AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #21 Skrevet 10. mai 2020 Jeg forstår ikke denne trangen til å latterliggjøre bilsikring av barn. Det er snakk om en 7-åring her. Et relativt lite barn som med et enkelt grep kan sikres bedre i bil enn ved å sitte på en pute. Ja, det er risiko ved alt her i livet. Ja bilkjøring i seg selv er farlig. Men hvorfor ikke minimere risikoen? Jeg antar at de fleste her er opptatt av kollisjonssikkerhet når de kjøre nye biler? Bruker bilbelte? Velger gode dekk med riktig mønsterdybde? På hvilken måte er dette annerledes enn å bruke bilstol til barn? Og om man selv velger å ikke sikre barna sine på denne måten, så trenger man ikke gjøre narr av andre som velger å forholde seg til anbefalingene til Trygg Trafikk. Anonymkode: f0c70...ade
allice Skrevet 10. mai 2020 Forfatter #22 Skrevet 10. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, det er en viss rissiko ved å kjøre bil, man kan ikke sitte i babysete hele livet. Anonymkode: 14d08...a85 Det er en risiko med å leve. Da tar man de forhåndsreglene vi kan ta. En av disse er riktig sete. Jeg er ikke en av dem som mener ungene skal sitte bakovervendt frem til de er 15, men riktig sete tilpasset alder, høyde og vekt. Ungen er 7 år, går i førsteklasse. Da er det viktig med riktig sikring! Når han er over 150 eller vokser ut av setet på andre måter, som er det anbefalte, da skal han få lov til å sitte uten sete.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #23 Skrevet 10. mai 2020 9 minutter siden, Albbas skrev: Forhandlere har dessverre lite kunnskap om bilsikring. https://www.mimmis.no/diono-monterey-2-rød?gclid=Cj0KCQjwzN71BRCOARIsAF8pjfhtWzW_GfGgrozdZ76TRgl-HRWkDJ_aeHLma-pZChST0mqd-qnZeIkaAlquEALw_wcB Denne går til 36 kg ELLER 160 cm. Jeg tolker det slik at det som inntreffer først av 36 kg eller 160 cm gjør at setet ikke er godkjent lengre. Anonymkode: f9dc2...606 1
Gjest Albbas Skrevet 10. mai 2020 #24 Skrevet 10. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tolker det slik at det som inntreffer først av 36 kg eller 160 cm gjør at setet ikke er godkjent lengre. Anonymkode: f9dc2...606 Ja mulig du har rett der!
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #25 Skrevet 10. mai 2020 En beltestols oppgave er å sikre for riktig belteføring. Det er bilbeltet som utgjør sikkerheten ved ulykke, så at barnet veier mer maks har ingen betydning. Vekten av barnet og bilstolen vil uansett være mindre enn hos de fleste voksne. Anonymkode: f0c70...ade
Gjest Albbas Skrevet 10. mai 2020 #26 Skrevet 10. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: En beltestols oppgave er å sikre for riktig belteføring. Det er bilbeltet som utgjør sikkerheten ved ulykke, så at barnet veier mer maks har ingen betydning. Vekten av barnet og bilstolen vil uansett være mindre enn hos de fleste voksne. Anonymkode: f0c70...ade Dette har jeg også lært, derfor er montereystolen ok. Men per definisjon er det vel uansett ulovlig å bruke stol som overskrider vektgrensa, så skal man være på den sikre siden er det greit å vekke stol uten vektbegrensning. Syns du bør kontakte trygg trafikk igjen ts, hvis de ikke kan vise til mer enn én stol bør de omformulere seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå