Gå til innhold

Barn på 22 mnd med svært begrenset ordforråd

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sønnen vår på 22 mnd henger bak språkmessig i forhold til gjennomsnittet. Helsesøster har gitt beskjed om at det ikke er noe å legge for mye det i før barnet er 2 år og 3 mnd (27 mnd). Likevel er jeg nysgjerrig hvordan andre foreldre sine erfaringer har vært med barn som henger litt etter språkmessig.

Kom plutselig språket en magisk dag, eller måtte det hjelp til? Eller var det noen andre grunner til at språket var forsinket?

Det skal sies at han babler mye. Det han da pleier å si er "da", "da-da", "nei", "da-do", "da-di", "mamam" og "o". Han sier dem med forskjellige toneord av betdyning. Kjeftete "da-da" når han er sint og mer et nysgjerrig "da-da" hvis han peker på nabokatten.
Også har jeg klart å lære han å si "lys" og peke på hengelampen på kjøkkenet etter mye gjentakelser i to mnd. Skal også sies at vi prater mye med han og prøver så godt vi kan.

Edit: Hørselen har blitt testet og den skal være bra.

Endret av Energi-jenta
Videoannonse
Annonse
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Hvordan er språkforståelsen? Vi har en som var sen pga diagnose, men det viktige var uansett språkforståelse. Hadde en i barselgruppa som var enda senere (uten diagnose), og han begynte plutselig å snakke da han var ca 3 år og 3 mnd. Da kom alt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn, og det var en himmelvid forskjell på språkutviklinga deres.  En lærte å snakke veldig sent. Han "bablet" mye, men det var ikke mange forståelige ord når han fyllte 2 år. Når det først løsnet gikk det fort fremover, og når han var ca. 3,5 år så var han helt på høyde med de andre barna, både uttalemessig og ordforråd :) 

Anonymkode: bb645...eeb

• Liker 3
Skrevet

Mine barn er sene med å begynne å snakke. Ingen diagnoser eller problemer med utviklingen generelt. Men de brukte tid på å finne ut av ord og setninger. Alltid hatt god språkforståelse. Yngste på to og et halvt venter vi fremdeles på at skal ha et ordentlig gjennombrudd. Men barnehagen eller helsesøster er ikke bekymret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva han forstår og hans sosiale kompetanse er det absolutt viktigste. Språket kommer hos de aller fleste :) Det blir sjeldent gjort noe med før de er 3 år uansett, 4 om de har to språk. Sånn er det i denne kommunen i hvert fall. Det er flere ordlyder som ikke er på plass før barnet er 4-5-6 år også, så det sier seg selv at språk er en individuell ting og kan ta tid. For å stimulere språket bør du lese for det (det bør alle), si navnet på de forskjellige tingene dere snakker om, for eksempel ikke si «vil du ha den?» men «vil du ha kaviar?».. men som sagt, han sosiale kompetanse veier tyngst.  

Anonymkode: 27676...45a

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Geirfuglen said:

Hvordan er språkforståelsen? Vi har en som var sen pga diagnose, men det viktige var uansett språkforståelse. Hadde en i barselgruppa som var enda senere (uten diagnose), og han begynte plutselig å snakke da han var ca 3 år og 3 mnd. Da kom alt.

Besteforeldrene mener språkforståelsen er god, men jeg er usikker. Han forstår enkle kommandoer som "kom hit", "vent" og "mat". Da har han en tendens til å løpe til kjøleskapet. Han har også god forståelse av ordet "nei" og er et ord han bruker mye selv av riktig betydning.

Godt å høre at språket kom for barnet til henne i barselgruppen til slutt også :)

Hvilken diagnose fikk barnet deres?

TS

Endret av Energi-jenta
Skrevet
3 minutter siden, tangent said:

Mine barn er sene med å begynne å snakke. Ingen diagnoser eller problemer med utviklingen generelt. Men de brukte tid på å finne ut av ord og setninger. Alltid hatt god språkforståelse. Yngste på to og et halvt venter vi fremdeles på at skal ha et ordentlig gjennombrudd. Men barnehagen eller helsesøster er ikke bekymret. 

Godt å høre at vi er flere. Takk for at du deler :)

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Besteforeldrene mener språkforståelsen er god, men jeg er usikker. Han forstår enkle kommandoer som "kom hit", "vent" og "mat". Da har han en tendens til å løpe til kjøleskapet. Han har også god forståelse av ordet "nei" og er et ord han bruker mye selv av riktig betydning.

TS

Leser dere pekebøker? Vår gutt har vært litt sen med språket. Han er 26 mnd nå og nå har det løsnet litt. Men han forstår veldig mange flere ord enn han sier. Dette vet vi fordi han kan nesten peke på alt vi leser opp i pekebøkene.

Anonymkode: 37c5c...57a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke løsner vil jeg anbefale å ta med barnet til hørselskontroll. 

Anonymkode: 02f5a...bfb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn i slekten som er født med noen mnds mellomrom. Da de var ca 2,5 år kunne den ene føre lange samtaler, smøre sin egen skive og gå på do, den andre hadde knapt 10 ord i vokabularet, brukte tutekopp og gikk med bleie. Et års tid senere hadde det jevnet seg ut,. Noen er senere enn andre, det trenger ikke bety at noe er galt. Dersom han forstår hva dere sier og responderer på det ville jeg ikke vært bekymret, eller kan det som nevn over være lurt å sjekke ørene. 

Anonymkode: 3af99...6f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jeg bare øvd på ord, gjentagelse, peke, se. Ble 2 år i april og snakker lengre setninger hele tiden. 

Anonymkode: 3cf5b...873

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Godt å høre at språket kom for barnet til henne i barselgruppen til slutt også :)

TS

Prøv å test han litt uten å hjelpe til med blikk, kroppsspråk eller situasjon. Stå, for eksempel, i gangen og snakk om at dere skal spise, og se hva han gjør. 

Dere har sikkert gjort det, men er hørsel grundig testet? 

Anonymkode: 27a9d...bc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det første jeg ville gjort, ikke vent med det, om dere ikke har gjort det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville brukt pekebøker for å kartlegge hvor mange ord han forstår. "Mine 100 første ord" er fin. Det er vanlig at det ekspressive ordforrådet henger etter det impressive uten at det trenger å være noe galt, men hvis han ikke forstår ord du sier heller kan det være noe med hørselen eller andre ting. 

Anonymkode: 2281a...88d

• Liker 2
Gjest Geirfuglen
Skrevet
1 time siden, Energi-jenta skrev:

TS

Barnet vårt fikk en skade ved fødselen, så vi har visst at han kom til å ha den helt siden han var født. Hvis du leser engelsk, anbefaler jeg en bok på Amazon som heter «Small talk». Den er super for å fremme språket hos barn opp til 4 år. Vi har brukt den masse. Står også hvor mye de skal forstå/kunne. Husker ikke helt hvordan språkforståelsen er ved 22 mnd, men mener det er slik at de skal forstå en dobbel kommando. F.eks. «Gå inn på badet  (1) og hent en bleie (2).»

Språkforståelsen bør altså være god, selv om språket ikke kommer så kjapt. Når det er sagt, er jeg ikke blant dem som mener man bør vente og se hvis man har en reell bekymring. Da mener jeg man skal få inn ressurser slik at barnet blir hengende minst mulig etter. Barnet vårt har en alvorlig diagnose, men pga. språktiltak allerede fra han var 11 mnd har han nå greid å ta igjen de andre barna på sin alder. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøv å test han litt uten å hjelpe til med blikk, kroppsspråk eller situasjon. Stå, for eksempel, i gangen og snakk om at dere skal spise, og se hva han gjør. 

Dere har sikkert gjort det, men er hørsel grundig testet? 

Hørselen har blitt testet ja og det skal ikke være noe i veien der.

Godt tips angående testing uten å bruke kroppspråk 👍

TS

Skrevet (endret)

Leser dere pekebøker? Vår gutt har vært litt sen med språket. Han er 26 mnd nå og nå har det løsnet litt. Men han forstår veldig mange flere ord enn han sier. Dette vet vi fordi han kan nesten peke på alt vi leser opp i pekebøkene.

Anonymkode: 37c5c...57a

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville brukt pekebøker for å kartlegge hvor mange ord han forstår. "Mine 100 første ord" er fin. Det er vanlig at det ekspressive ordforrådet henger etter det impressive uten at det trenger å være noe galt, men hvis han ikke forstår ord du sier heller kan det være noe med hørselen eller andre ting. 

Anonymkode: 2281a...88d

Takk for tipsene. Ja, vi har prøvd pekebøker, men det er desverre svært lite interesse der. Han begynte ikke å peke eller forsto konseptet med peking før han var rundt 20 mnd. Hvis jeg peker på en papegøye i en bok så ser han bare en annen vei og vil ikke sitte i ro for å se i en bok.

Det vi heller har begynt å gjøre er å beskrive leker han holder på å leke med og har fokus på, etter tips fra helsesøster :)

TS

Endret av Energi-jenta
Skrevet

Vi har to barn i slekten som er født med noen mnds mellomrom. Da de var ca 2,5 år kunne den ene føre lange samtaler, smøre sin egen skive og gå på do, den andre hadde knapt 10 ord i vokabularet, brukte tutekopp og gikk med bleie. Et års tid senere hadde det jevnet seg ut,. Noen er senere enn andre, det trenger ikke bety at noe er galt. Dersom han forstår hva dere sier og responderer på det ville jeg ikke vært bekymret, eller kan det som nevn over være lurt å sjekke ørene. 

Anonymkode: 3af99...6f0

Dette var litt godt å lese. Han har et søskenbarn som er to mnd yngre enn han og hun snakker kjempe masse! Kan kle på seg selv og spise med kniv og gaffel. Vår sønn klarer såvidt å spise med skje og gir som regel opp halvveis i yoghurten.

TS

Skrevet
19 minutter siden, Geirfuglen said:

Barnet vårt fikk en skade ved fødselen, så vi har visst at han kom til å ha den helt siden han var født. Hvis du leser engelsk, anbefaler jeg en bok på Amazon som heter «Small talk». Den er super for å fremme språket hos barn opp til 4 år. Vi har brukt den masse. Står også hvor mye de skal forstå/kunne. Husker ikke helt hvordan språkforståelsen er ved 22 mnd, men mener det er slik at de skal forstå en dobbel kommando. F.eks. «Gå inn på badet  (1) og hent en bleie (2).»

Språkforståelsen bør altså være god, selv om språket ikke kommer så kjapt. Når det er sagt, er jeg ikke blant dem som mener man bør vente og se hvis man har en reell bekymring. Da mener jeg man skal få inn ressurser slik at barnet blir hengende minst mulig etter. Barnet vårt har en alvorlig diagnose, men pga. språktiltak allerede fra han var 11 mnd har han nå greid å ta igjen de andre barna på sin alder. 

Leit å høre at han fikk en skade ved fødselen. Godt å høre at han har greid å ta igjen de andre barna på sin alder da, flinke dere har vært til å ta tak i situasjonen :)

Jeg skal teste dette med dobbel kommando og dersom han ikke forstår det så tar jeg nok en telefon til helsesøster igjen. Er enig med deg at man ikke bør vente og se, men heller få inn ressurser så tidlig som mulig hvis det skulle vise seg å være behov for det.

TS

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Leit å høre at han fikk en skade ved fødselen. Godt å høre at han har greid å ta igjen de andre barna på sin alder da, flinke dere har vært til å ta tak i situasjonen :)

Jeg skal teste dette med dobbel kommando og dersom han ikke forstår det så tar jeg nok en telefon til helsesøster igjen. Er enig med deg at man ikke bør vente og se, men heller få inn ressurser så tidlig som mulig hvis det skulle vise seg å være behov for det.

TS

Det er en grunn til at mange helsestasjoner nå legger 2 års kontrollen til når barnet er 2,5 år, og det er fordi det er mye som kan endre seg språkmessig på de månedene. Det settes sjelden inn ressurser før den tid, da normalaspektet er stort her. En som klarer å si noen få ord er like normalt som en som klarer å si 70 ord når de bare er 22 mnd. Det viktigste er språkforståelsen og at det ikke virker som om hørselen er redusert. 

Jeg har to barn og det har vært himmelvid forskjell, gutten hadde ganske lite språk ved 22 mnd og ga du han en youghurt var sjansen større for at han drakk av begeret enn å klare å bruke skjeen. Jenta som er 22 mnd nå har mange ord, setter nå sammen 2 ord, spiser veldig fint selv med skje. Det er dumt å sammenligne for mye. Både helsestasjonen og barnehagene er veldig flinke til å fange opp der hvor det trengs språkstøtte, så jeg ville ikke stresset med dette nå. 

Anonymkode: 06331...d7e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...