Gå til innhold

Hva skjer når man blir meldt savnet av politi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venn har vært savnet i ca en uke. Politiet har meldt vedkommende savnet i hele Norge. Men foreløpig har ikke politiet gjort så mye. 

Hva er prosessen i slike situasjoner? 

Finnes det letemannsmannskaper man kan koble inn? 

Begynner å bli bekymret ...! 

Anonymkode: 6dc67...cff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper noen kan svare❤️

AnonymBruker
Skrevet

Spør foreldrene, ikke legg ut utleverende ting på nett! 

Anonymkode: f8041...b16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hver sak er ulike, alder, bakgrunn og liknade er med avgjøre hva politiet gjør videre. 

Anonymkode: 30793...44f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør foreldrene, ikke legg ut utleverende ting på nett! 

Personen er voksen 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personen er voksen 

Da kan du ringe og spørre politiet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da kan du ringe og spørre politiet.

Ja det skjønner jeg men de trapper ikke opp og nå har det gått mange dager og personen har ikke tlf el penger 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det skjønner jeg men de trapper ikke opp og nå har det gått mange dager og personen har ikke tlf el penger 

De kan ikke trylle.. hvis de ikke tror det er skjedd noe kriminelt så er det ikke mye de kan gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper noen kan svare❤️

Hadde ringt 02800, i kontortid, -spurt om å få prate med politijuristen som har saken, jeg. 

( -Om det var min bizz. ... )

a.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan ikke trylle.. hvis de ikke tror det er skjedd noe kriminelt så er det ikke mye de kan gjøre. 

😭😭

derfor spør jeg: er det noen andre frivillige organisasjoner som kan bidra og lete ? 

Skrevet (endret)
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

personen har ikke tlf el penger 

... -Smart person, -som ikke vil bli funnet ..? ...

Bare idioter tar med mobiltelefon, -om de ikke vil bli funnet...

-Og: Cash is King... Ingen spor...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 1
Skrevet

Har sett mange dele innlegg om savnede personer på Facebook og andre sosiale medier. Ville hørt med familien til vedkommende om det er greit å legge ut et bilde, dato personen forsvant og informasjon om hvem som kan kontaktes før du eventuelt legger ut noe eller deler. Gjerne informasjon om hvilke klær vedkommende hadde på seg hvis du vet dette, og et oppdatert bilde hvor man ser personen godt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En venn har vært savnet i ca en uke. Politiet har meldt vedkommende savnet i hele Norge. Men foreløpig har ikke politiet gjort så mye. 

Hva er prosessen i slike situasjoner? 

En av "gutta boys" her, som jeg har vært kontaktperson for, (-han trengte det for å slippe ut på perm fra Psyk., var uten fast bolig, -S.K. U.F.B.), (-de måtte ha ett sted å henvende seg / skrive han ut til -kunne hanke han inn.)

-Gikk over stag, -på nytt.

(Rutine. -Amfetamin er ikke den sunneste hobbyen!). Visste han var sprø, -men ikke hvor han var... Måtte prøve å få figuren inn på tvang, -kontaktet frelsesarmeen, der han bodde siste kjente adr. -trolig hivi ut der... De ga meg ingen info. Taushetsplikt.

-Kontaktet kjørebordet, -legavakta, møtt med taushetsplikt...

Ringte 02800 -sentralbordet Oslo politi, -tåkeprat der, -men mere seriøse svar fra 01. = Operativ leder, (E.G. sjef,112. sentralen).

Ringte krimmen dagen etter, -og de tro til, -internt etterlyst i byen, -vet de gikk på frelsesarmeen, -mer. Kjørebordet, Legevakta, Varslet personspanerne direkte. Følte de virkelig prøvde, -og var oppriktig glad for att jeg brøy meg.

(Han er til fare for seg selv, og andre når han er i det hjørnet !)

-Figuren var (-som vanlig, -når i det hjørnet) dønn psykotisk, -en meget god kjenning av Oslo politi, i ca. 40-50 år..?

-Som sagt, -ville prøvd å få tak i politijuristen som har saken, -eller kjørt det løpet jeg har beskrevet her... 

Ikke noen "fasit" som jeg vet om, men det kan gjøre en forskjell att noen "rører i grøten" / "maser" på rette folk i systemet..!

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev:

En av "gutta boys" her, som jeg har vært kontaktperson for, (-han trengte det for å slippe ut på perm fra Psyk., var uten fast bolig, -S.K. U.F.B.), (-de måtte ha ett sted å henvende seg / skrive han ut til -kunne hanke han inn.)

-Gikk over stag, -på nytt.

(Rutine. -Amfetamin er ikke den sunneste hobbyen!). Visste han var sprø, -men ikke hvor han var... Måtte prøve å få figuren inn på tvang, -kontaktet frelsesarmeen, der han bodde siste kjente adr. -trolig hivi ut der... De ga meg ingen info. Taushetsplikt.

-Kontaktet kjørebordet, -legavakta, møtt med taushetsplikt...

Ringte 02800 -sentralbordet Oslo politi, -tåkeprat der, -men mere seriøse svar fra 01. = Operativ leder, (E.G. sjef,112. sentralen).

Ringte krimmen dagen etter, -og de tro til, -internt etterlyst i byen, -vet de gikk på frelsesarmeen, -mer. Kjørebordet, Legevakta, Varslet personspanerne direkte. Følte de virkelig prøvde, -og var oppriktig glad for att jeg brøy meg.

(Han er til fare for seg selv, og andre når han er i det hjørnet !)

-Figuren var (-som vanlig, -når i det hjørnet) dønn psykotisk, -en meget god kjenning av Oslo politi, i ca. 40-50 år..?

-Som sagt, -ville prøvd å få tak i politijuristen som har saken, -eller kjørt det løpet jeg har beskrevet her... 

Ikke noen "fasit" som jeg vet om, men det kan gjøre en forskjell att noen "rører i grøten" / "maser" på rette folk i systemet..!

a.

For et rot.

Ts, ta kontakt med familien hans, det er vel de som har meldt han savnet?

Anonymkode: 04da1...274

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

😭😭

derfor spør jeg: er det noen andre frivillige organisasjoner som kan bidra og lete ? 

politiet setter jo i gang leteksjon hvis de mener det er nødvendig. Og de kan be om bistand fra sivilforsvaret. Men det må jo være hensiktsmessig. Du kan jo spørre hvorfor de ikke leter. Med hvis vedkommende er savnet i hele Norge er det kanskje ikke så hensiktsmessig å lete til fots på tilfeldige steder - hvor skulle dd ha startet? Så vil tro de leter på andre måter. 

Anonymkode: 4a26b...6cb

• Liker 2
Skrevet

Det vanskelige er jo hvis man ikke har noe utgangspunkt for å vite hvor man skal lete. En person som har forlatt hjemmet sitt uten et spor... Hvor begynner man da? 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et rot.

J a . . .

-Litt som å sloss med vindmøller...

Men om man får tak i de rette folkene, kan "saken" bli løftet opp i bunken...

...

a.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prosessen er todelt.

Først tas savnetmelding i mot.

Så henlegges saken.

Hele saksgangen tar omtrent 5 minutter og kan gjennomføres mens du venter på stasjonen.

Anonymkode: 438fd...a59

AnonymBruker
Skrevet

Hva som skjer avhenger av hvem som er savnet, situasjonen rundt forsvinningen, alder på savnede, helsetilstand o.l. Det kan være politiet gjør mye, men det er ikke synlig for deg som venn. (sjekke overvåkningskamera, kontobevegelser, passasjerlister, snakker med aktuelle personer, sjekker div institusjoner o.l.) Du er heller ikke nærmeste pårørende, og vil således ikke bli informert. De fleste som blir savnet i Norge forsvinner av egen vilje, og kommer til rette etter kort tid. 

For at det skal kobles inn letemannskaper (Røde Kors, Redningshundene, Sivilforsvaret ect) må det faktisk være et aktuelt område å lete i. Dvs hvis Gunnar forsvinner på tur fra A til B kan det letes der, hvis demente Peder forsvinner fra sykehjemmet kan man lete med utgangspunkt i det, hvis Lise forvinner på skogstur med bhg kan man søke i det området osv. Det er ingen hensikt i å sende letemannskaper på måfå rundt et sted fordi en er savnet, etterettningen fra politiet avgjør om det skal kalles inn folk og hvor disse skal søke. 

Anonymkode: f8fdb...75f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende har vel kanskje familie selv om han er voksen. De kan ta kontakt med «etterlyst - savnet i Norge», så vil de vurdere hva de vil gjøre.

Ellers så er det ikke så mye å gjøre, politiet kan ikke gå manngard å se under enhver busk.

Anonymkode: d8983...037

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...