles gjerne kvarg i andre land (Islandsk tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor bor du? Kesam kalles gjerne kvarg i andre land (Islandsk tror jeg)

Tanzania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kesam egner seg godt til baking, og vanlig yoghurt gjør ikke det på samme måte. Tipper resultatet kan bli litt tørrere, men har jo ikke forsøkt akkurat denne oppskriften. Har du ikke noe annet for hånden så ville jeg bare prøvd?

Dessverre har jeg ikke noe annet som ligner.. Har olje, kunne jeg tatt litt av det oppi for å unngå at de blir tørre kanskje..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre har jeg ikke noe annet som ligner.. Har olje, kunne jeg tatt litt av det oppi for å unngå at de blir tørre kanskje..? 

Jeg har byttet om på både kesam, rømme og yoghurt i bakst veldig mange ganger, og aldri opplevd at det har gjort bakst dårligere. Så scones med yoghurt går HELT sikkert fint :)

Anonymkode: 95535...0f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bakt "vanlige" scones med yoghurt flere ganger, og det fungerer selv om det ikke blir helt det samme. Deigen blir litt mer klissete, og resultatet blir litt mindre holdbart (blir fortere tørre), men scones er vel best ferske uansett. :) 

Jeg ville gjort et forsøk. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du kan gjøre er å la yoghurten renne av seg i et kaffefilter over natta. Da blir det tilnærmet likt kesam, fastere i konsistensen. Da trenger du nok noe mer yoghurt enn d som står i oppskriften.

Anonymkode: 92996...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...