AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1 Skrevet 9. mai 2020 Er det flere her som har opplevd at mennesker som er mindre intelligente (bevist på papiret eller av andre grunner), anser deg også som mindre smart? Jeg er en (såkalt) ganske søt jente, litt sjenert og enten rolig eller sprudlende, som lett kan bli misforstått. Dette er bare en gjenganger jeg har kjent på, det at mennesker som ikke klarer koblinger like enkelt videre ikke forstår meg så godt. Derimot opplever jeg at mennesker som tar seg tid til meg eller som forstår totaliteten, får et helt annet inntrykk av meg. Derfor er jeg nysgjerrig på om flere har kjent på noe liknende? Jeg er bare så lei av at "konstellasjonen" av meg skal gjøre at andre misforstår meg. Derimot har jeg en kjæreste som har helt motsatt trekk enn meg. Altså er han en naturlig alfa og fremstår veldig sterk i ryggen, og alle får lett respekt for han. Jeg føler folk lett er så dumme og generelt biter på disse "alfa"-personene. Kjæresten min er veldig smart, men det betyr jo ikke at jeg ikke er det? Jeg har alltid vært god med ord, men da skriftlig framfor muntlig. Ettersom jeg til høsten skal studere et krevende studie, er jeg redd for at denne tendensen kommer til å fortsette. Hvordan oppnå respekt? Anonymkode: b51ae...23b 1
Raven.Writingdesk Skrevet 9. mai 2020 #2 Skrevet 9. mai 2020 Leste hele innlegget inni meg med stemmen til Prinsesse Sukkersøt. 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #3 Skrevet 9. mai 2020 Er du smart så kommer det frem, og motsatt. Anonymkode: 33789...a7c 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #4 Skrevet 9. mai 2020 1 minutt siden, Raven.Writingdesk skrev: Leste hele innlegget inni meg med stemmen til Prinsesse Sukkersøt. Det kan nok stemme, dessverre(?) ... Jeg kan jo ikke endre så mye på det. Jeg er jo en veldig uskyldig jente, men hva skal jeg gjøre da? Det betyr jo ikke at jeg ikke har kunnskaper? Anonymkode: b51ae...23b 2
Raven.Writingdesk Skrevet 9. mai 2020 #5 Skrevet 9. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan nok stemme, dessverre(?) ... Jeg kan jo ikke endre så mye på det. Jeg er jo en veldig uskyldig jente, men hva skal jeg gjøre da? Det betyr jo ikke at jeg ikke har kunnskaper? Anonymkode: b51ae...23b Bare vær deg selv. Respekt kommer ikke av å etterstrebe det, det kommer av å være ydmyk, og samtidig trygg på seg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #6 Skrevet 9. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det flere her som har opplevd at mennesker som er mindre intelligente (bevist på papiret eller av andre grunner), anser deg også som mindre smart? Jeg er en (såkalt) ganske søt jente, litt sjenert og enten rolig eller sprudlende, som lett kan bli misforstått. Dette er bare en gjenganger jeg har kjent på, det at mennesker som ikke klarer koblinger like enkelt videre ikke forstår meg så godt. Derimot opplever jeg at mennesker som tar seg tid til meg eller som forstår totaliteten, får et helt annet inntrykk av meg. Derfor er jeg nysgjerrig på om flere har kjent på noe liknende? Jeg er bare så lei av at "konstellasjonen" av meg skal gjøre at andre misforstår meg. Derimot har jeg en kjæreste som har helt motsatt trekk enn meg. Altså er han en naturlig alfa og fremstår veldig sterk i ryggen, og alle får lett respekt for han. Jeg føler folk lett er så dumme og generelt biter på disse "alfa"-personene. Kjæresten min er veldig smart, men det betyr jo ikke at jeg ikke er det? Jeg har alltid vært god med ord, men da skriftlig framfor muntlig. Ettersom jeg til høsten skal studere et krevende studie, er jeg redd for at denne tendensen kommer til å fortsette. Hvordan oppnå respekt? Anonymkode: b51ae...23b Det synes ikke i denne teksten. Anonymkode: 80bf7...c27 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #7 Skrevet 9. mai 2020 Dette kunne jeg ha skrevet selv. Jeg kjenner meg igjen i alt du skriver, også det med mannen din. Har ingen råd til deg, da jeg gjerne skulle hatt noen selv. Anonymkode: a2dc6...250 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #8 Skrevet 9. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan nok stemme, dessverre(?) ... Jeg kan jo ikke endre så mye på det. Jeg er jo en veldig uskyldig jente, men hva skal jeg gjøre da? Det betyr jo ikke at jeg ikke har kunnskaper? Anonymkode: b51ae...23b Prøvd pisk? Anonymkode: cd044...5d6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #9 Skrevet 9. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det synes ikke i denne teksten. Anonymkode: 80bf7...c27 TS her. Kan du forklare hva du mener med dette? Stå frem med meningen din? Anonymkode: b51ae...23b 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #10 Skrevet 9. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette kunne jeg ha skrevet selv. Jeg kjenner meg igjen i alt du skriver, også det med mannen din. Har ingen råd til deg, da jeg gjerne skulle hatt noen selv. Anonymkode: a2dc6...250 TS her. Takk for at du deler erfaringer! Hvordan vil du si at fremtoningen din er i forhold til hvem du føler du er innerst inne? Anonymkode: b51ae...23b 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #11 Skrevet 9. mai 2020 TS her. Jeg tror det aller helst kommer av at jeg er ganske ung og veldig usikker på meg selv. Derfor er gjerne fremtoningen min annerledes fra hvem jeg føler jeg egentlig er. Er det noen som har opplevd at dette blir bedre med årene? Anonymkode: b51ae...23b 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #12 Skrevet 9. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det synes ikke i denne teksten. Anonymkode: 80bf7...c27 TS igjen. Vil også bare meddele at jeg ikke prøver å bevise noe med denne teksten. Så voks opp. Anonymkode: b51ae...23b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #13 Skrevet 9. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du smart så kommer det frem, og motsatt. Anonymkode: 33789...a7c TS. Det kommer frem når mennesker blir kjent med meg. Dessverre er jeg veldig usikker av meg, derfor tar det tid før dette kommer frem. Her presiserer jeg innlegget mitt. Anonymkode: b51ae...23b 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #14 Skrevet 9. mai 2020 TS. Ingenting er svart-hvitt. Jeg er derfor kun ute etter erfaringer egentlig, og setter pris på de som skjønner innlegget. Takk. Anonymkode: b51ae...23b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #15 Skrevet 9. mai 2020 Jeg er mann, men har hatt det lignende. Da jeg startet på jusstudiet var jeg så stille og sjenert, så alle trodde jeg var "svak". I løpet av studiet har jeg utviklet meg, blitt tryggere. Jeg er fortsatt stille og sjenert, men folk hører etter når jeg snakker fordi jeg kommer med gode og relevante råd. Anonymkode: b0608...c0d 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #16 Skrevet 9. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Kan du forklare hva du mener med dette? Stå frem med meningen din? Anonymkode: b51ae...23b Det jeg mener er at teksten din ikke bærer preg av å være skrevet av en som er god med ord. Den er kaotisk, rablende og vanskelig å tolke. Siden du mener at du er god med ord, er kan hende ikke selvbevissthet og metakognisjon din sterke side. Så kanskje er du ikke fullt så smart som du tror at du er. :) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS igjen. Vil også bare meddele at jeg ikke prøver å bevise noe med denne teksten. Så voks opp. Anonymkode: b51ae...23b Du prøver å bevise at du er smartere enn de du anser som "mindre smarte". Du fikk det bare ikke helt til. :) Anonymkode: 80bf7...c27 1
Raven.Writingdesk Skrevet 9. mai 2020 #17 Skrevet 9. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mann, men har hatt det lignende. Da jeg startet på jusstudiet var jeg så stille og sjenert, så alle trodde jeg var "svak". I løpet av studiet har jeg utviklet meg, blitt tryggere. Jeg er fortsatt stille og sjenert, men folk hører etter når jeg snakker fordi jeg kommer med gode og relevante råd. Anonymkode: b0608...c0d TS: En vil møte uintelligente mennesker som tror de vet best gjennom hele livet. De er over alt på denne jorda. Ikke forsøk å overbevis disse eller «skaffe respekt». Fokuser heller på å bli god i det du kan og sikker i din sak (slik AB c0d her beskriver) Da vil disse uintelligente bedreviterne grave sin egen grav, du trenger ikke bistå dem. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #18 Skrevet 9. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg mener er at teksten din ikke bærer preg av å være skrevet av en som er god med ord. Den er kaotisk, rablende og vanskelig å tolke. Siden du mener at du er god med ord, er kan hende ikke selvbevissthet og metakognisjon din sterke side. Så kanskje er du ikke fullt så smart som du tror at du er. :) Du prøver å bevise at du er smartere enn de du anser som "mindre smarte". Du fikk det bare ikke helt til. :) Anonymkode: 80bf7...c27 TS. Da beklager jeg et rotete innlegg og takker for refleksjonen. Anonymkode: b51ae...23b 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #19 Skrevet 9. mai 2020 Hei! Jeg kan relatere til problemstillingen din, TS. Jeg «surrer» også mer når jeg snakker enn når jeg skriver, så jeg gir nok også et bedre inntrykk inntrykk skriftlig enn muntlig. På den lyse siden er det jo på mange studier viktigere å kunne formulere seg godt skriftlig enn muntlig, i alle fall på de som er preget av innleveringer og skriftlige eksamener. Medstudentene dine vil tidsnok skjønne at du er faglig dyktig hvis dere blir kjent og jobber sammen - og i fasen før dere blir kjent er det jo bare en fordel å være søt og sprudlende! Og tenk hvor slitsomt det hadde vært om alle skulle oppført seg som alfaer:) Anonymkode: f9586...617 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #20 Skrevet 9. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mann, men har hatt det lignende. Da jeg startet på jusstudiet var jeg så stille og sjenert, så alle trodde jeg var "svak". I løpet av studiet har jeg utviklet meg, blitt tryggere. Jeg er fortsatt stille og sjenert, men folk hører etter når jeg snakker fordi jeg kommer med gode og relevante råd. Anonymkode: b0608...c0d TS. Takk for at du deler! Jeg skal faktisk selv studere juss, så dette var fin lesning. Det er fint å se at du har oppnådd progresjon. Hvordan har det vært for deg å gå gjennom oppgaver i kollokviegrupper? Var det veldig anstrengende? Dette er jeg noe nervøs for selv. Anonymkode: b51ae...23b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå